یادداشت تخصصی

نقش برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) در مدیریت زنجیره‌تأمین

عنوان مقاله: ?What Is ERP’s Role in Supply Chain Management
نویسنده: Laura Ross
برگردان: عطیه ایزدی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
تاریخ انتشار: ۲۳ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی

 

برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) از زمان تأسیس آن در دهه ۱۹۶۰ به طور قابل توجهی پیشرفت کرد. در سازمان‌های صنعتی این فناوری در ابتدا با اشاره به فرایندهای مورد استفاده برای نگهداری سطح مناسبی از موجودی در یک انبار با عنوان مدیریت و کنترل موجودی شناخته شد.

امروزه نرم‌افزارهای ERP که برای ادغام فرایندهای اصلی کسب‌وکار سازمان‌ها استفاده می‌شود، دارای کاربردهای گسترده در چندین بخش است. این شامل اتوماسیون عملکردهای تجاری مانند حسابداری برای ساده‌سازی فرایندها، بهبود نتایج و سود بیشتر است.

اثبات شده است که سیستم‌های ERP به دلیل تواناییشان در ادغام داده‌ها و فرایندها در سراسر یک سازمان، یک دارایی ارزشمند در مدیریت زنجیره تأمین (SCM) به حساب می‌آید.

 

استفاده از سیستم‌های ERP در مدیریت زنجیره‌تأمین:

مدیریت زنجیره‌تأمین شامل فرآیندها و ابزارهای اتخاذ شده توسط تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و متخصصان زنجیره‌تأمین برای پیش‌بینی، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر هر جنبه از زنجیره‌تأمین است. مدیریت زنجیره‌تأمین موثر در توانایی سازمان منعکس می‌شود:

  • مدیریت موثر جریان کالاها و مواد در سراسر زنجیره‌تأمین آنها
  • تنظیم تولید برای پاسخگویی به عرضه و تقاضا
  • تحویل محصولات با کیفیت بالا، در زمان مناسب به مکان مناسب

در سال‌های اخیر، زنجیره‌های تامین پیچیده‌تر و جهانی شده‌اند. این امر کسب‌وکارهای صنعتی را به سمت ادغام ERP در سیستم‌های مدیریت زنجیره‌تأمین خود سوق داده است، بنابراین سیستم‌های موجود را با اطلاعات بیشتر و داده‌های عملی تقویت می‌کند.

در اینجا پنج روش برای استفاده از سیستم‌های ERP برای تقویت فرآیندهای مدیریت زنجیره‌تأمین آورده شده است:

  1. خدمات مشتری

راه‌حل‌های یکپارچه برنامه‌ریزی منابع سازمانی، قابلیت تبدیل توانایی‌های یک سازمان به ارائه خدمات با کیفیت بالا به مشتری را دارند. به طور کلی، نتایج بهتر مدیریت زنجیره‌تأمین منجر به تولید سریعتر محصولات با کیفیت بالاتر می‌شود. همچنین ساده‌سازی مسیر محصول از تأمین‌کننده به خریدار به کاهش اختلال کمک می‌کند، به این معنی که سفارشات به موقع انجام می‌شود، وفاداری مشتری را تقویت می‌کند و درنهایت منجر به تکرار سفارشات می‌شود.

با بهبود کارایی و دقت زنجیره‌تأمین، فناوری ERP نیز انعطاف‌پذیری و شخصی‌سازی بیشتری را در طی فرایند تولید تسهیل می‌کند. این شامل ساخت براساس سفارش و پیکربندی براساس سفارش است.

  1. بهره‌وری

نرم افزار ERP تمام داده‌های یک سازمان را در یک پایگاه داده متمرکز جمع می‌کند و زمینه‌های تصمیم‌گیری هوشمندانه و حوزه‌های برجسته در امتداد زنجیره‌تأمین که به طور ناکارآمد کار می‌کنند، مانند اتلاف فضای انبار یا گلوگاه‌های تولید را فراهم می‌کند. این می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در هزینه‌های عملیاتی روزمره سازمان شود.

  1. ریسک

تقاضا برای نرم‌افزار ERP در سال‌های اخیر به طور مداوم در حال افزایش است، اما تأثیر جهانی COVID-19 این روند را تسریع کرده است. Thomasnet.com اخیراً گزارش داده است که جستجوهای صنعتی برای نرم‌افزار ERP در مقایسه با فعالیت سه ماهه اول امسال، ۲۷۸٪ رشد داشته است.

در سال ۲۰۱۸، نرم‌افزار جهانی ERP معادل ۹۱ میلیارد دلار برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود قبل از سال ۲۰۲۳ به ۹۷ میلیارد دلار برسد. در برابر چنین عدم اطمینان و اختلال ناشی از بیماری ویروس کرونا، سازمان‌ها بیش از هر زمان دیگری مشتاق بهبود شفافیت زنجیره تامین و اجرای برنامه‌ریزی منابع موثرتر خواهند بود. سیستم‌های ERP می‌توانند به سازمان‌ها کمک کنند تا اثرات وقایع مخرب و پیش‌بینی نشده را کاهش دهند.

  1. مدیریت موجودی

مدیریت موجودی یک نگرانی بزرگ برای سازمان‌هاست. یک محاسبه اشتباه می‌تواند کل زنجیره‌تأمین را مختل کند، باعث تأخیر، عدم رضایت مشتری و ایجاد تنگناهای تولید شود. از طرف دیگر، احتکار موجودی اضافی فضای انبار را هدر داده و هزینه‌های غیرضروری را تحمیل می‌کند.

راه‌حل‌های ERP پیش‌بینی دقیق‌تری را پشتیبانی می‌کنند که به تولیدکنندگان امکان مدیریت بهتر عرضه و تقاضا و بهینه‌سازی موجودی خود را می‌دهد. به عنوان مثال، متخصصان زنجیره‌تأمین دقیقاً از منابع مورد نیاز خط تولید خود در زمان واقعی آگاه خواهند شد.

  1. ردیابی تولید و حمل‌ونقل

سیستم‌های ERP به طور موثر هر مرحله از تولید و حمل‌ونقل را ثبت و پیگیری می‌کنند. سوابق ماشین‌آلات و نیروی کار مورد استفاده در طول تولید در زمان واقعی حفظ و بروز می‌شود. اسناد حمل‌ونقل نیز از طریق سیستم ERP ثبت می‌شود که خطاهای دستی را برطرف می‌کند و پیگیری سفارشات و تحویل کالا را برای کارمندان آسان می‌کند. به عنوان مثال، پس از ارسال سفارش، نرم‌افزار می‌تواند به طور خودکار فاکتور تولید و ارسال کند. این نرم‌افزار همچنین می‌تواند مناسب‌‎ترین روش بسته‌بندی را تعیین و معیارهای کنترل کیفیت را مشخص کند.

   سیستم‌های سازمانی در مقابل Tech Stacks(لیستی از کلیه سرویس های فناوری است که برای ساخت و اجرای یک برنامه واحد استفاده می شود.):

سازمان‌هایی که قصد خرید یک سیستم ERP را دارند این گزینه را دارند که یک بسته نرم‌افزاری همه‌چیز در یک بسته را خریداری کنند یا یک tech-stacks از محصولات جداگانه از ارائه‌دهندگان فناوری مختلف ایجاد کنند که می‌توانند با یکدیگر ادغام شوند. به عنوان یک قاعده کلی، سازمان‌های بزرگ تمایل به ERPهای گسترده در سطح شرکت دارند که شامل ماژول‌های زنجیره‌تأمین است، در حالی که شرکت‌های کوچکتر به سمت روش tech-stack تمایل دارند.

هزینه‌های قابل توجهی در ارتباط با خرید ERP وجود دارد، از جمله هزینه اشتراک و پیاده‌سازی، آموزش کارمندان، پشتیبانی مشتری و نگهداری. اجرای ERP فرآیندی طولانی است و از شش ماه تا دو سال به طول می‌انجامد.

سازمان‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در ERP یا بروزرسانی یک سیستم موجود قدیمی را دارند، باید اهداف بلندمدت و اولویت‌های مدیریت زنجیره‌تأمین خود را در نظر بگیرند.

 

منبع: https://www.thomasnet.com/insights/erp-supply-chain

مطالب مرتبط

3 thoughts on “نقش برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) در مدیریت زنجیره‌تأمین

  1. ناشناس گفت:

    با سلام و تشکر

  2. ناشناس گفت:

    با سلام و تشکر، در عنوان مقاله اشتباه ترجمه رخ داده مدیریت منابع سازمانی نه انسانی

    1. amadgaran گفت:

      با سلام و احترام
      ممنون از دقت و نقطه نظر شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *