یادداشت تخصصی

پنج نکته‌­ی زنجیره تأمین جهت آماده‌سازی برای آینده

عنوان مقاله: Five supply chain tips to prepare for the future
نویسنده: MMH Staff
برگردان: ملیکا موسوی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
تاریخ انتشار: سال ۲۰۲۰ میلادی

 

نوآوری موجب می‌شود در ضمن برآورده کردن مطالبات مشتری و به حداقل رساندن اختلال در عملکرد، اتلاف‌ها و ناکارآمدی‌ها را به سادگی شناسایی کنید.

حرکت کالاها از طریق زنجیره تأمین هرگز به ‌طور دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است. این بررسی تعدادی از عوامل تنش را در بحث اداره‌ی جریان مواد به نمایش گذاشته است. مصرف‌کنندگان در حال سفارش محصولات متنوعی هستند و انتظار دارند که آن‌ها در زمان کمتر و با هزینه کمتری تحویل داده شود. موجودی انبار با سرعت فزاینده‌ای در حال گسترش است و کسب‌وکارها به دنبال راه‌هایی برای بهینه‌سازی عملکرد خود هستند. در اینجا برخی مواردی مطرح می‌شوند که در هنگام رهبری آینده، باید فوراً به ذهنمان خطور کنند.

  1. عملیات خود را از طریق مدیریت ناب بهینه کنید

بر اساس اصول سیستم تولید تویوتا(TPS)، روش‌ها و تکنیک‌های مدیریت ناب مشاهده‌ای این امکان را فراهم می‌آورد تا عملیات کار را استاندارد نماید، با ردیابی شاخص‌های عملکردی کلیدی و بهبودهای مداوم، بهینه‌سازی افراد، فرآیندها و کل کارخانه را از طریق حذف اتلاف‌ها انجام دهد. آموزش تصویرسازی به کارکنان جهت شناسایی ضایعات در کارهای روزانه خود و کشف راه‌حل‌های از بین بردن اتلاف‌ها کمک می‌کند و کارکنان را جهت اجرای راه‌حل‌ها در سراسر سازمان توانمند می‌سازد.

مرحله بعد، اشاره به مراحل ارزش‌ افزوده و مراحل غیر ارزش‌ افزوده فرآیندها است. هنگامی که این تمایز انجام شد، عملیات می‌تواند شروع به توسعه فرآیندهای کاری استاندارد کند که انتظارات کارمندان را به وضوح تعریف می‌کند و ثبات کار و مواد را تضمین می‌کند.

سرانجام، برای اینکه چابکی واقعاً مؤثر باشد، باید فرهنگ پیشرفت مستمر در یک سازمان اتخاذ شود که این مهم شامل مدیران سطح بالا می‌شود که به فلسفه‌های چابکی و ترغیب خلاقیت و اعتماد به نفس همکاران می‌پردازند تا نقشی فعال در جستجوی راه‌حل‌های بهتر را بر عهده بگیرند. در طول فرآیند مدیریت ناب، عملیات قادر به درک کامل وضعیت فعلی تأسیسات خود با استفاده از ابزارهای بصری مبتنی بر داده‌ها هستند.

  1. جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها

برای پذیرش کامل فلسفه‌های مدیریت ناب و استانداردسازی، ضروری است که عملیات به داده‌های زمان حقیقی دسترسی داشته باشند تا به حل مسئله، فراهم آوردن مدت زمان پاسخگویی کاهش‌یافته و در نهایت بهینه‌سازی عملیات دسترسی داشته باشند. اجرای فرایندها و راه‌حل‌های تله‌­ماتیک که داده‌های قابل اندازه‌گیری را فراهم می‌کند و به‌طور مداوم ردیابی میزان استفاده از ناوگان، عملکرد اپراتور و نگهداری برنامه‌ریزی شده از اهمیت بسیاری برخوردار است. جمع‌آوری داده‌ها و پیاده‌سازی راه‌حل‌های لجستیک درون‌بنگاهی هوشمند می‌تواند به شما در ارتباط افراد، پردازش و کارخانه و همچنین شناسایی موضوعات بالقوه مانند هزینه‌های پنهان کمک کند.

تله‌ماتیک در اندازه‌گیری مناسب ناوگان لیفتراک که متناسب با نیازهای خاص شما طراحی شده است، برنامه‌های تعمیر و نگهداری را برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی تصحیح می‌کند و حتی می‌تواند موارد جزئی را قبل از تبدیل شدن به تعمیرات گران قیمت، تشخیص دهد. راه‌حل‌هایی مانند سامانه مکان‌یابی بلادرنگ(RTLS) با کمک مدیران عملیات می‌تواند با نظارت بر حرکت کامیون‌های بالابر، پرسنل و دارایی‌ها در انبارها و تقویت عملکردهای عملیاتی مناسب، کارایی و بهره‌وری را افزایش دهد. جمع‌آوری داده‌ها همچنین به مدیران عملیات اجازه می‌دهد تا با عمیق شدن در داخل انبارهای خود، تصمیمات مبتنی بر علت را بهبود بخشند و از هر زاویه‌ای تصویر بزرگتری را ببینند.

  1. جلوگیری از وقفه از طریق اتوماسیون

بسیاری از کارشناسان صنعت می‌گویند آینده تولید، اتوماسیون است. بزرگ‌ترین فرصت برای صنعت جابجایی و اداره‌ی مواد، معرفی اتوماسیون مشارکتی و فناوری‌های کمک به اپراتور است. معرفی اتوماسیون در فرایندهای مختلف وظایف آماده‌سازی و برنامه‌نویسی را ایجاد می‌کند که انسان همیشه باید از عهده آن برآید. این‌گونه نیست که مشاغل از بین بروند. این مشاغل در مناطقی جدید ایجاد می‌شوند که می‌توانند زمان کارافتادگی را کاهش دهند و از رویه‌ها و پروتکل‌های جدید پشتیبانی کنند. درنهایت، اتوماسیون مشارکتی، کار را به وظایف با ارزش ‌افزوده بیشتر و انعطاف‌پذیری بیشتر و برای هزینه کل مالکیت کمتر واگذار می‌کند. این صنعت به متخصصانی نیاز دارد که فرصت‌هایی را در مورد چگونگی کاهش زمان خرابی و جریان‌سازی ساده نشان دهد. این چالش برای ایجاد زیرساخت‌ها برای حمایت از مشاغل جدید و آموزش نیروی کار برای هماهنگی آن‌ها با مسئولیت‌های جدید خود و در نهایت تنظیم آن‌ها برای موفقیت در آینده‌ی فناوری محور است.

  1. در هر مرحله از فرآیند به مشتریان خود گوش دهید

امروزه مصرف‌کنندگان بسیار آگاه هستند و غالباً قبل از رسیدن به نقطه خرید به ‌طور دقیق می‌دانند، چه چیزهایی را باید بخرند. همکاری با مشتریان، گوش دادن به آن‌ها، پیش‌بینی نیازهای آن‌ها و ارائه پشتیبانی و راه‌حل‌هایی که به بهترین وجه مناسب با عملیات در حال تحول آن‌ها باشد، مهم‌ترین ویژگی برای ایجاد یک رابطه پایدار است.

 ابزارهای مدیریت دارایی برای کمک به عملیات در تجسم ساختار هزینه و شناسایی مناطق موردنیاز بسیار مهم هستند. یک رابطه واقعاً مشارکتی به هر دو طرف کمک خواهد کرد تا استراتژی‌ها را هم‌تراز و درک کنند تا سرمایه‌گذاری‌های مشتری بتواند با تغییر شرایط بازار تکامل یابد. بااین‌حال، ارتباطات ثابت و یک‌به‌یک و سفارشی کردن محصول، در آینده محرک بزرگی خواهد بود.

  1. شراکت با یک ارائه‌دهنده راه‌حل‌های کامل

در دنیای پرسرعت امروز، انتخاب یک ارائه‌دهنده راه‌حل کامل به‌منظور کسب مزیت رقابتی ضروری است. ازآنجاکه نیازهای نیروی کار همچنان در نوسان است، آموزش‌های عملیاتی و فنی و همچنین فن‌آوری‌های یادگیری پیشرفته مانند آموزش مجازی و واقعیت مجازی برای کمک به‌سرعت بخشیدن به عملکرد کارمندان جدید ضروری است. خدمات مشاوره، پیشنهادات پشتیبانی و راه‌حل‌های نوآورانه بسیار مورد توجه هستند زیرا شرکت‌ها طیف وسیعی از چالش‌ها ازجمله ثبت تقاضای مصرف‌کننده و اختلالات گسترده عملیاتی را تجربه می‌کنند. از لیفتراک تا تدارکات اتوماسیون و راه‌حل‌های تله­‌ماتیک و همچنین قطعات و خدمات، یک ارائه‌دهنده راه‌حل‌های کامل برای پشتیبانی از تولید کالاها و محصولات ضروری بسیار مهم است. علاوه بر این، مشاوره با شرکتی که موقعیت‌های زیادی در سراسر کشور دارد، به استانداردسازی عملیات کمک می‌کند. با یک رویکرد منظم و اصولی، هر مکان بدون توجه به اینکه در کجا واقع ‌شده است، همان خدمات اصلی را دریافت می‌کند.

با نوآوری‌هایی که بر همه جنبه‌های زنجیره تأثیر می‌گذارد، از تولید گرفته تا نقطه فروش، شناسایی اتلاف‌ها و ناکارآمدی‌ها آسان‌تر می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که همچنان به ارزیابی فن‌آوری‌ها و نوآوری‌های جدید برای درک این‌که چگونه در عملیات شما جا می‌گیرند، ادامه می‌دهید.

 

منبع: https://www.mmh.com/article/other_voices_five_supply_chain_tips_to_prepare_for_the_future

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *