یادداشت تخصصی

چگونه خرده‌فروشی می‌تواند زنجیره‌های تأمین را برای موفقیت در شرایط عادی آماده کند

How retail can adapt supply chains to win in the next normal

عنوان اصلی مقاله:
How retail can adapt supply chains to win in the next normal

 

نویسندگان:
Ashutosh Dekhne, Sonam Gupta, Aniket Joglekar, and Sajal Kohli

برگردان: سحر متین‌فرد
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران

تاریخ انتشار:
۱۳ نوامبر ۲۰۲۰

بخش خرده‌فروشی ایالات‌متحده با یکی از چالش‌برانگیزترین دوران اخیر روبرو شده است. برای خرده‌فروشان اختیاری، با توجه به عدم اطمینان قابل‌توجهی که ناشی از پویایی رقابت، نگرانی در مورد اعتماد مصرف‌کننده و افزایش تقاضا برای تحویل نهایی است، چنین چالش‌هایی سخت است. بدیهی است که همه‌گیری، رفتار مصرف‌کننده ایالات‌متحده را تغییر داده است، شاید به طور دائمی، بسیاری از خرده‌فروشان به دنبال تغییر در زنجیره‌های تأمین خود برای رقابت در شرایط عادی آینده هستند.

 

تغییرات اساسی در رفتار مصرف‌کننده

بررسی رفتار مصرف‌کننده از اواخر سپتامبر سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان ایالات‌متحده انتظار دارند که تأثیر شخصی و مالی کووید-۱۹ بیش از چهار ماه دیگر ادامه داشته باشد. آن‌ها همچنین گزارش می‌دهند که در مورد چگونگی هزینه‌های خود هوشیارتر می‌شوند و به دنبال روش‌های بهتری برای پس‌انداز در هنگام خرید هستند و قدم‌هایی را برای اولویت‌بندی در انتخاب‌های خود برمی‌دارند (شکل ۱).

 

 

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که استفاده از کانال آنلاین توسط مصرف‌کننده برای دسته‌بندی محصولات اختیاری افزایش یافته است. مصرف‌کنندگان می‌گویند که انتظار دارند در آینده بسیاری از فعالیت‌های شخصی و پر بازدید از جمله مراجعه حضوری به بازار را کاهش دهند. با توجه به هنجارهای فاصله اجتماعی، فرآیند تکمیل سفارش را با قابلیت دیجیتال پذیرفتند. به عنوان مثال، تحویل کالا توسط فروشگاه در مقایسه با قبل از کرونا تقریباً دو برابر شده است، درحالی‌که “خرید آنلاین، تحویل در فروشگاه” (BOPIS) تقریباً ۵۰ درصد رشد کرده است (شکل ۲).

 

 

به نظر می‌رسد خرید آنلاین کالاهای ضروری- از طریق کانال‌های تجارت الکترونیکی مرسوم، و همچنین کانال‌های خرید جدید با تکمیل سفارش چند کاناله – آماده است که پس از کووید-۱۹ رشد کند زیرا مصرف‌کنندگان بدون اینکه محصولات را ابتدا در فروشگاه‌های فیزیکی امتحان کنند، راحت‌تر خرید می‌کنند. حتی در مورد دسته‌هایی مانند کفش، پوشاک و وسایل خانه و لوازم‌خانگی، ۳۰ درصد یا بیشتر از مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌گویند که بیشتر یا تمام خریدهای خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند (شکل ۳).

 

پیامدهای زنجیره تأمین

خرده‌فروشان برای تغییر در انتظارات و رفتار آنلاین مصرف‌کنندگان برنامه‌ریزی می‌کنند، اما به‌طورکلی این تغییرات در مدت‌زمان نسبتاً طولانی رخ خواهد داد. اما کووید-۱۹ این تغییرات را تقریباً یک شبه تسریع کرده و زنجیره‌های تأمین اکثر خرده‌فروشان را برای پاسخگویی آماده نگه داشته‌اند. وقتی خرده‌فروشان به آینده می‌نگرند، باید با انتظارات مصرف‌کنندگان برای تکمیل سفارش چندکاناله و همچنین فشارهای بهره‌وری افزایش یافته توسط خرده‌فروشان مقابله کنند.

 

پیشنهادات چندکاناله استوار با تمام قدرت ظاهر شدند

دستورالعمل‌های فاصله اجتماعی و خانه‌نشینی، خرده‌فروشان بزرگ و کوچک را مجبور به سرعت بخشیدن به اقدامات چندکاناله می‌کند (شکل ۴). بیشتر خواربارفروشان و بازیگران مستقر در خرده‌فروشی‌های اختیاری، مانند فروشندگان لوازم الکترونیکی، فروشگاه‌های بزرگ و متخصصان کالاهای ورزشی، فرآیند تحویل سفارش را در سراسر شبکه فروشگاهی خود تسریع کرده‌اند. حتی رستوران‌ها و فروشگاه‌های mom-and-pop نیز روش‌های خلاقانه‌ای برای ارائه خدمات و تکمیل سفارش چند کاناله ارائه داده‌اند. علاوه بر این، انتظار می‌رود تمایل بیشتر برای خرید آنلاین (و تغییر برندها) رقابت را در خرده‌فروشان یک برند که زنجیره‌های تأمین آنلاین را ایجاد کرده‌اند، تشدید کند.

 

 

با ضروری شدن قابلیت‌های چند‌کاناله، خرده‌فروشان می‌توانند تجربه مشتری خود را از طرق مختلف متمایز کنند. این شامل سرعت تحویل (مانند تحویل در همان روز یا روز بعد) است. طبقه‌بندی گسترده‌تر و دید end-to-end (مانند ارائه یک دید در زمان واقعی موجودی کالا در نزدیک‌ترین فروشگاه و پیگیری سفارش‌ها و بازده) و یک تجربه بهتر (مانند سفارش‌ها و بازپرداخت‌های یکپارچه، شخصی‌سازی آسان و خدمات اشتراک).

 

بهره‌وری تحت فشار

فشارهای بهره‌وری برای بسیاری از خرده‌فروشان چیز جدیدی نیست، زیرا بسیاری از آن‌ها با بهره‌مندی بیشتر از زیرساخت‌ها و سیستم‌های قدیمی، به افزایش تقاضای تجارت الکترونیکی پاسخ داده‌اند؛ اما برای بسیاری، گران قیمت‌تر از حالت حضوری و فیزیکی است، زیرا موجودی بیشتری باید در شبکه نگهداری شود – ایجاد مانعی برای سرعت خدمات سریع‌تر و قابل پیش‌بینی که مصرف‌کنندگان انتظار دارند.

خرده‌فروشان به منظور کمک به رفع چالش‌های هزینه تکمیل سفارش، نیازهای خدمات و بهبود بهره‌وری، سعی در نگهداری موجودی کالا در مراکز مصرف دارند. در برخی موارد، این عمل منجر به افزایش موجودی کل شبکه شده است. به‌عنوان‌مثال، نسبت موجودی به گردش مالی در اکثر فروشگاه‌های ایالات‌متحده طی پنج سال گذشته کاهش یافته است. در صورت عدم اقدام متقابل، با افزایش فروش تجارت الکترونیکی به عنوان درصدی از کل فروش، این روند ممکن است تشدید شود – اگر خرده‌فروشان بخواهند موجودی اضافی خود را در پایان فصل به فروش برسانند، منجر به افزایش سرمایه و افزایش قیمت می‌شود (شکل ۵)

 

 

کاهش بهره‌وری می‌تواند با نرخ حمل‌ونقل بسته کمتر بر اساس قیمت نفت خام جبران شود. بااین‌حال، این پس‌انداز حمل‌ونقل (و کاهش فاکتورهای مربوط به آن) احتمالاً یک سود کوتاه‌مدت است. در نهایت، خرده‌فروشان احتمالاً باید به دنبال گرفتن ارزش پایدار، به ویژه در زنجیره‌های تأمین خود، در جای دیگری باشند. از زمان شروع بحران کرونا، بیشتر خرده‌فروشان اقداماتی را انجام داده‌اند تا برخی از چالش‌های کوتاه‌مدت را برطرف کنند (شکل ۶)؛ اما فقط تعداد اندکی اساساً الزامات بعدی ضروری و استراتژیک را ارائه داده‌اند.

 

استفاده از فرصت‌های زنجیره تأمین

آن دسته از خرده‌فروشانی که بزرگ و جسورانه فکر می‌کنند – با نگاهی به زنجیره‌های تأمین خود، اقداماتی بزرگ و استراتژیک برای تغییر شکل نقش زنجیره تأمین در خلق ارزش را انجام می‌دهند – می‌توانند خود را برای رشد در درازمدت آماده کنند. حل خلاقانه مسئله که محدودیت در دسترس بودن سرمایه را به عنوان یک داده پذیرفته است می‌تواند به کاهش تمرکز بر یافتن گزینه‌های انعطاف‌پذیر کمک کند و نه فقط زنده بماند، بلکه پیروز شود.

 

نقش هر گره را در زنجیره تأمین به چالش بکشید

خرده‌فروشان می‌توانند با تفکر انتقادی درباره نقش هر گره در شبکه زنجیره تأمین خود، شروع کنند. بسیاری از خرده‌فروشان، قبلاً اقداماتی را برای تکمیل سفارش چند کاناله انجام داده‌اند. برخی فراتر رفته‌اند – ساختن پیشرفته‌ترین مراکز میکرو آرایی در مناطق مترو و تبدیل بخشی از فروشگاه‌های خود به عنوان مراکز توزیع مینی در منطقه (DC) با وعده تحویل و تکمیل سفارش سریع‌تر. تمام گره‌های موجود در شبکه، از جمله فروشگاه‌ها، مراکز توزیع، مراکز ضد انحلال، مراکز بازگشت، فروشگاه‌های pop-up و قفسه‌های شهری را می‌توان برای نقش آن‌ها مورد ارزیابی مجدد قرار داد. مهم است که در این تحلیل جامع و سریع زنجیره تأمین، نه تنها مشخصات جدید تقاضا برای گره‌های متعلق به خرده‌فروش، بلکه همچنین چگونگی بهترین کار با شرکای بالقوه (مانند پیک‌های محلی و بازیکنان تحویل درخواست) برای بهبود کارایی زنجیره تأمین مورد توجه قرار گیرد.

 

پذیرفتن همکاری (حتی با رقبا)

بقا و رشد خرده‌فروشان می‌تواند تا حدی به‌دقت در مورد اینکه چه فعالیت‌هایی را باید خود انجام دهد و برون‌سپاری نشود، بستگی داشته باشد. از نظر تاریخی، خرده‌فروشان اختیاری از برون‌سپاری لجستیک ترس داشتند، زیرا می‌ترسند که ممکن است توانایی خود را برای شکست دادن رقبا در بازار از دست بدهند. علاوه بر این، فن‌آوری‌های جدید و مدل‌های کسب‌وکار به این معنی است که خرده‌فروشان می‌توانند نسبت به لجستیک برون‌سپاری شده دید (و حتی کنترل) بیشتری نسبت به زمانی که خودشان همه چیز را اداره می‌کنند داشته باشند.

با توجه به نیاز به ذخیره پول، خرده‌فروشان می‌توانند در همکاری با یکدیگر — یا با شرکت‌های طرف سوم لجستیک (۳PL)، ارائه‌دهندگان املاک و مستغلات یا انبارها یا ارائه‌دهندگان لجستیک طرف سوم که مدیریت حتی بیشتر زنجیره تأمین را بر عهده دارند، تحقیق کنند.

 

در زنجیره تأمین تاب‌آوری ایجاد کنید

کووید-۱۹ نشان داده است که وجود زنجیره‌های تاب‌آور که می‌توانند به سرعت سازگار شوند و در زمان اختلال به تحویل خود ادامه دهند، بسیار مهم است. تاب‌آور ساختن مسئله ایجاد شرایط غیرمترقبه، برنامه‌ریزی منابع انعطاف‌پذیر و (در بعضی موارد) ارزش افزوده برای محصولات حیاتی در سیستم است. بخشی از انعطاف‌پذیری، ایجاد شبکه‌ای چابک از تأمین‌کنندگان و شرکا است. برخی از خرده‌فروشان در حال تنوع بخشیدن به زنجیره تأمین خود برای کاهش وابستگی به تأمین‌کنندگان متمرکز از نظر جغرافیایی هستند. خرده‌فروشان وابسته به تولید دریایی ممکن است منابع و مکانهای جایگزین را کشف کنند و ظرفیت تولید را نزدیک به بازارهای اصلی توسعه دهند. تجدیدنظر در مورد ردپاهای تولید می‌تواند ضمن کاهش گزاره‌های ارزش جدید برای محصولی که به صورت محلی تهیه شده یا تولید می‌شود، به کاهش ریسک کمک کند.

 

تمرکز بر تجزیه و تحلیل سفارشی قابل‌استفاده

خرده‌فروشان تقاضا را بر اساس فروش سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌کردند. بحران کنونی فرضیه‌های اساسی را تغییر داده و این آمار تاریخی از اثربخشی کمتری برخوردار است. عدم توانایی در پیش‌بینی تقاضا اثر گلوله برفی را بر توانایی یک‌خرده فروش در نگه داشتن مقدار مناسب موجودی کالا، برنامه‌ریزی کالاهای فصلی و جلوگیری از علامت‌گذاری‌های غیرضروری دارد.

در پاسخ، خرده‌فروشان می‌توانند تجزیه‌وتحلیل پیشرفته‌ای را برای پیش‌بینی و همچنین تصمیمات مربوط به طبقه‌بندی و تخصیص بر اساس روند در حال ظهور بازار به کار گیرند؛ اما پاسخ لزوماً استفاده از سیستم‌های تحلیلی گران‌قیمت نیست. به‌عنوان‌مثال، چند خرده‌فروش بزرگ، تجزیه و تحلیل پیشرفته‌ای را برای تفکیک تأثیر بارگذاری انبار به کار انداخته‌اند تا بتوانند افزایش تقاضای پایدار را که برای پیش‌بینی تقاضای بهتر بسیار مهم است، تخمین بزنند.

 

دید end-to-end را از طریق ساده‌سازی اولویت‌بندی کنید

مشاهده اقدامات استراتژیک و تاکتیکی و تأثیر آن‌ها بر خدمات، هزینه و سرمایه در این محیط پویا حیاتی است. خرده‌فروشان می‌توانند به‌سرعت (و ارزان) بخش کنترل زنجیره تأمین را برای سازمان‌دهی اقدامات و عملکردهای مختلف مستقر کرده و در واکنش سریع به روندهای نوظهور، دید end-to-end را بهبود بخشند. چندین خرده‌فروش مواد غذایی در طول چهارتا شش هفته برج‌های کنترل زنجیره تأمین را مستقر کرده‌اند و به مزایای قابل توجهی از دید در زمان واقعی دست یافته‌اند. این زنجیره‌ها با جابجایی سریع کالا، تجزیه و تحلیل و رفع گلوگاه انبارها و توازن مجدد زمان قرارداد فروشندگان، به نوسانات بی‌سابقه تقاضا پاسخ داده‌اند. آن‌ها با استفاده از ابزارهای نسبتاً ساده مرتبط با جریان داده‌های موجود و بدون نیاز به هزینه‌های سرمایه‌ای زیاد و یا بدون آن، به چنین دید و پاسخ‌دهی end-to-end رسیده‌اند.

 

منبع: https://www.mckinsey.com/business-functions/operations/our-insights/how-retail-can-adapt-supply-chains-to-win-in-the-next-normal

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *