یادداشت تخصصی

لزوم سازگاری زنجیره‌های تامین با شرایط موجود پس از دوران کرونا

عنوان مقاله: DHL: Supply chains must adapt to current conditions before post-coronavirus recovery
نویسنده: Morgan Forde
برگردان: عطیه ایزدی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
تاریخ انتشار: ۲۰ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی

 

خلاصه

مطابق یک مقاله منتشر شده از DHL، زنجیره‌های تأمین سازگار با اثرات همه‌گیری کنونی، در حال حاضر در یک مرحله “پیش از سطح نرمال جدید” قرار دارند و برای زنده ماندن در جهان پس از  ویروس کرونا، باید در این مرحله تغییرات مهمی را در شبکه‌های تأمین، حمل‌ونقل و انبارداری ایجاد کنند.

این مقاله خاطرنشان می‌کند که به دلیل اینکه کشورها و مناطق موجود درکشورها، با نرخ‌های مختلف شروع به بازگشایی می‌کنند، افزایش یکباره سطوح زنجیره تأمین به سطوح پیش از همه‌گیری غیرممکن است. بنابراین Klaus Dohrmann، معاون اصلی بخش مهندسی توسعه، ساخت و انرژی برای راه‌حل‌های مشتری و نوآوری شرکتDHL، از طریق ایمیل به زنجیره تأمین Dive  گفت: “دستیابی به شفافیت کل زنجیره تأمین در اسرع وقت، امری مهم خواهد بود.”

بر اساس این گزارش، شفافیت، سرمایه‌گذاری در تحول دیجیتال و شناسایی کانال‌های توزیع و عرضه جایگزین، کلیدی برای جلب توجه سازمان‌ها در مرحله پیش از سطح نرمال جدید است. هنگامی که این تلاش‌ها انجام شد و همه‌گیری شروع به حل‌وفصل کرد، شرکت‌ها باید در مورد آرایش مجدد جغرافیایی یا مدل تجاری طولانی مدت فکر کنند.

زنجیره تامین در کرونا

براساس گزارش DHL، مرحله پیش از سطح نرمال جدید می‌تواند در ماه‌ها اندازه‌گیری شود، زیرا تغییرات در سطح عملکرد فناوری یا تجارت از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است. با این حال، جابجایی‌های روی زمین، مانند جابجایی منابع تأمین یا توزیع جغرافیایی، طولانی‌تر خواهد شد. در این گزارش آمده است: “گوناگونی، اغلب به توسعه شبکه‌ها و زیرساخت‌های کاملاً جدید زنجیره‌تأمین نیاز دارد.”

Dohrmann بیان کرد: “شناخت زنجیره‌های تأمین، کلیه تأمین‌کنندگان تا سطوح پایین (سوم) و حتی تامین‌کنندگان جایگزین، پیش‌نیاز هرگونه تصمیم‌گیری طولانی مدت در راه دستیابی به مرحله پیش از سطح نرمال جدید است. این شامل راه‌اندازی شبکه حمل‌ونقل و انبار جدید، افزایش تاب‌آوری زنجیره‌‌تأمین و بهره‌وری است.”

به گفته کارشناسان، ارزیابی سلامت تامین‌کننده، فروشندگان جایگزین و سرمایه‌گذاری در ابزارهای ارتباطی در طی مدت زمان همه‌گیری، به زنجیره‌های تأمین و تیم‌های تدارکاتی آنها کمک کرده است.گزارش بیان می‌کند که مدیران زنجیره‌تأمین برای حمل‌ونقل نیاز به “ارزیابی مجدد و سبک سنگین کردن بین زمان تحویل و هزینه حمل‌ونقل دارند که پس از آن ممکن است دیگر فرضیات موجود دیگر قابل بکارگیری نباشد”.

Matthias Braun، رئیس دیجیتال‌سازی و توسعه مفهوم در گروه لجستیک Volkswagen، در این گزارش بیان کرده است که:” زنجیره‌های تأمین قابل اعتماد حداقل برابر با “نیاز ما به سرعت” هستند، داشتن مشارکت قوی بهتر از روابط مشتری(customer)- کاربر(client) است و اشتراک شفافیت یک کلید برای موفقیت در زنجیره‌های تأمین است. “

وقتی صحبت از شبکه‌های انبارداری می شود، این گزارش به مدیران زنجیره‌تأمین توصیه می‌کند که نگاهی دقیق به محل ذخیره موجودی، مقادیر ذخیره موجودی و محلی که ذخیره اطمینان بیشتر نیاز است داشته باشند. مجاورت تسهیلات با تأمین‌کنندگان و مشتریان، سطح تقاضای معمول آنها و پاسخگویی آنها در هنگام اختلال می‌تواند بر این تصمیم تأثیر بگذارد.

با استناد به اثر شلاق چرمی، این گزارش نشان می‌دهد که اطمینان از تعادل موجودی در مرحله پیش از سطح نرمال جدید مهم است زیرا مصرف‌کنندگان تعداد دفعات کمتری به سفرها یا فروشگاه‌ها می‌روند اما حجم خریدشان بیشتر است، یا خرید آنلاین را تحت دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌دهند.

Dorhmann گفت: چالش تغییر الگوی خرید از فروشگاه به سمت رشد سریع تجارت الکترونیکی این است که “دارای کشاکش در کانال و همچنین تجزیه و تحلیل اساسی از انتظارات مشتری و هزینه خدمات است.” “انتقال به مدل‌های تجارت الکترونیکی با توجه ناچیز در زمان بحران، اجازه چنین آماده‌سازی مناسب و اجرای مدل‌های مناسب هزینه، تکمیل سفارشات یا توزیع را نمی‌دهد.”

وی ادامه داد: انتخاب شرکای مناسب یا حتی کاملاً جدید در ماه‌های آینده می‌تواند به ایجاد یک اکوسیستم تجارت الکترونیکی برای موفقیت کمک کند.

علاوه بر این، این گزارش اشاره کرد که دور شدن از برنامه‌ریزی به موقع موجودی (just in time)، نه تنها برای تولید، بلکه برای مواد غذایی، کالاهای بسته‌بندی شده مصرفی و سایر صنایع نیز مهم خواهد بود.

در پایان این گزارش آمده است: “موضوع تاب‌آوری در مدیریت زنجیره تامین بدون هزینه نیست. مطمئناً ممکن است هزینه‌ای وجود داشته باشد، اما اغلب ارزش محافظت بیشتر و آرامش روانی را دارد.”

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/DHL-supply-chains-adapt-coronavirus-recovery

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *