یادداشت تخصصی

بهبود شفافیت اطلاعات با فراتر رفتن از مدل زنجیره تأمین خطی

عنوان مقاله: Improve visibility by going beyond the linear supply chain model
نویسنده: Sean Thompson 
برگردان: ملیکا موسوی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران
تاریخ انتشار: سال ۲۰۲۰ میلادی

 

ویروس کرونا موجب شفاف‌سازی این امر شده است که سازمان‌ها باید به شبکه‌های تأمین پویا و مشترک متکی شوند.

هیچ زنجیره تأمینی از تأثیر ویروس کرونا در امان نمانده است. از مغازه‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های چندملیتی و سازمان‌ها، کسب‌وکارها همچنان در تولید، توزیع، تدارکات، عملکرد تقاضا و همچنین رفاه مالی و شرکای تجاری خود با چالش‌هایی روبرو هستند. یک عامل مؤثر در این اختلال، مدل سنتی و خطی زنجیره تأمین است که هر مرحله‌ به ‌مرحله قبل وابسته است. ناکارآمدی‌ها در یک مرحله منجر به انبوه ناکارآمدی‌ها در پایین‌دست می‌شوند؛ و هنگامی‌که خریدار و تأمین‌کننده در دو انتهای زنجیره قرار دارند، به‌راحتی می‌توان درک کرد که چگونه هماهنگی خدشه‌دار شده و شفافیت اطلاعات تقریباً غیرممکن است.

پاسخ بدون هماهنگی، تیم‌های تدارکات را به چالش می‌کشد که دریابند کدام تأمین‌کننده‌ها، سایت‌ها، قطعات و محصولات در معرض خطر قرار دارند؛ بنابراین، تأمین به‌موقع منابع جدید تأمین بسیار دشوار است.

 

مدل شبکه

تجربه جهانی و مشترک ما با ویروس کرونا کاملاً روشن ساخته است که سازمان‌ها باید فراتر از مدل سنتی و خطی تأمین نوآوری داشته و به یک شبکه تأمین و همکاری پویا متکی شوند. برخلاف زنجیره‌های تأمین سنتی، شبکه‌های تأمین از فرایندهای نقطه‌به‌نقطه به یک ساختار چند به چند تغییر می‌کنند که دید ۳۶۰ درجه را امکان‌پذیر می‌کند.

مشاغل پس از اتصال به شبکه، به خریدار و تأمین‌کننده تبدیل می‌شوند و در عملیات به‌هم‌پیوسته شرکای تجاری خود دید گسترده‌ای پیدا می‌کنند. فراتر از اعطای اختیار به شرکت‌ها برای شناسایی آسان‌تر روندها یا موضوعات نوظهور، دسترسی به شبکه آن‌ها را قادر می‌سازد تا با شرکای جدید همکاری کرده، جریان پول را بهبود دهند، محصولات جدید را توسعه داده و پایداری را تسریع بخشند.

اتصال به شبکه‌ای که شامل تولیدکنندگان، فروشندگان، مراکز توزیع، انبارها، شرکت‌های حمل‌ونقل و خرده‌فروشان است، به توانایی کلی یک تجارت برای حرکت با چابکی و رسیدگی به شرایط پیش‌بینی‌نشده کمک می‌کند.

 

تاب‌آوری، سودآوری، پایداری

شبکه‌های تأمین نه‌تنها برای بهره‌وری کلی سازمان حیاتی هستند، بلکه در پیشبرد سه رکن اصلی تجاری: تاب‌آوری، سودآوری و پایداری نیز نقشی اساسی دارند.

داده‌های اخیر نشان می‌دهد شرکت‌های دارای زنجیره تأمین تاب آور سریع‌تر رشد می‌کنند، زیرا آن‌ها با تغییر تقاضای بازار قادر به انجام اقدامات سریع هستند. تحول دیجیتال برای سازمان‌ها بسیار مهم است تا بتوانند در برابر اختلالات آینده مقاومت کنند و در صورت بروز آن‌ها به بهبودی روی‌آورند. شبکه‌های تأمین شفافیت بیشتری بین شرکای تجاری فراهم می‌کنند و به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا بلافاصله تصمیم‌گیری کنند.

تاب‌آوری، به‌نوبه خود، عامل اصلی در سودآوری کلی یک سازمان است. مشاغلی که بر زنجیره تأمین خودکار تکیه‌دارند، درآمدزایی بیشتری دارند. بازدهی ارائه‌شده توسط شبکه تأمین دیجیتال منجر به حداقل اتلاف و حداکثر خروجی می‌شود.

اما اتوماسیون و شفافیت تنها آغاز کار است. وقتی رهبران تجارت، شبکه را به‌عنوان ابزاری برای ایجاد سود در سراسر شبکه شرکای تجاری در نظر می‌گیرند، درمی‌یابند که بازگشت سرمایه به‌خودی‌خود انجام می‌شود.

مشاغل می‌بایست اهداف پایداری را نه‌تنها در سراسر سازمان خود بلکه در شبکه تأمین خود نیز در نظر بگیرند. فراتر از ایجاد ارزش بلندمدت، پایداری می‌تواند باعث ایجاد نوآوری و تفکر جدید شود که درنهایت می‌تواند منجر به افزایش درآمد و روابط بهتر مشتری شود.

به حداقل رساندن رد پای کربن در عملیات تجاری یک گام مهم است و سازمان‌ها نمی‌توانند پایداری را از قبیل ریشه‌کن کردن برده‌داری مدرن و دور شدن آگاهانه از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف و استفاده از مواد پایدار یا جایگزین، در عمق زنجیره‌های تأمین خود نادیده بگیرند. با استفاده از فناوری برای ردیابی ناکارآمدی‌ها و ریسک‌ها، شرکت‌ها می‌توانند در زنجیره‌های تأمین شرکا و تأمین‌کنندگان خود کاوشی عمیق داشته و اولویت را با کسانی قرار دهند که پایداری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 

با یک شبکه دیجیتال کارایی را بهبود بخشید

تبدیل از یک زنجیره تأمین به یک شبکه تأمین باید از کل استراتژی تحول دیجیتال یک کسب‌وکار پشتیبانی کند. با بهره‌گیری از جدیدترین ابزارهای دیجیتال، مشاغل می‌توانند تاب‌آور باقی‌ مانده و مقیاس خود را با نرخی که مزیت رقابتی ایجاد می‌کند، حفظ کنند. بهینه‌سازی عملیات برای شبکه‌های زنجیره تأمین دیجیتال امکان کاهش هزینه‌ها را فراهم کرده و فرصت‌هایی برای رشد ایجاد می‌کند.

گروه Velux، یک شرکت بزرگ تولیدی، ۶۴٪ از ۲۰،۰۰۰ خط سفارش ماهانه خود را پس از تبدیل دیجیتالی عملیات زنجیره تأمین و ساده‌سازی همکاری تأمین‌کنندگان، به‌طور خودکار انجام می‌دهد. اکنون، گروه Velux با بیش از ۲۰۰ فروشنده معاملات را انجام داده و از روندهای بهتر، تاریخ تحویل سریع و صرفه‌جویی زمان بیشتر سود می‌برد.

شبکه‌های تأمین دیجیتال برای پیش‌بینی اختلالات و کاهش ریسک‌ها ساخته‌شده‌اند. آن‌ها از فناوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای ایجاد جریان مداوم و پیوسته اطلاعات استفاده می‌کنند؛ و ازآنجاکه انتقال به یک شبکه تأمین، نیاز به تغییرات اساسی در بسیاری از جنبه‌های برنامه‌ریزی سازمان از قبیل استراتژی، فرآیندهای تجاری و فناوری اطلاعات دارد، توانایی همگام‌سازی با پویایی سریع بازار امری ضروری است.

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/linear-dynamic-supply-chain-procurement-supplier-network-SAP

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *