یادداشت تخصصی

حمل‌ونقل واکسن Pfizer به موارد دیگری بیش از استفاده از تراک‌های یخچالی احتیاج دارد

Pfizer's vaccine transport requires more than just reefer trucks

عنوان اصلی مقاله:
Pfizer’s vaccine transport requires more than just reefer trucks

نویسنده:
Jim Stinson

برگردان: ملیکا موسوی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران

تاریخ انتشار:
۲ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی

به گفته مقامات صنعت، هنگام حمل دوزهای واکسن ویروس کرونا که به دمای انجماد بسیار بالا نیاز دارند، حمل با تراک قادر خواهد بود سال‌ها تجربه در لجستیک، تحویل‌های تخصصی و حتی حمل بستنی را به دست آورد. سردترین ردیف‌ها می‌توانند تا حدود صفر درجه فارنهایت پایین بیایند که برای حمل بستنی ایده‌آل است؛ اما حتی باتجربه‌ترین حامل‌های حساس به دما نیز در رابطه با واکسن ویروس کرونا Pfizer و BioNTech وظیفه مهمی دارند. در این انتقال به دمای ذخیره‌سازی ۹۴ درجه زیر صفر فارنهایت نیاز است. واقعیت این است که هیچ مرجعی در بازار نمی‌تواند واکسن را آن‌قدر سرد نگه دارد و حامل‌ها باید از کانتینرهای ویژه و حمل‌ونقل تخصصی استفاده کنند.

به گفته مدیر بهداشت UPS، Wes Wheeler که در بیانیه مطبوعاتی ماه ژوئن این روند را تشریح کرد، این بسته‌ها باید از یخ خشک استفاده کنند تا واکسن را بیش‌ازحد سرد نگه ‌دارند. Wiesen گفت، تعدادی از حاملان بار ایالات‌متحده تجربه حمل مواد دارویی حساس را دارند و می‌توانند امنیت و زنجیره‌ای از مراحل حفاظت موردنیاز را تأمین کنند.

Lowell Randel، معاون ارشد رئیس دولت و امور حقوقی اتحاد جهانی زنجیره تأمین سرد، گفت که زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی آماده است. وی افزود: ما قطعاً ظرفیت و توانایی زیادی برای ذخیره و حمل‌ونقل ایمن این نوع مواد داریم.

Wiesen گفت: صنعت حمل‌ونقل بار با منجمد بودن محموله‌ها مانند بستنی تجربه دارد. ولی در این زمینه نیاز به دمای ویژه، بسیار پایین‌تر از یخ‌زدگی، در حمل‌ونقل می‌باشد. لجستیک این نوع حرکت‌ها، برای اطمینان از ذوب نشدن یا خراب شدن هزاران دلار محصول، بسیار حائز اهمیت است.

واکسن Pfizer با استفاده از پیام‌رسان RNA به سلول‌های ایمنی بدن دستور می‌دهد روند ایجاد آنتی‌بادی‌ها را آغاز کنند. برای جلوگیری از تخریب، mRNA باید در دمای بسیار سرد ذخیره شود. طبق گفتهFierce Pharma، این Pfizer را در معرض ضعف لجستیکی قرار می‌دهد، زیرا واکسن‌های کرونای AstraZeneca می‌توانند به مدت نیم سال در دمای بین ۳۶ درجه و ۴۶ درجه فارنهایت ذخیره شوند؛ و Moderna واکسنی از نوع mRNA دارد که می‌تواند به مدت ۳۰ روز در همان دما نگهداری شود. این محدوده یک محدوده استاندارد برای کانتینرهای یخچالی است.

 

چه شرکت‌هایی کار انتقال واکسن را انجام می‌دهند؟

تاکنون، سه شرکت حمل‌ونقلی مسئول انتقال واکسن Pfizer شده‌اند. این شرکت‌ها یعنی DHL، UPS و FedEx، همه شبکه‌های بزرگ زنجیره تأمین خود را دارند و از این طریق می‌توانند محموله‌های بسیار سرد را حمل کنند.

Pfizer ماه گذشته جزئیات مربوط به حمل واکسن را به Supply Chain Dive اعلام کرد. حدود ۱۲ کامیون ویال‌ها را بارگیری می‌کنند و روزانه از مرکز تجهیزات میشیگان شرکت خارج می‌شوند. Pfizer سپس تأیید کرد که هیچ شریک دیگری در زنجیره تأمین تدارکات ایالات‌متحده بهتر از DHL، FedEx و UPS وجود ندارد.

UPS از توضیح در مورد نحوه انجام این کار خودداری کرد. DHL نیز اعلام کرد این شرکت نمی‌تواند مصاحبه را در مهلت تعیین‌شده ترتیب دهد.

 FedEx اذعان کرد که بخش Express آن از کامیون و تریلر یخچالی، انبار، پتوی حرارتی و کانتینرهای تحت کنترل دما برای انتقال واکسن‌ها و سایر دانش‌های زیستی در انتقال در سراسر جهان استفاده خواهد کرد. این شرکت حمل‌ونقلی اظهار داشت که طی سه سال گذشته بیش از ۱۰ مرکز ایمن زنجیره سرد به شبکه جهانی خود اضافه کرده است و در کل، بیش از ۹۰ مرکز زنجیره سرد در سراسر قاره آمریکا، آسیا، استرالیا و اروپا دارد.

این شرکت ادعا کرده است که برای تکمیل قابلیت‌های موجود در زنجیره سرد در حمایت از توزیع واکسن، در طی چند ماه گذشته فریزرهای بسیار سرد اضافه کرده و ظرفیت فریزر و یخچال خود را در مکان‌های استراتژیک در سراسر کشور افزایش داده‌است.

Pfizer ممکن است سه شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقلی را انتخاب کند که از قابلیت‌های زیادی در زنجیره تأمین برخوردار هستند؛ اما به گفته مک‌دونالد، معاون ارشد و مدیرکل قاره آمریکا برای Orbcomm، شرکت ارتباطی ماشین به ماشین که با ناوگان حمل‌ونقل محموله‌های حساس کار می‌کند، گزینه‌های زیادی وجود دارد.

مک‌دونالد گفت: «تعداد زیادی ناوگان ویژه دارویی وجود دارد که از فناوری مطابق با نیازهای واکسن برخوردار هستند. برآورد من این است که دیگران نیز این روند را پیش‌گرفته و از این فناوری کمک می‌گیرند.»

وی خاطرنشان کرد این صنعت نقش عظیمی در انتقال واکسن‌های آنفلوانزا داشته است و کامیون در حال حاضر نقش عمده‌ای در حمل و توزیع واکسن دارد، زیرا روزانه هزاران بار مبتنی بر دارو توسط مشتریان ما تحویل داده می‌شود. واکسن‌های حیاتی گذشته همه توسط صنعت حمل‌ونقل و شرکت‌های سازگار با زنجیره سرد مدیریت و تحویل داده شده‌اند.

بااین‌وجود، وزارت حمل‌ونقل ایالات‌متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که با اعطای معافیت سراسری به مقررات ساعت خدمت‌دهی، برای شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان تجاری که مستقیماً کمک اضطراری می‌کنند، از شبکه‌های زنجیره تأمین پشتیبانی خواهد کرد. بر اساس گزارش DOT، اعلامیه اضطراری FMCSA همچنین برای حمایت از حمل‌ونقل اضطراری واکسن‌ها، تجهیزات پزشکی و تجهیزات مربوط به پیشگیری از ویروس کرونا تمدید شد.

به گفته مک‌دونالد، زنجیره حفاظت موضوع دیگری است. Pfizer و دولت نمی‌خواهند حتی برای یک دقیقه قابلیت دید خود را هنگام حمل‌ونقل واکسن از دست بدهند. شرکت مک‌دونالد نه‌تنها تریلر و کامیون را با بلوتوث و دستگاه‌های تلفن همراه مخابره می‌کند، بلکه اطمینان حاصل می‌کند که کامیون و تریلر می‌توانند با ماهواره‌ها ارتباط برقرار کنند.

مک‌دونالد گفت: «در دنیای دارویی، مقررات بسیار بیشتری وجود دارد.»

مک‌دونالد اعلام کرد که Orbcomm مشتریانی دارد که احتمالاً بخشی از طرح توزیع Pfizer خواهند بود. جابجایی این‌گونه داروهای بسته‌بندی‌شده با یخ خشک یک درخواست معمول نیست و وی گمان دارد که دولت فدرال به هر شکلی که بتواند کمک خواهد کرد تا امنیت و تحویل مناسب را تضمین کند و این برای حمل‌ونقل یک چالش خواهد بود. اما ممکن است ارزش حمل‌ونقل را داشته باشد، زیرا انتقال واکسن ویروس کرونا یک کار برجسته خواهد بود و بدیهی است اگر یک ناوگان نقشی در توزیع داشته باشد، باید آن‌ها را در معرض دید عموم قرار دهد تا لیست مشتریان مبتنی بر دارو را تعمیق بخشد.

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/trucking-reefers-COVID-19-coronavirus-vaccine-distribution

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *