یادداشت تخصصی

بررسی بودجه استارت‌آپ‌ها در لجستیک

عنوان مقاله: Startup funding in logistic
نویسندگان: Ludwig Hausmann, Tobias Wölfel, Jaron Stoffels, and Oliver Fleck
برگردان: معصومه موسی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
زمان انتشار: ۲۸ می سال ۲۰۲۰ میلادی

یک گزارش جدید به تاثیر ورود پول جدید در یک صنعت قدیمی و آنچه که برای متصدیان شرکت‌های نوپا و سرمایه‌گذاران به کار می‌رود، می‌پردازد.

بخش حمل‌ونقل و لجستیک شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی در دهه‌های اخیر بوده‌است. با ورود فن‌آوری‌های جدید به بازار، بازده افزایش‌ یافته و قیمت‌ها کاهش‌یافته‌است. با این حال این صنعت همچنان با چالش‌های مهمی مواجه است که شامل تعداد زیادی از نقاط شکست، قوانین قیمت‌گذاری پیچیده و عدم استانداردسازی داده‌ها است. درحالیکه با توجه به سودآوری پایین صنعت پرداختن به این مسائل دشوار شده‌ است، یک نسل جدید از شرکت‌های نوپا قصد دارند آن‌ها را حل کنند. در گزارش جدید ما بیش از ۱۲۰ مجموعه از بزرگ‌ترین شرکت‌های نوپا را در نظر می‌گیریم که حدود ۹۳ درصد، یا ۲۶ میلیارد دلار از کل بودجه راه‌اندازی در لجستیک تا این تاریخ را نشان می‌دهند. همچنین روندهای مالی اخیر و کاربردهای آن‌ها برای متصدیان استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های نوپا و سرمایه‌گذاران را بررسی می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری صنعت لجستیک را در سال ۲۰۱۵ را کشف کرد

به تازگی سرمایه داران (Venture capitalists)حدود ۲۸ میلیارد دلار در استارت‌آپ‌های لجستیکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که تقریبا ً همه آن‌ها از سال ۲۰۱۵ شروع شده‌‌است . در نمونه ما، تعداد معاملات گزارش‌شده از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ افزایش یافت و سپس در سال ۲۰۱۹ متوقف شد. در همین دوره، حجم کلی معامله و بودجه کلی سه برابر شد ( شکل ۱) . این یافته‌ها نشان می‌دهند که این رشد دیگر با داشتن چندین دوره مالی تقویت نمی‌شود ؛ در عوض، شرکت‌های نوپا به بلوغ می‌رسند و بودجه بیشتری دریافت می‌کنند.

 

شکل ۱

 

همانند سایر صنایع، تامین مالی در لجستیک هم بسیار متمرکز است. ۱۰ شرکت سرمایه‌گذاری‌شده برتر حدود ۴۶ درصد و ۲۰ شرکت برتر حدود ۶۶ درصد از کل بودجه مورد نیاز را دریافت کرده‌اند.

 

شکل ۲

 

بسیاری از سرمایه‌گذاران به کار در استارت‌آپ‌های پلتفرم‌ بارگیری و باربری چند مایل تمایل دارند. این افزایش قابل‌توجه در سرمایه‌گذاری، این پرسش را مطرح می‌کند: این پول‌ها کجا می‌روند و چه عواملی سرمایه‌گذاران را به این صنعت علاقه‌مند کرده‌است؟

آخرین مایل: علاقه سرمایه‌گذاران

بیشتر بودجه، در حدود ۱۱.۱ میلیارد دلار، توسط استارت‌آپ‌هایی ارائه شده ‌است که خدمات تحویل مایل آخر به خرده‌فروشان و افراد ارائه می‌دهند. از این مبلغ، ۹/۹ میلیارد دلار به استارت‌آپ‌هایی که به حالت‌های تحویل غیرمتعارف مانند هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه اتوماتیک و ارسال محموله‌های امانت‌ پستی متکی هستند، اختصاص یافت. این روند نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران فرصتی را برای خدمات غیرمتعارف برای تکمیل شرکت‌هایی با ناوگان تحویل سنتی مشاهده می‌کنند.

یکی از استارت‌آپ‌های غیرمتعارف، Nuro است که طراحی، تولید، و اجرای ربات‌های تحویل را انجام می‌دهد. وسیله نقلیه تحویل بدون سرنشین R۱ در هیوستون، تگزاس و Scottsdale در ایالت آریزونا از طریق همکاری با Kroger برای تحویل خواربار با یک هزینه اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت سرمایه‌گذاری سری B در کالیفرنیا در فوریه ۲۰۱۹ به ۹۴۰ میلیون دلار رسید و توسط صندوق چشم‌انداز SoftBank هدایت شد.

یکی دیگر از بازیکنان غیرمتعارف، Hive Box، در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و در حال حاضر با ظرفیت بیش از ۱۵۰،۰۰۰ مخزن بسته در سراسر چین کار می‌کند. آن‌ها با هم بیش از نه میلیون بسته در روز دریافت می‌کنند. پنج شرکت اکسپرس، از جمله SF اکسپرس،سهامی در Hive Box دارند. سرمایه این شرکت در مسابقات سری B در ژانویه ۲۰۱۸ به ۳۲۳ میلیون دلار افزایش یافت و تا به امروز بیش از ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه دریافت کرده ‌است.

بازار پلتفرم حمل‌ونقل: استارت‌آپ‌ها به سمت جلو پیش می‌روند، افراد متعهد به پیشرفت ادامه می‌دهند

پلتفرم‌های بارگیری نیز توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند. این امر به‌ویژه برای پلتفرم‌هایی که در درجه اول بر حمل‌ونقل جاده‌ای تمرکز دارند صادق است، که حدود ۶ میلیارد دلار بودجه دریافت کرده‌اند. درحالیکه بخش اعظم این مبلغ از وجوه صندوق‌های سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود، این بخش شاهد سرمایه‌گذاری شرکت‌ها نیز بوده‌ است. به عنوان مثال، DB Schenker 25 میلیون دلار در پلتفرم رزرو بلیط حمل‌ونقل جاده‌ای سرمایه‌گذاری کرده ‌است.

پلتفرم‌های حمل‌ونقل جاده‌ای شفافیت قیمت‌گذاری را افزایش می‌دهند، حرفه‌ای هستند و دیجیتال‌سازی کردن اغلب مبادلات غیرقانونی حمل‌ونقل را کنترل می‌کند. آن‌ها بر اطلاعات موجود به عنوان ابزاری برای پرداختن به ناکارآمدی‌های گسترده که هنوز در بازار وجود دارد، تمرکز می‌کنند. بنابراین، این استارتاپ‌ها به طور قابل توجهی به بهبود پایداری در صنایع حمل‌ونقل و لجستیک، که به طور فزاینده‌ای اهمیت پیدا می‌کند، کمک می‌کنند. استفاده از آن‌ها برای کامیون‌داران و سایر افراد بسیار آسان است و این باعث بهبود تجربه مشتری می‌شود.

در حالیکه هنوز بازارها و راه حل‌های حمل‌ونقل جاده‌ای حجم توجه زیادی را به خود جلب نکرده‌اند، با تطبیق حمل بارها، بار و حامل‌ها مستقیماً کارگزاران دارایی و حمل‌‌ونقل کالا را به چالش کشیده‌اند و بدین ترتیب تهدید می‌کنند که جایگزین واسطه‌های سنتی می‌شوند. برخی از بازیکنان فعلی در حال حاضر نسبت به ظهور استارتاپ‌های باربری جاده‌ای واکنش نشان داده‌اند. به عنوان مثال، DHL Freight در سال ۲۰۱۶ بازار آنلاین Saloodo را راه اندازی کرد و Kuehne + Nagel FreightNet، یک پلتفرم رزرواسیون حمل‌ونقل جاده‌ای را در سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرد.

پلتفرم‌های حمل‌ونقل که بر حمل‌ونقل هوایی و دریایی متمرکز شده‌اند بسیار کمتر از همتایان حمل‌ونقل جاده‌ای خود، حدود ۱.۶ میلیارد دلار، افزایش سرمایه داشته‌اند. Flexport با ارائه قوی و پایگاه مشتری برجسته خود، به وضوح بر این بخش مسلط است و ۱.۳ میلیارد دلار از این بودجه را به خود اختصاص می‌دهد. اخیراً Flexport از همکاری با شرکت تحویل و لجستیک چینی SF Express برای ارائه خدمات کامل حمل‌ونقل بار از جمله حمل‌ونقل دریایی و محموله‌های هوایی خبر داد.

مسیولان نیز در این بخش واکنش نشان داده‌اند. به‌عنوان مثال، Maersk  فورواردر دیجیتال خود، Twill را در آوریل سال ۲۰۱۷ عرضه کرد. این پلتفرم حمل‌و‌نقل دیجیتال در ابتدا بر حمل‌ونقل بین چین و انگلستان متمرکز بود، اما به سرعت گسترش یافت و موفق شد تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۲۷ کشور برسد.

آسیا – اقیانوسیه: تازه‌واردان جدید با مدل‌های کسب‌وکار سنتی

در خارج از سرزمین اصلی چین, آسیا به ویژه در هنگ‌کنگ, هند و سنگاپور, دارای تراکم بالایی از شرکت‌های پشتیبانی لجستیکی هستند. شرکت‌های نوپا بیشتر با شیوه‌های سنتی وارد بازار می‌شوند(مانند اسکوتر ، وانت و کامیون). استارت‌آپ‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه به ویژه در هند موفق‌تر هستند، جاییکه بازیکنانی مانند Delhivery و Xpressbees یک شبکه کاملاً جدید ساخته‌اند و در عرض چند سال صدها میلیون بودجه جمع آوری کرده‌اند. این تحولات نشان می‌دهد که پیشنهادات بازیگران سنتی به اندازه کافی به این بازارها توجه نکرده‌است.

متصدیان : باید در اینجا بمانیم؟

با وجود اینکه متصدیان تدارکات در هیچ جای دیگری قرار ندارند, این سوال باقی می‌ماند که آغاز استارت‌آپ‌ها چگونه امور سنتی را مختل خواهد کرد؟ اخبار خوب برای ارائه‌دهندگان سنتی لجستیک این است که شبکه, دارایی‌ها و روابط متصدیان در کوتاه‌مدت، حداقل در بازارهای اصلی آن‌ها، مختل نخواهد شد. در حال حاضر ، هیچ داوطلب جدیدی کنترل کافی بر روی شبکه خود ندارد تا از انتقال یکپارچه در سطح جهانی به نمایندگی از یک shipper بزرگ اطمینان حاصل کند؛ یک قابلیت که Kuehne + Nagel یا Forwarding Global آن‌ها را در نظر گرفته‌اند.

در همان زمان، شرکت‌های نوپا، بازارهایی را که متصدیان آن‌ها ارائه ضعیف داشتند، فتح کردند. برای جلوگیری از ورود موج دوم رشد تازه‌واردان و جلوگیری از دست دادن سایر مشتریان، باید حضور جهانی خود و رضایت مشتری در بخش‌های خدماتی را مرور کنند. آنها همچنین باید روی نیازهای جدید مشتری، از جمله افزایش پایداری، تمرکز کنند و این موارد را در پر بیننده‌ترین بخش‌های رشد ترسیم کنند.

مشارکت به طور فزاینده‌ای برای موفقیت در آینده مهم خواهد بود, به خصوص از زمانی که فرآیندها در صنعت به شدت درهم‌تنیده شده‌اند. اتصال استارت‌آپ‌ها با متصدیان می‌تواند فرصت‌های اساسی برای تمامی سهامداران ایجاد کند. متصدیان فرصت یادگیری از شرکت‌های جوان و به‌کارگیری قابلیت‌های دیجیتال برای اتصال شبکه فیزیکی خود با مشتریان را دارند; استارت‌آپ‌ها می‌توانند اعتبار خود و آگاهی از برند خود را افزایش دهند و نیز دسترسی به مشتریان را نیز به دست آورند. متصدیان می‌توانند با یادگیری چگونگی چابک‌تر شدن, گرفتن ایده‌های جدید و کمک به برند خود از پویایی و دیجیتالی شدن بهره‌مند شوند.

 

منبع: https://www.mckinsey.com/industries/travel-logistics-and-transport-infrastructure

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *