یادداشت تخصصی

نقش حمل‌ونقل کالا در توزیع واکسن ویروس کرونا

The role of freight forwarders in distributing the coronavirus vaccine

عنوان اصلی مقاله:
The role of freight forwarders in distributing the coronavirus vaccine

نویسنده:
Deborah Abrams Kaplan

برگردان: ملیکا موسوی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران

تاریخ انتشار:
۳۰ نوامبر ۲۰۲۰

اعلامیه‌های اخیر در مورد نتایج مثبت واکسن کرونای شرکت‌های Pfizer، BioNTech،Moderna و AstraZeneca، مسائل لجستیکی را به منصه ظهور رسانده است. هر حرکت در امتداد زنجیره تأمین مهم است و حمل‌ونقل کالا پایه اصلی آن است و اطمینان حاصل می‌کند که واکسن‌ها درحالی‌که دمای مناسب خود را حفظ می‌کنند، منتقل می‌شوند. این به معنی سرد ماندن است. در مورد واکسن کاندید شرکت Pfizer، نیاز به سرمای زیادی برای حفظ واکسن می‌باشد.

Neel Jones Shah، رئیس حمل‌ونقل هوایی Flexport، با اشاره به واکسن‌های ویروس کرونا گفت که ما از واکسن کرونا به‌عنوان بزرگ‌ترین محصول در تاریخ بشر یاد می‌کنیم و این نقطه نهایت پیچیدگی هر کاری است که ما قبلاً انجام داده‌ایم.

باوجود میلیاردها نفر برای تزریق در سطح جهان، حمل‌ونقل کالا برای این چالش آماده نیست. Jones Shah افزود این صنعت به‌طورکلی آماده نیست و یا توانایی پاسخگویی به نیازهای مورد انتظار را ندارد.

یک نظرسنجی در ماه سپتامبر از انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (TIACA) نشان داد که فقط ۲۸٪ از شرکت‌های درگیر در تدارکات زنجیره تأمین آمادگی خوبی برای اداره این واکسن‌ها دارند.

Jones Shah، یکی از اعضای هیئت‌مدیره TIACA، گفت که بخشی از این امر به این دلیل است که شرکت‌های دارویی برخی از الزامات را مخفی می‌کنند؛ اما هنوز بسیاری از اطلاعات مانند دمای دقیق انتقال هر واکسن، سایت‌های تولیدی، روش‌های حمل‌ونقل موردنیاز، مقصد واکسن و دوز و تعداد پالت برای ارسال در هر زمان مشخص ناشناخته است. وی افزود با به دست آوردن اطلاعات جدید، می‌توانیم ویژگی‌های بیشتری در مورد نحوه انتقال آن‌ها به طرح اضافه کنیم.

Pfizer، اولین شرکتی که نتایج موقت مثبت خود را اعلام کرد، از DHL، FedEx و UPS برای انتقال واکسن‌های خود از طریق کامیون و هواپیما در ظروف قابل‌استفاده مجدد که با یخ خشک پوشانده شده و می‌تواند دما را در منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد حفظ کند، استفاده خواهد کرد. فایزر گفت واکسن‌ها مستقیماً از سایت تولیدی به سایت واکسیناسیون حمل می‌شوند. این شرکت، توزیع‌کننده منصوب‌شده توسط دولت McKesson برای را دور می‌زند.

حمل‌ونقل واکسن برای فرستندگان باری که با دارو سروکار دارند چیز جدیدی نیست و اینجا تفاوت در حجم بالای واکسن برای توزیع و دمای پایین واکسن ویروس کرونا مانند Pfizer است.

Jones Shah گفت: «فرستندگان بار کل حرکت را هماهنگ می‌کنند و هیچ شرکتی وجود ندارد که به‌طورمعمول همه دسترسی‌ها را کنترل کند. حمل‌ونقل کالا چسبی است که همه مالکان را به یکدیگر متصل می‌کند. بدین ترتیب شرکت‌های دارویی می‌توانند بر روی آنچه در آن تخصص دارند تمرکز کنند یعنی تولید داروها نه مدیریت لجستیک. »

Pfizer از مسیر توزیع معمول استفاده نمی‌کند، بدین معنی که خودش کنترل خود را در دست می‌گیرد. این شرکت برنامه‌ای برای ساخت انبار موجودی ندارد و ارقام نشان می‌دهد که با ارسال مستقیم واکسن‌ها سریع‌تر به مقصد می‌رسند. جلوگیری از بارگیری و تخلیه اضافی در سایت‌های توزیع، می‌تواند دمای محصول منجمد را بهتر حفظ کند.

«هرچه میزان ذخیره‌سازی سردتر باشد، لجستیک پیچیده‌تر خواهد بود. » David Goldberg مدیرعامل DHL Global Forwarding USA

پیش‌بینی‌های اخیر Pfizer تولید ۵۰ میلیون واکسن تا پایان سال ۲۰۲۰ و حداکثر ۱.۳ میلیارد واکسن در سال ۲۰۲۱ است. این آمار برای یکی از تولیدکنندگان است. برای مقایسه، طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ۱۷۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در ایالات‌متحده در طول فصل آنفلوانزا ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ توزیع‌شده است. تجهیزات موردنیاز برای انتقال واکسن در سطح جهان بسته به تعداد دوزهای پیش‌بینی‌شده در هر ویال و تلقیح برای هر فرد بسیار متفاوت است.

مدلی که توسط سیبری تهیه‌شده است، در صورت انتقال واکسن‌ها در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد، با دوزهای مختلف در هر ویال، به کمتر از ۱۰۰۰ بوئینگ ۷۴۷ باری نیاز دارد، انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی ۸۰۰۰ پرواز بوئینگ ۷۴۷ را برای ۷.۸ میلیارد نفر تخمین زده است. آنالیز DHL تخمین می‌زند تا ۲۰۰۰۰۰ پالت، ۱۵ میلیون تحویل در جعبه‌های خنک‌کننده و ۱۵۰۰۰ پرواز برای ۱۰ میلیارد دوز نیاز است.

زنجیره سرد یک چالش بزرگ است. محلول Moderna می‌تواند در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد، دمای یخچال استاندارد تا ۳۰ روز ثابت بماند و می‌تواند به مدت شش ماه در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد، دمای استاندارد فریزر نگهداری شود. شرکت‌های توزیع دارویی اکنون این قابلیت را دارند. ولی محصول Pfizer باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد حمل و ذخیره شود؛ که تعداد کمی از ناوهای هوایی قادر به حمل‌ونقل در دمای ۸۰- درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر هستند.

نمودار زیر نشان‌دهنده‌ی سازمان‌هایی است که در حال حاضر قادر به حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی با دمای کنترل‌شده هستند:

 

 

David Goldberg مدیرعامل DHL Global Forwarding USA گفت: «هرچه میزان ذخیره‌سازی سردتر باشد، لجستیک نیز پیچیده‌تر خواهد بود.» Pfizer بسته‌بندی مخصوص به خود را طراحی کرده است که در آن از یخ خشک برای حفظ محل نگهداری بدون نیاز به وسایل تخصصی استفاده خواهد شد. ایالات‌متحده کمبود یخ خشک را تجربه می‌کند؛ که این کمبود به علت کاهش تولید اتانول می‌باشد. David Goldberg افزود که نمی‌توان یخ خشک را ذخیره کرد زیرا تبخیر می‌شود؛ و آن‌ها در حال کار با تولیدکنندگان هستند تا مطمئن شوند که ظرفیت کافی دارند. UPS روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال گسترش ظرفیت تولید یخ خشک به ۱۲۰۰ پوند در ساعت در ایالات‌متحده و کانادا است.

 

در حین پرواز واکسن‌ها را سرد نگه‌دارید:

محدودیت‌هایی برای میزان یخ خشک در هواپیماها وجود دارد. یخ خشک به هنگام تصعید به دی‌اکسید کربن تبدیل می‌شود. نمی‌توان یک هواپیما را پر از یخ خشک کرد زیرا برای خدمه پرواز مضر است.

واکسن‌های در دامنه دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد، مانند Moderna و AstraZeneca، نیازی به یخ خشک ندارند. ویال‌ها ممکن است در یک ظرف کنترل‌کننده دما ارسال شوند که باتری شارژی داشته و محتویات را در دمای ثابت نگه می‌دارد که باتری ظرف در بدو ورود شارژ می‌شود.

 

تولیدکننده دمای موردنیاز
AstraZeneca ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد
Moderna ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد در کوتاه‌مدت ۲۰- درجه سانتی‌گراد در طولانی‌مدت
Pfizer ۷۰- درجه سانتی‌گراد

 

این ظروف برای واکسن ویروس کرونا جدید نیستند و قبلاً برای جابجایی سایر واکسن‌ها و محصولات حساس به دما استفاده ‌شده‌اند. بااین‌حال، با تعداد بیشتری واکسن برای حمل‌ونقل، ممکن است هر بار به ظروف بیشتری احتیاج داشته باشید. Christos Spyrou، مدیرعامل و بنیان‌گذار Neutral Air Partner و یکی از اعضای هیئت‌مدیره TIACA گفت، همه فرودگاه‌ها از پریز کافی برای شارژ مجدد آن‌ها برخوردار نیستند. این بدان معناست که اطمینان حاصل کنید فرودگاه‌ها از پشتیبانی مناسب برخوردار هستند یا حمل‌ونقل از ظرفیت ذخیره‌سازی کافی برخوردار است.

 

 

حمل‌ونقل کالا همچنین از سنسورها و گاهی ردیاب‌های GPS برای نظارت بر محصولات در طول سفر و اطمینان از باقی ماندن آن‌ها در طیف دمایی مناسب استفاده می‌کنند. طبق بررسی IATA، فرودگاه‌ها و هواپیماها نگران‌کننده هستند، زیرا اکثر آسیب‌های دارویی از طریق تغییرات دما در سفرهای هوایی، رخ می‌دهد. این انجمن ضرر سالیانه ۳۴.۱ میلیارد دلاری را تخمین زده است.

 

حمل‌ونقل هوایی سریع‌ترین راه برای انتقال واکسن‌ها است، اما این تنها راه‌حل نیست. خدمات چندوجهی شامل هوا، اقیانوس و کامیون نیز گزینه‌های دیگر می‌باشند. حمل‌ونقل کالا باید اطمینان حاصل کند که واکسن‌ها با استفاده از حامل‌های تأییدشده و با رعایت دستورالعمل‌های درجه حرارت، به مقصد می‌رسند، مهم نیست که چند بخش و روش حمل‌ونقل برای انتقال آن‌ها به مقصد نهایی استفاده شده است. مشابه مسائل مربوط به واردات تجهیزات حفاظت شخصی در اوایل همه‌گیری، دور اول حرکت واکسن احتمالاً حمل‌ونقل هوایی است و دور دوم ممکن است شامل حمل‌ونقل دریایی باشد.

 

انبارداری و تحویل:

حمل‌ونقل به راه‌حل‌هایی برای سرد نگه‌داشتن واکسن‌ها در مسیر فرودگاه و انتظار برای انتقال حمل‌ونقل نیاز دارند. UPS در حال ساخت مزرعه‌های فریزر در مجاورت هاب‌های هوایی در ایالات‌متحده و هلند است و ۶۰۰ فریزر اضافه می‌کند که می‌تواند ۴۸۰۰۰ ویال واکسن را در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارد.

DHL Global Forwarding تاسیسات ۲۰۰۰۰۰ فوت مربعی علوم زیستی و خدمات بهداشتی و درمانی را در Indianapolis افتتاح کرد، با سه اتاق کنترل دما که کمترین آن در منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. DHL چهار تأسیسات زنجیره سرد دیگر نیز در ایالات‌متحده دارد.

Kuehne + Nagel در حال ساخت هاب‌های کلیدی با ظرفیت انعطاف‌پذیر دما است، مانند آن‌هایی که اخیراً در Brussels و Johannesburg افتتاح‌شده‌اند و می‌توانند برای حمل‌ونقل و توزیع هوایی استفاده شوند.

Spyrou گفت: انتقال بار با هواپیما به بازارهای نوظهور ممکن است آسان باشد، اما تحویل نهایی آسان نیست؛ و سرمایه‌گذاری ممکن نیست مگر اینکه بدانید کدام کشور چه نوع واکسنی را دریافت می‌کند. در ایالات‌متحده، گیرنده به ظرفیت ذخیره‌سازی کافی در دمای موردنیاز نیاز دارد. واکسن‌های فایزر ممکن است به مراکز بزرگ‌تر فرستاده شوند که در آن پزشکان می‌توانند افراد بیشتری را در یک بازه زمانی کوتاه‌تر واکسینه کنند تا ضایعات را کاهش دهند. در کوتاه‌مدت، با توجه به حجم تقاضا، هیچ‌یک از واکسن‌ها به مدت طولانی در انبار توزیع‌کننده نمی‌مانند. برای اطمینان از در دسترس بودن محل ذخیره‌سازی در سایت‌های تلقیح، نیاز به هماهنگی تحویل کالا است.

 

 

همه فرستندگان بار برابر نیستند:

جنبه دیگری در موضوع حمل‌ونقل وجود دارد و این نحوه تأثیر ویروس کرونا بر فعالیت‌های حمل‌ونقل کالا هنگام شروع حمل‌ونقل است.

فرستندگان کالاهای عمومی که نیازمند به کنترل و نگهداری خاصی نیستند نگران این مسئله هستند که بارهای آن‌ها در اولویت قرار گرفته و با تأخیر روبه‌رو شوند. Spyrou گفت: «داروسازی همیشه در اولویت است. وقتی فصل واکسن است، بارهای دیگر دچار مشکل می‌شوند.»

نوع دوم حمل‌ونقل کالا مقادیر کمتری از داروها، شاید واکسن‌های آزمایش‌های بالینی، یا مواد مرتبط مانند بسته‌بندی را حمل می‌کند. آن‌ها فضای انبار فریزر و برخی دسترسی به شرکت‌های دارویی را دارند، اما اطلاعات کافی در مورد اینکه آیا برای حمل واکسن ویروس کرونا استفاده می‌شوند یا خیر را ندارند. آن‌ها دانش فنی دارند، اما لزوماً ظرفیت زیادی ندارند و مطمئن نیستند که آیا برای توزیع واکسن فراخوانی می‌شود یا خیر.

حمل‌ونقل کالا در فضای خدمات لجستیک طرف سوم لزوماً نمی‌تواند واکسن‌ها را به‌اندازه کافی پشتیبانی کند و توانایی‌های دارویی یک‌شبه به دست نمی‌آید. شرکت‌ها باید توسط شرکت‌های دارویی و نهادهای نظارتی ناظر بر زنجیره تأمین واکسن بررسی و حسابرسی شوند و گواهینامه دریافت کنند. Jones Shah گفت: «شما به فرآیندهای لازم و آموزش دوره‌ای احتیاج دارید. دارو صنعتی نیست که بتوانید به‌راحتی وارد آن شوید؛ و تنها بخش کمی از حمل‌ونقل قادر به انتقال حساس‌ترین محصولات دارویی هستند.»

حمل‌ونقل کالا و همه افراد در زنجیره تأمین با توزیع اولین دسته واکسن‌ها در داخل و خارج از کشور، تجربه و اعتمادبه‌نفس کسب می‌کنند. Jones Shah گفت: «ما بررسی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی را در اواسط ماه دسامبر مجدداً انجام خواهیم داد و خواهیم دید که آیا کار خود را در آموزش ذینفعان درست انجام داده‌ایم؟»

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/coronavirus-vaccine-freight-forwarder-distribution-dhl-kuehne-nagel-flexport

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *