یادداشت تخصصی

شش نوع سیستم ذخیره‌سازی در انبار

6 Types of Warehouse Storage Systems

عنوان اصلی مقاله:
۶ Types of Warehouse Storage Systems

نویسنده:
Shelly Stazzone

برگردان: عطیه ایزدی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: شرکت دژپاد

تاریخ انتشار:
۲۳ ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی

انتخاب سیستم ذخیره‌سازی یکی از اولین اقداماتی است که باید برای ایجاد یک انبار سازمان‌یافته انجام شود. طبیعتاً، این تصمیم جزو یکی از تصمیمات دشوار است زیرا سیستم‌های ذخیره‌سازی انبار جزو سرمایه‌های بزرگی است که بسته به نوع طراحی و نحوه قرارگیری آن در فرآیندهای انبار شما، می‌تواند به توان شما کمک کند یا موجب ضرر و صدمه شود.

ازآنجاکه امروزه چندین دسته مختلف از سیستم‌های ذخیره‌سازی انبار در بازار وجود، لازم است که قبل از تهیه این سیستم‌ها، با آن‌ها به‌خوبی آشنایی پیدا کنید تا با توجه به نیاز، سیستم مناسب انبار خود را تهیه کنید.

شش نوع متداول سیستم‌های ذخیره‌سازی انبار:

  • قفسه‌بندی ثابت
  • قفسه‌بندی پویا
  • قفسه‌بندی پالت
  • قفسه‌بندی چندلایه
  • نیم‌طبقه مزنین
  • پارتیشن‌های سیمی

در ادامه به توضیح این شش دسته قفسه‌بندی می‌پردازیم:

 

  1. قفسه‌بندی ثابت

همان‌طور که از نام قفسه‌های ثابت پیداست، این نوع سیستم‌های ذخیره‌سازی برای ماندن در یک مکان طراحی‌شده‌اند. در بیشتر موارد، منظور از نگهداری موجودی توسط قفسه‌بندی ثابت، نگهداری بارهای نسبتاً سبک (چند صد پوند در هر قفسه) است. این نوع قفسه‌بندی معمولاً برای ذخیره‌سازی موجودی‌هایی بکار می‌رود که نیاز به بازپرسازی مداوم دارند.

به دلیل عدم سازگاری قفسه‌بندی ثابت با لیفتراک، این سیستم ذخیره‌سازی برای کالاهایی با عملیات برداشت و سازمان‌دهی دستی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بهتر است که برای انباری با موجودی بزرگ‌تر، در سیستم‌های قفسه‌بندی که تحمل وزن بیشتر و قابلیت تنظیم تا ارتفاع بالاتر را دارند سرمایه‌گذاری کنید.

 

  1. قفسه‌بندی پویا

سیستم قفسه‌بندی پویا مشابه سیستم قفسه‌بندی ثابت برای نگهداری موجودی با فرایندهای دستی مورداستفاده قرار می‌گیرد با این تفاوت که این نوع سیستم‌ها برای نگهداری وسایل بیشتر در فضای کم طراحی‌شده‌اند. در سیستم‌های قفسه‌بندی پویا، قفسه‌ها بر روی سیستم‌های ریلی نصب و راهروهای ثابت را از بین می‌برند و با دسترسی بیشتر موجودی، حتی در صورت کم بودن فضا، بهره‌وری را افزایش می‌دهند.

 

  1. قفسه‌بندی پالت

سیستم‌های قفسه‌بندی پالت به‌عنوان مناسب‌ترین سیستم برای انبارهای شلوغ و بزرگ، بکار می‌رود. به‌طورمعمول، سیستم‌های قفسه‌بندی پالت از چوب، فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند و جعبه‌های بزرگ را در خود نگه می‌دارند. جعبه‌ها بسته به ارتفاع، با کمک لیفتراک یا مکانیسم خودکار بر روی سیستم قفسه‌بندی پالت قرار می‌گیرند.

انواع مختلفی از سیستم‌های پالت راک وجود دارد که عبارت‌اند از قفسه‌بندی راک دو عمقی، قفسه‌بندی درایوین، قفسه‌بندی راهرو باریک، قفسه‌بندی عمودی، قفسه‌بندی شاتل، قفسه‌بندی جریان کارتن، قفسه متحرک و… . غالباً انبارها سیستم‌های قفسه‌بندی را بر اساس محدودیت وزن، انعطاف‌پذیری و بررسی اینکه آیا سیستم موردنظر به تغییر زیرساخت نیاز دارد یا خیر انتخاب می‌کنند.

 

  1. قفسه‌بندی چندلایه

سیستم قفسه‌بندی چندلایه به‌منظور استفاده بهتر از فضاهای عمودی طراحی شده است. ازآنجایی‌که یک اندازه ثابت از سیستم قفسه‌بندی برای تمامی انبارها مناسب نیست، این سیستم قفسه‌بندی از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است تا بسته به نیاز فعلی هر انبار، امکان افزودن یا حذف طبقات فراهم باشد.

 

عمدتاً، سیستم قفسه‌بندی چندلایه مناسب برای نگهداری موجودی کالا با ابعاد کوچک و وزن نسبتاً سبک است که به‌صورت دستی فرایند برداشت و سازمان‌دهی بر روی آن انجام می‌شود. برای استفاده بهتر از این سیستم ذخیره‌سازی انبار، نیاز است تا هر لایه را به‌صورت استراتژیک سازمان‌دهی کرده و کالاها را تا حد ممکن متراکم بسته‌بندی کنید، درعین‌حال به محدودیت‌های وزن و دستورالعمل‌های انطباق ارتفاع سقف تا قفسه نیز توجه شود.

 

  1. نیم‌طبقه مزنین

درصورتی‌که از بودجه کافی برخوردار هستید و چیدمان انبار شما نیز این امکان را می‌دهد، نیم‌طبقه مزنین یک گزینه ذخیره‌سازی مؤثر و کم‌مصرف است. اساساً، نیم‌طبقه مزنین دومین (سومین یا چهارمین) طبقه‌ای است که در بالای طبقه اصلی انبار ساخته می‌شود.

این سیستم قفسه‌بندی یکی از گزینه‌های گران‌قیمت است که یک انبار می‌تواند انتخاب کند، اما دارای بیشترین پتانسیل برای سفارشی‌سازی مانند افزودن سیستم‌های آسانسور و نوار نقاله است.

 

  1. پارتیشن‌های سیمی

درحالی‌که نیم‌طبقه مزنین یکی از سیستم‌ها با تکنولوژی بالا است، پارتیشن‌های سیمی در انتهای دیگر این طیف قرار دارند. پارتیشن‌های سیمی سیستم‌هایی هستند که به‌راحتی نصب و نیز خراب می‌شوند.

اغلب، موجودی‌های نگهداری شده در پارتیشن‌های سیمی، کالاهایی هستند که ممکن است به حفاظت ویژه‌ای نیاز داشته باشند. حتی برخی از انبارها از پارتیشن‌های سیمی برای ساخت دفاتر موقت برای مدیران حاضر در انبار استفاده می‌کنند.

همان‌طور که می‌بینید، سیستم‌های خوبی برای ذخیره‌سازی کالا در انبار وجود دارد و با حرکت به‌سوی آینده، سیستم‌های ذخیره‌سازی انبار سبک‌تر، مقرون به‌صرفه‌تر و ازلحاظ فنی پیشرفته‌تر می‌شوند. همان‌طور که پیش‌ازاین بیان شد، تلاش کنید تا در سیستم‌های ذخیره‌سازی متناسب با نیازهای خود و دارای انعطاف‌پذیری کافی برای پشتیبانی از عملکردتان سرمایه‌گذاری کنید.

 

منبع: https://www.camcode.com/asset-tags/types-of-warehouse-storage-systems

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *