یادداشت تخصصی

واکسن کرونا و ردیابی زنجیره سرد و حسگرهای اینترنت اشیا

عنوان مقاله: Why cold chain tracking and IoT sensors are vital to the success  of a COVID-19 vaccine
نویسنده: Deborah Abrams Kaplan
برگردان: سحر متین‌فرد (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
تاریخ انتشار: ۱۱ آگوست سال ۲۰۲۰

 

با فرض اینکه واکسن کووید-۱۹ در دسترس باشد، باید زنجیره سرد برای حمل‌ونقل واکسن‌ها در سراسر جهان و ایالات متحده آماده شود. با توجه به تعداد نقاط انتقال زیاد، این کار آسان نیست. واکسن‌ها اغلب با کامیون و هواپیما جابجا می‌­شوند و با توقف و انبار در مراکز توزیع قبل از رسیدن به مقصد نهایی در سردخانه نگهداری می‌شوند. گاهی می­توان مسافت­‌های نزدیک به مراکز درمانی را با استفاده از ون،‌ دوچرخه یا ‌شتر حمل کرد. واکسن‌ها هنگامی که به صورت طولانی مدت خارج از محدوده دمای مورد نظر خود هستند، خیلی گرم یا خیلی سرد، کارایی خود را از دست می‌دهند. آن­‌ها باید در صورت منجمد بودن بین ۵۸- درجه فارنهایت و ۵ درجه فارنهایت، یا در غیر این صورت از ۳۵ درجه فارنهایت تا ۴۶ درجه فارنهایت نگهداری شوند.

براساس اعلام مرکز تعالی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی اعتبارسنجان مستقل در لجستیک دارو، یک چهارم واکسن‌ها در هنگام رسیدن به مقصد، به دلیل روش‌های نادرست حمل‌ونقل تخریب می‌شوند و ۲۰٪ از محصولات بیوشیمیایی حساس به دما، از جمله پلاسما، در هنگام حمل‌ونقل زنجیره سرد آسیب می‌بینند. Mahesh Veerina، مدیرعامل Cloudleaf، که یک شرکت سنسور اینترنت اشیا است، گفت: “این‌ها مواد بسیار حساسی هستند.”

تغییرات دما سالانه ۳۴ میلیارد دلار هزینه برای حمل­‌کنندگان وسایل بهداشتی ایجاد می­‌کند.

 

 

خسارات ناشی از قرار گرفتن واکسن در معرض دمای خارج از محدوده توصیه شده، سالانه ۳۴.۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، که شامل هزینه‌های محصول تلف‌شده، هزینه جایگزینی و هزینه لجستیک تلف شده می­باشد.

جو باتو، مدیرعامل وارکود، یک شرکت فناوری نظارت بر دما، گفت: “با توجه به وضعیت مراقبت‌های بهداشتی، این تقریبا غیر قابل تصور است”، ویروینا گفت: ویژگی‌هایی از قبیل محدوده دقیق دما در مورد واکسن‌­های کووید-۱۹ شناخته نشده است، اما “هر واکسن یک محصول زنجیره سرد است”. واکسن‌های مورد استفاده در آزمایشات بالینی باید از طریق زنجیره سرد منتقل شوند.

با توجه به اینکه موارد ویروس کرونا در بسیاری از مناطق جهان به چشم می­خورد، نه تنها تولید­کنندگان و تأمین­‌کنندگان، سهم زیادی دارند، بلکه ارائه‌دهندگان لجستیک وظیفه دارند با اطمینان از ایمنی، واکسن‌ها را به سراسر جهان انتقال دهند. با توجه به میلیاردها دوز مورد نیاز، از بین رفتن ۲۰٪ واکسن به دلیل مشکلات زنجیره تامین سرد – یا حتی درصد از بین رفتن درصد پایین­تر- مشکل‌ساز است.

بلا­ک­چین، ذخیره‌سازی cloud و سنسورهای ردیابی و بازبینی با استفاده از فناوری، قابلیت دیدن تغییرات دما را در زمان واقعی فراهم می‌کند و فرصتی برای مداخله قبل از آسیب دیدن فراهم می­کند. بدون سنسور، هیچ درکی از آنچه برای دما پس از ترک مواد دارویی آزمایشگاه‌ها یا تجهیزات تولیدی اتفاق می‌افتد، نیست. ویروینا گفت: فن‌آوری متمرکزساز سنتی داده­‌ها، اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند اما تا زمانی که کسی به آن نگاه کند، ممکن است خیلی دیر شود و مواد باید دور ریخته شوند.

سنسورهای اینترنت اشیا (IoT) زنجیره‌های تأمین را در حالت آماده‌ باش قرار می‌دهند

فن­‌آوری دیجیتال می‌تواند به محض خروج محصولات از کارخانه، حسگرهایی را که در هر پالت، کیس یا یک واحد در طبقه تولیدی قرار دارند، را مدیریت کند و طی سفرشان به مراکز بهداشتی ردیابی شوند. وروینا گفت، واکسن‌­های فعلی با دوز ردیابی نمی‌شوند، اما ممکن است برای واکسن‌های با ارزش بالاتر مانند کووید-۱۹ تغییر کند.

ردیابی در بعضی موارد شامل حسگرهای اینترنت اشیا(IoT) است که در برخی از لجستیک‌های بیو دارویی در حال استفاده هستند. آن­ها می­توانند به شناسایی پیوندهای ضعیف در امتداد زنجیره تأمین کمک کنند، مثلاً اگر روند تغییر دما در یک نقطه خاص از مسیر وجود داشته باشد. طبق گزارش IATA، بیش از ۵۰٪ از تغییرات دما در حین حمل‌ونقل هوایی و فرودگاهی اتفاق می‌افتد.

Cloudleaf از فناوری رادیو بلوتوث برای انتقال مداوم داده استفاده می‌کند. سیستم ردیابی داده‌­های آن زوج دیجیتال تولید می‌­کند که تاریخ ترانزیت محصول را در زمان واقعی نقشه‌برداری می­کند. سنسورها می­توانند نور، دما و رطوبت را به همراه جزئیات ساخت مانند شماره سریال یا تعداد انباشته بخوانند. همراه با آن اطلاعات تولیدکننده قوانین تجارت را مشخص می­کند که شامل برنامه‌ریزی محدوده دما در حسگرها می­باشد. این سیستم هشدارهایی را برای هرگونه تخلف در خارج از محدوده، با ذکر مشخصات دما و موقعیت محصول، به سهامداران ارسال می­کند. ممکن است یک واحد برق شکسته شود و باعث گرم شدن مواد شود و یا ممکن است پالت به مدت طولانی در فرودگاه توقف شده باشد.

 

تصویری از داشبورد Cloudleaf. سنسورها نور، دما، رطوبت و جزئیات ساخت مانند شماره سریال یا تعداد انباشته را ردیابی می­‌کنند.

Veerina گفت: این سنسورها حافظه سلولی دارند تا در صورت عدم دسترسی سریع و ارتباط بی سیم، اطلاعات را ذخیره کنند. هنگامی که سازمان بهداشت و درمان محصولات را دریافت می‌­کند، این سازمان داشبورد را بررسی می‌­کند تا تاریخ و زنجیره حضانت آن را قبل از امضا کردن محصول بررسی کند. اما حتی قبل از رسیدن این محصول به دوردست، تولیدکننده می­دانست که آیا یک دسته از واکسن‌ها از محدوده دمای مناسب خارج شده و غیر قابل استفاده است. Cloudleaf همچنین داده‌های ردیابی فردی خود را با داده‌های خارجی مانند اطلاعات آب‌وهوا و حمل‌ونقل ترکیب می‌­کند. شرکت فناوری می­‌تواند از هوش مصنوعی (AI) برای پیش‌بینی ناهنجاری‌­ها، تهیه پشتیبان حمل‌ونقل یا زمان رسیدن تخمین زده شده استفاده کند.

روش IoT دیگر استفاده از بارکدهای قابل اسکن است که اطلاعات را در یک سیستم بلاک­چین مبتنی بر ابر بارگذاری می­‌کند. Varcode از این روش برای نظارت بر زمان، دما و مکان استفاده می‌کند. سیستم می‌تواند پس از اسکن بارکد هشدارهایی را ارائه دهد. باتو گفت: برچسب‌های Varcode، که می­‌توانند مدت زمان زیادی را در خارج از محدوده دمای مشخص شده ردیابی کنند، طی چند ثانیه پیامی را به اسکنر برمی‌­گردانند، که ایمنی محصول را تأیید می‌­کند یا اقدامات امنیتی را برای حفظ محصول پیشنهاد می‌­کند، مانند این که فوراً آن را سرد کنید یا آن را در معرض سرما قرار دهید.

ذی­نفعان در زنجیره تأمین واکسن می‌­توانند آم‍‍‍‍‍پول­‌ها را به صورت جداگانه یا کل پالت یا سینی را ردیابی و نظارت کنند. یک برچسب روشن نارنجی منبع در سطح پالت یا سینی به برچسب‌های دیگر سیستم وصل می‌­شود، بنابراین برچسب‌های شخصی در صورت برخورداری از یک محیط در همان محیط تاریخ منبع را جانشین می‌­­کنند.

پیگیری پلاسما برای کاهش ضایعات

ردیابی دما همچنین به کاهش ضایعات پلاسما، قسمت مایع خون نیز کمک می‌­کند. پلاسما آنتی بادی‌­هایی از اهداکنندگان بهبودیافته کووید-۱۹ دارد، که می‌تواند در معالجه و تحقیقات مربوط به بیماری کمک کند. پلاسما از مراکز اهداکننده جمع‌آوری می‌شود که در یک فریزر نگهداری می­‌شود. Veerina گفت: مراکز جمع‌آوری آن را در کامیون­‌­هایی با دمای کنترل‌­شده ارسال می‌­کنند تا تسهیلاتی پلاسما را پردازش کنند و اجزای مورد نیاز را برای ایجاد محصولات دارویی جداسازی کنند. در دمای ۴- فارنهایت نگهداری می‌­شود.

وی گفت: “پردازش پیچیده و نیازمند تلاش است.” پردازش در اتاقی با دمای ۴۱ فارنهایت انجام می­‌شود. کیسه‌های پلاسما دارای برچسب شناسایی منحصر به فرد هستند که شامل اطلاعات منبع می‌­باشد. اگر بیش از ۹۰ دقیقه روی پیشخوان باقی بماند، باید به طور مداوم کنترل شود، زیرا این یک تخلف است. همچنین، برچسب‌ها از بین می­روند و باعث ایجاد مشکلات پیگیری اضافی می‌­شوند.

Veerina گفت: “سیاست­‌های سختگیرانه‌­ای وجود دارد، اما [این روند] بیشتر دستی است و به صورت دیجیتالی نیست.”

وی گفت: “اینجا حسگرها وارد می‌شوند.” آن­ها می­‌توانند مکان و دما را تشخیص دهند و مدت زمان جمع آوری مواد خارج از حفاظت را ردیابی کنند تا اطمینان حاصل شود که نیازی به پلاسما نیست. Veerina گفت: شرکت‌­هایی که پلاسما را از طریق زنجیره تأمین با استفاده از سنسورهای زمان واقعی کنترل می­‌کنند، باعث کاهش هدر رفت و ضایعات شده‌اند.

Veerina گفت: “با میلیاردها دوز واکسن مورد نیاز کووید-۱۹ سطح شکنندگی کاملاً متفاوتی را به زنجیره تأمین وارد کرد.” کاهش زباله‌های این محصول بیو دارویی از طریق زنجیره تامین سرد تأثیر مستقیمی در کنترل بیماری خواهد داشت.

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/coronavirus-vaccine-cold-chain-tracking-iot-sensor-technology

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *