یادداشت تخصصی

نقش لجستیک معکوس در روندهای زنجیره تأمین ۲۰۲۰

عنوان مقاله: What Is Reverse Logistics’ Role in 2020 Supply Chain Trends
نویسنده: Kevin Jessop
برگردان: سحر متین‌فرد (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
تاریخ انتشار: ۱۴ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی

 

با ادامه خرید و فروش آنلاین مشتریان، تقاضای لجستیک معکوس به ویژه روند مدیریت بازگشت افزایش می‌یابد. طبق گزارش Tech HQ پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی لجستیک معکوس تا سال ۲۰۲۵ به ۶۰۳.۹۰ میلیارد دلار برسد و کسب‌وکارها در صورت اجرای صحیح لجستیک معکوس می‌توانند میلیونها دلار پس‌انداز کنند. با گسترش صنعت تجارت الکترونیک به موازات بسته شدن بسیاری از فروشگاه‌ها، خرده‌فروشان می‌توانند انتظار داشته باشند که با آغاز فعالیت این بخش، افزایش در کالاهای برگشتی مشاهده شود. واضح است که شرکت‌های بیشتری باید به اصول اولیه برگردند و بپرسند نقش لجستیک معکوس در روندهای برتر زنجیره تأمین چیست؟

تجزیه و تحلیل در زمان مناسب کمک به پاسخ بهتر می‌کند، ارزش لجستیک معکوس چیست؟

هر مدیر اجرایی زنجیره تأمین با این سؤال روبرو شده است که “لجستیک معکوس چیست؟” این سؤال نشانگر سال‌ها تلاش برای متحدساختن زنجیره‌های تأمین و ایجاد تجربیات مثبت مشتری است. مانند هر فرآیند زنجیره تأمین، توانایی پاسخگویی به این سؤال که لجستیک معکوس چیست و مجموع هزینه‌هایش چقدر است برای حفظ سودآوری کسب‌وکار ضروری است. روند کلیدی پیرامون بینش و دانش بیشتر در عملکردهای زنجیره تأمین و هزینه‌های آن‌ها شامل تجزیه و تحلیل در زمان واقعی است. تجزیه و تحلیل در زمان واقعی به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا تصمیم بگیرند و بر موانعی که باعث اختلال در زنجیره تأمین می‌شود، قبل از رخ دادن غلبه کنند.

کاهش فشار بر منابع با افزایش فرآیندهای برگشت خودکار

اتوماسیون در زنجیره تأمین فرصتی مهم برای ساده‌سازی فرایندهای مدیریت بازگشت و درک بهتر اولویت اصلی لجستیک معکوس و یافتن مواردی برای پیشبرد بهترین تجربه مشتری، می‌باشد. فرآیندهای بازگشت خودکار باعث کاهش ناکارآمدی فرآیند می‌شوند. اتوماسیون می‌تواند برای تقریباً هر کار، و نه فقط فعالیت‌های جسمی و پر زحمت انجام شود. اتوماسیون در سیستم‌های زنجیره تأمین، از جمله سیستم مدیریت حمل‌ونقل (TMS)، می‌تواند خطر بازگشت کلاهبرداری را از بین ببرد. در همین حال، تجهیزات بسته‌بندی و برچسب‌گذاری خودکار می‌تواند برای تهیه محصولات برگشتی برای فروش مجدد، استفاده مجدد یا بازیافت مورد استفاده قرار گیرد. به طور واضح، اتوماسیون یک روند مسلط خواهد بود زیرا سازمان‌های بیشتری به دنبال افزایش بهره‌وری بیشتر از فرآیندهای مدیریت بازده هستند.

سیستم‌های خودبهینه‌ساز باعث کاهش هزینه‌های ارزیابی و بسته‌بندی دوباره بازگشتی‌ها می‌شوند

اتوماسیون ارتباط مستقیمی با سیستم‌های خود بهینه‌سازی دارد. این سیستم‌ها متکی به مجموعه‌ای از شرایط هستند و به عبارت دیگر به عنوان مجموعه‌ای از قواعد شناخته می‌شوند. در زنجیره تأمین لجستیک معکوس، این سیستم‌ها ممکن است شامل بهینه‌سازی مداوم مسیر حمل‌ونقل و هشدار خودکار باشند. صرف نظر از این، این روند همراه با افزایش استفاده و اجرای سیستم‌های خودکار است.

یادگیری ماشین برنامه‌ریزی لجستیک معکوس را بیشتر اصلاح می‌کند

یادگیری ماشین یک روند نوآورانه دیگر در تعریف نقش ارزش لجستیک معکوس در ارزش زنجیره تأمین است. یادگیری ماشینی فراتر از داده‌های خام و اطلاعاتی است که توسط تجزیه و تحلیل پروژه‌ها ایجاد شده است. این امر ضروری است زیرا حتی پیشرفت‌های موجود در زنجیره تأمین لجستیک معکوس همواره به میزان پس‌انداز مورد انتظار خود پرداخت نمی‌کند. پیشرفت‌های موجود در زنجیره تأمین می‌تواند یک بازگشت سرمایه مثبت داشته باشد، اما تنها راه اطمینان از این که سازمان پس‌انداز واقعی را در مقابل پس‌انداز پیش‌بینی شده درک می‌کند، نهفته در این است که اجازه دهیم یادگیری ماشین اطلاعات بیشتری را در اطلاعات بدست آورد و همه چیز را در نظر بگیرد.

یک سال بازده بالاتر از متوسط، نیاز به تمرکز بیشتر بر روی لجستیک معکوس دارد

باقیمانده سال ۲۰۲۰ برای شکستن تمام رکوردهای قبلی برای بازده تجارت الکترونیک در راه است که به دلیل عدم اطمینان پیرامون اقتصاد و هم خریدهای غیرممکن احتمالی با توجه به بیماری همه‌گیر انجام شده است. در ماه‌های اخیر، خرده‌فروشان عمده، از جمله والمارت و آمازون، سیاست‌های بازده بازگشت را برای ارتقای ایمنی و کمک به دلسرد کردن رفتارهای احتکار انجام داده‌اند. به نوبه خود، سازمان‌های بیشتری برای یافتن راه‌هایی برای برآورد نیازهای لجستیک معکوس و تعدیل عملیات برای برآورده کردن مقررات مربوط، مانند قوانین تحت حمایت دولت که مانع بازگشت محصولات شخصی یا بهداشتی می‌شوند، با چالش‌هایی روبرو هستند.

بدانید چگونه برند خود را با ترندهای برتر در زمینه مدیریت لجستیک معکوس هم‌تراز کنید

زمان آن است که با تمرکز بر مدیریت لجستیک معکوس، برند شما دارای شهرت و اعتبار گردد. برون‌سپاری لجستیک معکوس را در نظر بگیرید. اگر این امکان‌پذیر نیست، در مورد نحوه استقرار فناوری برای مدیریت بهتر لجستیک معکوس در آینده فکر کنید. به جای تلاش برای فکر کردن به یک پاسخ سریع، وقتی شخصی می‌پرسد که لجستیک معکوس چیست و چه کارهایی می‌توانید برای بهبود آنها انجام دهید، با همخوانی نام تجاری خود با این روندهای برتر در لجستیک معکوس بدانید.

ایجاد کانال‌های روشن برای مسیریابی لجستیک معکوس، یک چالش مهم در زنجیره تأمین مدرن را نشان می‌دهد. سازمان‌هایی که با موفقیت چالش‌های تدارکات معکوس را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند فرایند مدیریت بازده را ساده‌تر کرده و کل هزینه حمل‌ونقل را کاهش دهند. در نتیجه، مدیران زنجیره تأمین نیاز به درک چالش‌های اصلی در زنجیره تأمین معکوس و نقش آنها در ایجاد لجستیک معکوس موفقیت‌آمیز دارند.

عدم توانایی در دیدن و تشخیص نرخ بازده و ارزش محصولات برگشتی

دید محدود در زنجیره تأمین معکوس به عنوان رقیب اصلی شناخته شده است. سازمان‌ها مانند هر عمل زنجیره تأمین، آنچه را که نمی‌فهمند قادر نیستند که بهبود ببخشند. این امر در مورد ارزش و حجم کالاهای برگشتی و همچنین هزینه حمل‌ونقل آن‌ها و ارزش فروش مجدد آنها صدق می‌کند. همانطور که توسط Larry Laux از Industry Week گزارش شده است:

نرم‌افزاری که لجستیک معکوس را به عهده دارد، باید وضعیت قابل استفاده کالا را در نظر بگیرد و واحد را بر اساس مبنایی ردیابی کند که با کمتر از هزینه کامل اما بیش از صفر هزینه نیز ارزش داشته باشد و این فقط یک نمونه کوچک از برخی از ویژگی‌های جالب یک عملیات لجستیکی معکوس است که واقعاً همان لجستیک مستقیم نیست. ” از آنجا که شرکت‌ها درمورد ارزش بازده بیشتر می‌دانند، آن‌ها می‌توانند فرصت‌های لجستیکی معکوس را برای بهبود هدف قرار دهند و هزینه‌های اضافی را در طول مسیر جبران کنند.”

دید ضعیف به محصولات برگشتی پس از حمل‌ونقل

بعد از اینکه مشتریان کالای برگشتی را ارسال می‌کنند، مسئله دید محدود نقش بیشتری را ایفا می‌کند. اگر سازمانی فاقد سیستم مدیریت حمل‌ونقل (TMS) باشد، مدیریت آن محصول در هنگام ترانزیت کار سختی است. بنابراین، باربری‌ها برای بهینه‌سازی مسیریابی در انتظار حامل‌ها هستند و سعی می‌کنند آن بسته را از افزایش قیمت کل حمل‌ونقل دور نگه دارند. خوشبختانه، استفاده بیشتر از TMS جامع، می‌تواند به محصولات بازگردانده شده کمک کند.

فضای محدود برای مدیریت بازگشت

یکی دیگر از زمینه‌های نگرانی، فضای مورد نیاز برای مدیریت بازگشت است. پس از بازگشت به تأسیسات شما، ترافیک بیشتری در بارانداز و هزینه کارگر اضافی ایجاد می‌شود. در همین حال، فضای انبار به سرعت در حال تبدیل شدن به کالا است و مدیران زنجیره تأمین باید در استراتژی‌های خود در مورد مکان استقرار کالاهای بازگشتی قبل از فروش مجدد، قفسه‌بندی و استفاده مجدد تجدید نظر کنند.

هزینه‌های بالاتر لجستیک ناشی از بازگشت “رایگان”

مشتریان انتظار حمل‌ونقل سریع و رایگان برای محصولاتی که به منازلشان و یا مناطق دیگر می‌آیند را دارند. همین امر در مورد سازمان‌هایی که به دنبال هدف قرار دادن لجستیک معکوس به واسطه بازگشت بهتر هستند نیز صدق می‌کند. مشتریان انتظار دارند که روند بازگشت رایگان داشته باشند. البته، هیچ چیز واقعاً رایگان نیست. مدیران زنجیره تأمین باید این هزینه‌های بالاتر را در نظر بگیرند و دائماً به دنبال فرصت‌هایی برای کاهش آن‌ها باشند.

منابع ناکافی نیروی کار برای مدیریت بازگشت

سازمان ممکن است مانند نیاز به فضای بیشتر، فاقد منابع نیروی کار لازم برای مدیریت بازگشت باشد. اگر کارگران در حال حاضر با ظرفیت کامل برای مدیریت حمل‌ونقل کالاهای خروجی کار کنند، رسیدگی به بارهای ورودی لجستیک معکوس می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شده و گلوگاه ایجاد کند. در نتیجه، برخی از شرکت‌ها مراکز برگشت خارج از محدوده ایجاد کرده‌اند که مجدداً نیاز به ادغام با TMS دارند. شرکت‌ها همچنین ممکن است برای از بین بردن این خطر از فروشگاه‌ها به عنوان مراکز بازگشت استفاده کنند.

مدیریت تکنسین‌های تعمیرات خارج از محدوده

تمام ملزومات لجستیک معکوس در حوزه بازگشت قرار نمی‌گیرند. بسته به محصول، مانند واحد HVAC در مقابل کامپیوتر، ممکن است تعمیرات لازم باشد. تعمیرات بخشی از استراتژی حمل‌ونقل برای هدف قرار دادن لجستیک معکوس است. بنابراین، سازمان‌ها ممکن است نیاز به مدیریت فرآیند منابع تکنسین‌های خارج از محدوده داشته باشند تا چنین تعمیراتی، پرداخت کامل و برنامه‌ریزی منابع کار را بر این اساس انجام دهند. این یک فرآیند بسیار پیچیده است که به اطلاعات نیاز دارد.

برطرف کردن مشکلات با TMS که چالش‌های لجستیکی معکوس را هدف قرار خواهد داد

هدف قرار دادن فرصت‌های لجستیک معکوس برای بهبود می‌تواند دشوار باشد. با این حال، سازمان‌هایی که اندازه و وسعت هزینه‌های لجستیک معکوس را در نظر می‌گیرند، برای رسیدگی به نوسانات تقاضای لجستیک معکوس، بهتر آماده هستند. این امر حتی در دنیای پس از ویروس کرونا از اهمیت زیادی برخوردار است و از آنجا که تجارت الکترونیکی راهپیمایی خود را به سمت چیرگی ادامه می‌دهد، کسب ارزش بیشتر از سیستم‌های موجود به توانایی مدیران زنجیره تأمین در غلبه بر سیلوهای سازمانی و فناوری، به استقرار دولت بستگی دارد.

 

منابع:

  1. https://cerasis.com/what-is-reverse-logistics-role
  2. https://cerasis.com/target-reverse-logistics

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *