یادداشت تخصصی

اهمیت بازدهی لجستیک بیشتر از همیشه برای تولیدکنندگان

عنوان مقاله: Why Logistics Efficiency is More Important Than Ever for Manufacturers
نویسنده: Adam Robinson
برگردان: عطیه ایزدی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران

 

بر اساس گزارش  IDC Manufacturing Insights در سال ۲۰۱۴، فناوری و عملیات دو مورد اصلی هستند که تولیدکنندگان باید در یک سال آینده بر روی آن تمرکز کنند. این دو کلمه به صورت واضح نشان می‌دهند که تمرکز واقعی برای تولیدکنندگان بهره‌وری است. با توجه به مطالعه انجام شده بر روی متوسط شرکت‌ها، یکی از این بهره‌وری‌هایی که تولیدکنندگان باید روی آن تمرکز کنند، بهره‌وری لجستیک است. علاوه بر این، طبق مطالعه جدیدی از گروه Hackett، تولیدکنندگان آمریکایی در تلاش برای کاهش ۱.۵ درصدی قیمت کالاهای فروخته شده (COGS) برای آینده هستند و رونق بخشیدن به رشد حاشیه‌ای را در نظر دارند.

اگر بخشی از زنجیره تأمین، لجستیک، حمل‌ونقل، توزیع و البته صنایع تولیدی هستید، مطمئناً مقالات اخیر درباره تجدید فعالیت/ استقرار مجدد/ بازسازی/ بازیابی بر پایه تولید در آمریکای شمالی را فراوان خوانده‌اید. اگر اینطور نیست، در اینجا عناوین اخیر آورده شده است:

  • مرگ تولید بسیار اغراق‌آمیز است
  • چرا تولید به ایالات متحده بازمی‌گردد
  • علائم اولیه تجدید ساخت ایالات متحده
  • ۳ محرک کلان در زمینه بازیابی تولید ایالات متحده
بهره‌وری لجستیک در خط مقدم کاهش کل هزینه‌هاست. آیا این درست است؟

گزارشات و پوشش همه‌جانبه نشان می‌دهد که تولید در حال بهبود است و اینکه شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری بر روی فناوری و عملیات در مدت طولانی می‌توانند پایدار و زنده بمانند، مطمئناً روزهایی که شاهد خدمات حمل‌ونقل و هزینه‌های لجستیک به عنوان هزینه ثابت بودیم پشت سر ما است، درست است؟

تصمیم‌گیرندگان کلیدی شرکت که وظیفه سنجش و مدیریت کلیه هزینه‌های اقلام خط را بر عهده دارند، مطمئناً تأثیر و فرصت کاهش هزینه که توسط بازده لجستیک و هزینه‌های مربوط به لجستیک نشان داده می‌شود را می‌شناسند، اینگونه نیستند؟

باور کنید یا نه، حتی در میان استقرار مجدد مراکز تولیدی با تمرکز بر کاهش هزینه‌های کل، اکثر شرکت‌ها راندمان لجستیکی را که یک منطقه مهم برای بهبود سودآوری شرکت‌هاست فراموش کردند. بسیاری از بازیگران اصلی مالی در سطح “C” و “V” فرض می‌کنند که شرکت‌هایشان تمام تلاش خود را می‌کنند تا مستقیماً هزینه‌های سخت و نرم مرتبط با عرضه محصول به بازار (لجستیک برون‌سازمانی) و منابع و تحویل مواد خام (لجستیک درون‌سازمانی) که برای ساخت محصولات استفاده می‌شود را کاهش دهند. بارها با پرسیدن سوال “بنابراین شما سالانه برای خدمات حمل‌ونقل چه هزینه‌ای می‌کنید؟” از شخص یا اشخاص درون شرکتی که مسئول خرید خدمات حمل‌ونقل شده‌اند، پاسخ معمول “من نمی‌دانم” را از این اشخاص دریافت کردیم. نکته قدیمی و جالب توجه در تجارت ما این است که “اگر آن را اندازه‌گیری نکردی، آن را مدیریت نمی‌کنید”.

هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل و لجستیک به عنوان درصدی از فروش بسته به بخش صنعت برای شرکت‌هایی که رویکرد مدیریت راندمان لجستیک را اتخاذ نمی‌کنند، از ۹٪ تا ۱۴٪ متغیر است. براساس گزارش “State of Logistics” برای سال ۲۰۱۳، درصد هزینه‌های لجستیکی از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۲، ۸.۵٪ بوده است. این درصد شامل کلیه هزینه‌های مربوط به لجستیک مانند انبارداری، پرسنل اختصاصی و هزینه حمل‌و‌نقل می‌باشد. هزینه حمل‌و‌نقل به تنهایی بخش اعظم این هزینه را برای اکثر شرکت‌‎ها تشکیل می‌دهد.

 

 

تمرکز بر این سه زمینه برای راندمان لجستیک به منظور کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل به عنوان درصد فروش

با اتخاذ رویکرد مدیریت بهره‌وری لجستیک، هزینه‌های مربوط به لجستیک به عنوان درصد فروش بسته به بخش صنعت به ۴٪ تا ۷٪ کاهش می‌یابد. این کاهش برای شرکتی با فروش ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار ۵٪ تا ۷٪ است که سهم ۵۰۰،۰۰۰ تا ۷۰۰،۰۰۰ دلار در سودآوری دارد.

از آنجا که تولیدکنندگان برای بقا و پایداری بلندمدت به افزایش سودآوری و افزایش سهم خود از کل تولید ناخالص داخلی ادامه می‌دهند، برای کارآیی لجستیک باید بر این مناطق مهم تمرکز کنند:

استفاده سریع و آسان از تکنولوژی توسعه یافته حمل‌و‌نقل و بار:

یک نظرسنجی توسط ARC نشان داد که ۲۳ درصد از پاسخ‌دهندگانی که از سیستم مدیریت حمل‌ونقل استفاده می‌کنند، در صورت عدم استفاده از سیستم، ۱۰ درصد افزایش در کل هزینه‌های حمل بار را خواهند دید. این منبع به روندهای مختلفی اشاره کرد که موجب اتخاذ TMS می‌شوند، از جمله کنترل بهتر داده‌ها، تجزیه و تحلیل جامع‌تر و نیاز به پشتیبانی از زنجیره‌های تأمین چند کاناله.

اشتغال حسابداری حمل‌ونقل:

حسابداری حمل‌ونقل شامل کارکردهایی مانند حسابرسی صورتحساب حمل‌ونقل، پرداخت بار، ادغام فاکتور حمل‌ونقل (در جایی است که شما فقط ۱ فاکتور در هفته دریافت می‌کنید و مهم نیست که چه تعداد محموله را تهیه می‌کنید)، نه‌تنها به شما امکان می‌دهد همه مناطقی را که می‌توانید به راحتی بازیابی کنید، مانند اختلاف بین نرخ حمل‌ونقل در مقابل صورت حساب واقعی حمل‌ونقل، بلکه زمانی را نیز برای حسابداری بار و حمل‌ونقل و امکان سرعت بخشیدن به گردش پول صرف می‌کند. طبق گفته مجله Inbound Logistics، با استفاده از حسابداری مناسب حمل‌ونقل، از طریق پرداخت حمل‌ونقل بار، حسابرسی و خدمات تلفیقی، در مدت استفاده از یک راه حل TMS، یک محموله می‌تواند از پرداخت ۱۱ دلار برای هر فاکتور بار، به تنها ۵ تا ۱۰٪ از ۱۱ دلار برسد. علاوه بر این، یک شرکت می‌تواند با استفاده از برون‌سپاری خدمات حسابداری حمل‌ونقل، از طریق گرفتن هزینه‌های نادرست یا پرداخت‌های تکراری، ۲ تا ۵ درصد کل صورتحساب بار خود را پس‌انداز کند.

استفاده از یک شرکت لجستیکی شخص ثالث:

یک گزارش برجسته از افزایش استفاده از ۳pl به عنوان روشی برای کسب مزیت رقابتی توسط حمل‌کننده‌ها پشتیبانی می‌کند.

برای اطلاع از این روند می‌توانید the Capgemini/Penn State/Panalpnia 2013 18th Annual 3PL Study را دانلود و مطالعه کنید. همچنین ما یک راهنمای جامع برای اینکه چرا باید از یک شرکت لجستیک شخص ثالث استفاده کنید، نوشتیم. اما نکته اصلی این است که وقتی به یک ارائه‌دهنده لجستیک خبره می‌دهید، بازده لجستیک را درک خواهید کرد و بنابراین در کل هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. این هم شامل صرفه‌جویی در هزینه‌های نرم مانند کار می‌شود که به عنوان یک شرکت رشد می‌کنید تا بتوانید بهتر به فعالیت حمل‌و‌نقل خود بپردازید و هم هزینه کنید تا بتوانید تصمیمات شغلی بهتری را در آینده براساس داده‌ها بگیرید و نه حدس و گمان. همچنین شامل هزینه‌های سخت مانند نرخ باری است که از طریق تیم روابط حامل ۳pl با تیم حامل در سطح تخصصی مذاکره می‌شود.

امروزه بهره‌وری لجستیک برای تولیدکنندگان از همیشه مهمتر است. این تلاش برای کاهش هزینه‌ها نیست که پایه تولید ما را پایدار نگه خواهد داشت، بلکه سرمایه‌گذاری در بهره‌وری با استفاده از فناوری و عملکردهای بهبود یافته است. اکنون زمان کارآمد ماندن است، درحالی که ما به آرامی در حال رشد هستیم و وارد یک دوره رشد تولید می‌شویم. برای متوقف کردن اسلاید بعدی، اکنون باید سرمایه‌گذاری کنیم. شما چی فکر می‌کنید؟

 

منبع: https://cerasis.com/logistics-efficiency

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *