یادداشت تخصصی

گزارش سالانه پالت: ارزیابی بازار در سال ۲۰۲۰

عنوان اصلی مقاله:
Annual Pallet Report: 2020’s market evaluation

 

نویسنده:
Bridget McCrea

 

برگردان: عطیه ایزدی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: شرکت دژپاد

تاریخ انتشار:
سال ۲۰۲۰ میلادی

پالت‌ها همچنان به‌عنوان بسترهای حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و تحویل کالا، نقش مهمی در محیط‌های انبار و مراکز توزیع دارند. آن‌ها نه‌تنها اطمینان حاصل می‌کنند که حداکثر تعداد محصولات در بستر آن‌ها جای می‌گیرد، بلکه پالت‌ها به تمیز نگه‌داشتن، حفاظت کردن و سازمان دادن کالاها نیز کمک می‌کنند.

پالت‌ها در انواع مختلفی از اندازه و مدل قرار دارند که شامل پالت‌های جدید یا دست‌دوم، خریداری‌شده یا اجاره‌ای و متشکل از چوب، پلاستیک، فلز یا آلومینیوم می‌باشند.

در سال ۲۰۲۰ گروه تحقیقاتی Peerless با همکاری مرکز بسته‌بندی و طراحی بار واحد در ویرجینیا برای بررسی مشترکین مجله و خوانندگانی که از پالت استفاده می‌کنند از طریق دعوت‌نامه الکترونیکی نظرسنجی انجام دادند. ۱۴۶ پاسخ از افراد واجد شرایطی که در مکان‌هایی فعالیت می‌کردند که از پالت استفاده می‌کنند، دریافت شد.

نتایج حاکی از آن است که تقریباً همه (۹۴٪) شرکت‌های موردبررسی از پالت چوب در فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. این کاملاً با نظرسنجی‌های سال‌های گذشته سازگار است. ۳۷٪ دیگر می‌گویند که از پالت پلاستیکی و ۱۲٪ از پالت کامپوزیت چوب استفاده می‌کنند که نسبت به ۱۴٪ در سال ۲۰۱۸ و ۱۸٪ در ۲۰۱۷ کاهش‌یافته است. ۶٪ دیگر از شرکت‌ها از پالت‌های فلزی، ۴٪ از مقوایی و ۱% از برخی مواد دیگر استفاده می‌کنند.

 

بیشتر پاسخ‌دهندگان (حدود ۴۸%) در شرکت‌های تولیدی تجهیزات الکتریکی، مواد ساخته‌شده، ماشین‌آلات صنعتی، کاغذ/ چاپ، غذا و نوشیدنی و دخانیات فعالیت می‌کنند. ۴۰% سهم برای شرکت‌هایی با درآمد ۱۰ تا ۴۹.۹ میلیون دلار، ۲۱% برای درآمد زیر ۱۰ میلیون دلار و ۱۰% برای شرکت‌هایی با درآمد ۵۰ تا ۹۹.۹ میلیون می‌باشد.

در ادامه بخشی از یافته‌های کلیدی و نظرات کارشناسان در مورد روندهای مهم مربوط به پالت در سال جاری آورده شده است.

 

 

۶۸% پاسخ‌دهندگان از مدل استاندارد ۴۸*۴۰ اینچی استفاده می‌کنند. ۲۹ درصد از پالت مربع با ابعاد کمی بزرگ‌تر از ۴۸*۴۸ اینچ استفاده می‌کنند، درحالی‌که ۲۰ درصد آن‌ها از پالت‌های ۴۲*۴۲ اینچی استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۸، ۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که از پالت‌های ۳۶*۴۸ اینچی استفاده می‌کنند که در سال ۲۰۲۰ استفاده‌کنندگان این سایز پالت‌ها به ۱۶ درصد افزایش‌یافته است. متناوباً، ۱۲٪ از پالت ۳۶ * ۳۶ اینچ استفاده می‌کنند، ۱۱٪ از پالت ۲۴*۲۰ اینچ استفاده می‌کنند و ۱۶٪ از اندازه دیگری استفاده می‌کنند که در نظرسنجی ذکر نشده است.

Laszlo Horvath، مدیر مرکز فناوری بسته‌بندی و طراحی بار واحد ویرجینیا می‌گوید: “نفوذ آشکار در پالت‌های ۴۸*۴۰ اینچی کاملاً واضح است”، که برخی حمل‌کنندگان از این اندازه “استاندارد” پالت برای حمل بارهای مختلف استفاده می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، ۴۱٪ از پاسخ‌دهندگان می‌گویند از پالت‌های ۴۸ * ۴۰ اینچی برای حمل ظروف استوانه‌ای پلاستیکی، فلزی یا الیافی استفاده می‌کنند. Horvath می‌گوید: “گذاشتن ظروف استوانه‌ای بر روی پالت به همان اندازه دشوار است.” “در بیشتر موارد، آن‌ها احتمالاً فقط یک یا دو ظرف استوانه‌ای گذاشته‌اند و بقیه سکو را خالی می‌گذارند.”

 

استفاده از پالت چوب

در حال حاضر، ۶۱٪ از پاسخ‌دهندگان به پالت‌های استفاده‌شده اعتماد می‌کنند. ۵۳٪ از پالت‌های جدید استفاده می‌کنند. اگرچه پالت‌های دست‌دوم محبوبیت بیشتری دارند، اما برخی از چالش‌های خرید را به همراه دارند. به‌عنوان‌مثال، ۲۷٪ می‌گویند که پالت چوبی دست‌دوم کم است.

وقتی نوبت به کیفیت می‌رسد، ۳۶٪ از پاسخ‌دهندگان اذعان می‌کنند کیفیت پالت‌های چوبی استفاده‌شده به اندازه آنچه از پالت‌های جدید به دست می‌آورند نیست. بااین‌حال، ۴۰٪ از کسانی که به پالت‌های چوبی استفاده می‌کنند، می‌گویند که هیچ مشکلی را تجربه نکرده‌اند.

 

استفاده از پالت‌های پلاستیکی

بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان (حدود ۶۳%) می‌گویند که استفاده از پالت پلاستیکی آن‌ها در سال گذشته تغییری نکرده است، درحالی‌که ۲۲٪ از پالت پلاستیکی به میزان کمتر و ۱۵٪ از آن‌ها به میزان بیشتر استفاده می‌کنند. طی سال آینده، ۱۷٪ انتظار دارند که استفاده از پالت پلاستیکی افزایش یابد درحالی‌که ۱۶٪ انتظار کاهش دارند و ۶۵٪ اظهار داشتند که میزان استفاده از آن‌ها ثابت خواهد ماند.

از بین شرکت‌هایی که افزایش استفاده از پالت پلاستیکی خود را پیش‌بینی می‌کنند، ۳۱٪ می‌گویند که این امر به دلیل دوام، ۳۱٪ می‌گویند که این به دلیل انطباق است، ۱۹٪ احساس می‌کنند که پلاستیک از چوب پایدارتر است و ۱۶٪ می‌گویند این به دلیل درخواست مشتریان است. ۱۳٪ دیگر نیز احساس می‌کنند که کنترل بیشتری بر روی پالت‌های پلاستیکی نسبت به مواد دیگر دارند.

 

اجاره یا خرید؟

۷۵٪ از پاسخ‌دهندگان به این سؤال که آیا شرکت آن‌ها پالت را اجاره می‌کند، قصد اجاره دارد و یا از سیستم‌های بازیابی و سیستم‌های اجاره پالت شخص ثالث استفاده می‌کنند یا خیر پاسخ منفی دادند. عددی که نسبت به سال ۲۰۱۸ که ۸۴٪ بوده است کاهش‌یافته است. علاوه بر این امسال ۹٪ از پاسخ‌دهندگان از شرکت اجاره پالت استفاده می‌کنند، درحالی‌که این میزان در سال ۲۰۱۸، ۱۱٪ بوده است.

در حال حاضر، فقط ۶٪ از شرکت‌ها می‌گویند که استفاده از سیستم بازیابی یا سیستم اجاره پالت شخص ثالث طی ۱۲ ماه آینده “بسیار محتمل است”. سیزده درصد می‌گویند به ‌احتمال ‌زیاد از یکی از این سیستم‌ها استفاده خواهند کرد، درحالی‌که این میزان در سال ۲۰۱۸ فقط ۸ درصد بوده است. بااین‌حال، بسیاری از شرکت‌ها نسبت به این سیستم‌ها احتیاط می‌کنند، ۲۹ درصد اظهار داشتند که این احتمال زیاد نیست و ۳۳ درصد می‌گویند اصلاً محتمل نیست. طبق این نظرسنجی، ۱۹٪ از پاسخ‌دهندگان با سیستم‌های بازیابی و سیستم‌های اجاره پالت شخص ثالث آشنا نیستند.

داخلی در مقابل بین‌المللی

در سال ۲۰۱۸، حدود نیمی از شرکت‌ها پالت‌های خود را در داخل کشور حمل می‌کردند. برای سال ۲۰۲۰، این تعداد به ۶۶ درصد افزایش یافت. فقط ۲٪ پالت‌های خود را در سطح بین‌المللی حمل می‌کنند، درحالی‌که ۳۳٪ می‌گویند که هر دو را انجام می‌دهند که نسبت به ۴۷٪ در سال ۲۰۱۸ بسیار کاهش‌یافته است. احتمالاً برخی از تغییرات ناشی از همه‌گیری و تأثیرات آن بر زنجیره‌های تأمین جهانی است.

در بیشتر موارد، شرکت‌ها به کانادا و مکزیک، آمریکای جنوبی و کارائیب ارسال می‌کنند. تعداد سازمان‌هایی که پالت را به چین، ژاپن، آسیای جنوب شرقی، آسیای شمالی و استرالیا حمل می‌کنند به ۳۳٪ کاهش‌یافته است (از ۵۰٪ در سال ۲۰۱۸). برای محموله‌های اروپایی، ۴۸٪ به اروپای غربی (از ۳۸٪ در سال ۲۰۱۸) و ۲۴٪ به اروپای شرقی (از ۲۹٪ در ۲۰۱۸) کاهش می‌یابد.

در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰٪ از شرکت‌ها به خاورمیانه و شمال آفریقا پالت حمل می‌کنند – این در حالی است که نسبت به ۲۱٪ در سال ۲۰۱۸ کاهش‌یافته است. طی دو سال آینده، ۳۶٪ از شرکت‌ها انتظار دارند تعداد پالت‌هایی که در سطح بین‌المللی حمل می‌کنند افزایش یابد (در مقابل ۴۶ درصد در سال ۲۰۱۸). ۵۹٪ دیگر اظهار داشتند که محموله‌های بین‌المللی آن‌ها ثابت خواهد ماند و فقط ۵٪ انتظار کاهش دارند.

طی دو سال گذشته، ۲۳٪ از شرکت‌ها می‌گویند تعداد پالت‌های حمل شده در سطح بین‌المللی کاهش‌یافته است (در مقابل ۶٪ در سال ۲۰۱۸). ۴۱% درصد می‌گویند تعداد پالت‌های حمل شده در سطح بین‌المللی ثابت مانده درحالی‌که ۳۶٪ این حجم را طی دو سال گذشته افزایش داده‌اند.

 

پیشنهادات اضافی

در ارزیابی پیشنهادهای فراهم‌کنندگان پالت، ۲۱٪ اظهار داشتند که ارائه‌دهندگان آن‌ها مدیریت موجودی فروشنده پالت / تحویل به‌موقع را ارائه می‌دهند که از مقدار ۲۴٪ در ۲۰۱۸ و ۳۳٪ در ۲۰۱۷ کاهش‌یافته است. بااین‌حال، ۴۲٪ از پاسخ‌دهندگان می‌گویند علاقه‌مند هستند در صورت در دسترس بودن آن سرویس، آن را دریافت کنند.

پایداری بار در سال ۲۰۲۰ چالش بزرگ‌تری بوده است، به‌طوری‌که ۲۹٪ از شرکت‌ها اظهار داشتند که در زنجیره تأمین خود با مشکلات پایداری بار مواجه هستند، درحالی‌که ۷۱٪ چنین نیست. از بین کسانی که چنین تجربه می‌کنند، ۲۹٪ روزانه مشکلات پایداری بار واحد را تجربه می‌کنند، ۲۱٪ آن‌ها را هفتگی تجربه می‌کنند، ۳۶٪ آن‌ها را ماهانه و ۱۴٪ آن‌ها را سه‌ماهه تجربه می‌کنند.

 

هنگامی‌که از آن‌ها در مورد سطح استانداردسازی برای تثبیت بارهای واحد سؤال شد، تقریباً نیمی از آن‌ها (۴۸٪) اظهار داشتند که از برخی استانداردسازی‌ها استفاده می‌کنند، درحالی‌که ۳۳٪ می‌گویند که فقط برخی از استانداردسازی‌ها را دارند، ۱۳٪ می‌گویند که اصلاً هیچ استانداردی ندارند و ۶٪ از آن‌ها یک فقدان در استانداردسازی را گزارش دادند.

 

Horvath خاطرنشان می‌کند: “این واقعیت که ۳۰٪ شرکت‌ها روزانه باثبات بار روبرو هستند بسیار چشم‌نواز است.” وی تعداد استفاده کم برای دستگاه‌های کششی خودکار – و این واقعیت را که ۱۳٪ شرکت‌ها فاقد فرآیندهای کنترل پایداری بار هستند – به‌عنوان دو عامل اصلی در این تعداد بالا می‌دانند.

 

چشم‌انداز آینده

در ارزیابی استفاده از اینترنت اشیا در رابطه با پالت، حدود ۴٪ از پاسخ‌دهندگان می‌گویند که آن‌ها نیاز فعلی تجاری دارند که می‌تواند با استفاده از پالت‌های مجهز به اینترنت اشیا در زنجیره‌های تأمین آن‌ها برطرف شود. با ادامه پیشرفت فن‌آوری مدرن، Horvath انتظار دارد تعداد شرکت‌های علاقه‌مند به پالت‌های مجهز به اینترنت اشیا افزایش یابد.

Horvath می‌افزاید: “همه نمی‌دانند که اینترنت اشیا به شما امکان می‌دهد از پالت خود داده استخراج کنید، آیا مسیرها به محصول آسیب می‌رسانند یا چند درصد از محموله‌های شما تحت شرایط ناگوار قرار می‌گیرند.” “سرانجام، شرکت‌های بیشتری این موضوع را تشخیص خواهند داد و علاقه به اینترنت اشیا افزایش خواهد یافت.”

 

منبع اصلی: https://www.mmh.com/article/annual_pallet_report_2020s_market_evaluation

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *