یادداشت تخصصی

درس­‌هایی برای رهبران جهت آماده‌­سازی زنجیره­‌های تأمین آینده

Prepping Supply Chains for the Future: Lessons for Leaders
عنوان مقاله: Prepping Supply Chains for the Future: Lessons for Leaders
نویسنده: Shanton Wilco
برگردان: ملیکا موسوی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
زمان انتشار: سال ۲۰۲۰ میلادی

 

صنعت ما باید این بیماری همه‌گیر را نوعی هشدار تلقی کند تا در آینده برای عملیات­‌های بسیار تاب­‌آورتر آماده شود. از زمان شیوع COVID-19، رهبران زنجیره تأمین در حال سامان­دهی پاسخ­گویی­‌ها به همه­‌گیری این بیماری بودند. آن­‌ها در حال طراحی مجدد لجستیک در پرواز، فشار بر ظرفیت تولید، تنظیم مدل‌­های موجودی و جستجوی تأمین­‌کنندگان جایگزین بودند. مشکل این است که هیچ یک از این­‌ها کافی نیست. صنعت ما باید از همه‌گیری به عنوان یک هشدار استفاده کند تا در آینده برای عملیات‌­های بسیار مقاوم‌­تر آماده شود.

این شوک­‌های بیرونی دیگر پدیده‌­هایی نیستند که یک بار در هر نسل رخ می‌­دهند. اختلالات عمده هر دو یا سه سال اتفاق می‌­افتد و تأثیر آن­‌ها در حال افزایش است. در همین حال، اختلالات محلی کوچک­تر به خصوص آتش‌سوزی‌های وسیع و سیلاب‌های مربوط به آب‌وهوا شایع‌تر می‌شوند. عملیات زنجیره تأمین با ثبات، در بهترین حالت داستانی است. تقریباً ۵۲٪ سازمان‌­ها در سال ۲۰۱۹ اختلال در زنجیره تأمین را تجربه کرده­‌اند که ۱۰٪ از گزارش­‌ها پنج یا بیشتر رویداد در سال را نشان داده­‌اند. سال گذشته، ریسک حوادث ناگوار جهانی زنجیره تأمین ۳۶% افزایش یافته است.

ریسک‌­های عمیقی در زنجیره ­تامین وجود دارد. نزدیک به ۲۵٪ از اختلالات در سال ۲۰۱۹ از طرف تامین‌کنندگان رده ۲ و بیش از ۱۲٪ از سمت تامین­‌کنندگان رده ۳ انجام شده­ است. با این وجود بسیاری از سازمان­‌ها هنوز برای مدیریت این تأمین‌­کنندگان هدفی ندارند.

 در صورت عدم افزایش­ هزینه‌­های مالی اختلالات، این عوامل به خودی خود قابل کنترل هستند. بیش از ۵٪ از سازمان­‌ها از وقوع یک حادثه مهم زنجیره تأمین در سال گذشته خبر دادند که باعث خسارات بیش از ۱۱۲ میلیون دلار شده­ است.

نتیجه نهایی: رهبران زنجیره تأمین باید کاملا عملیات خود را برای تلاطم‌­های تصادفی آماده کنند.

با این وجود یک خطر واقعی وجود دارد که آن بازگشت تدریجی به روش­‌های قدیمی کار است. من آن را در صنعت اتومبیل آمریکا دیده‌­ام، هنگامی که پاسخ­‌های حملات ۱۱ سپتامبر با سونامی ژاپنی ۱۰ سال بعد از آن از یاد­ها رفته‌­بود. صنعت به سرعت به استفاده از تکنیک­‌های مکتب قدیمی مانند تولید به موقع و تامین یگانه بازگشت و هزینه­‌های بسیاری را نیز متقبل شد.

من دو کلید تغییرات مورد نیاز اکنون را می‌بینم. اولین، فناوری است. اکنون، در نیمه­‌ی سال ۲۰۲۰، هیچ بها‌‌نه‌­ای برای عدم به کارگیری مجموعه ابزارها و تکنیک‌­های موجود برای ساده­‌سازی و روتین کردن عملیات زنجیره تأمین وجود ندارد. این به معنای به­ کارگیری پیشرفته‌­ی تکنولوژی نیست، این به سادگی به معنای ترک صفحات گسترده Excel و استفاده از ابزارهای دیجیتالی است که تاکنون به خوبی ثابت شده‌­اند. بسیاری از ابزارها می‌­توانند در یک بخش محاسباتی اجرا شده و به سرعت نتیجه گیرند.

کلید دوم فرهنگ است. امروز همه افراد در زنجیره تأمین باید یک مدیر ریسک باشند. اما فرهنگ کاهش ریسک فقط زمانی می‌تواند جاسازی شود که سازمان توسط کسی هدایت شود که نه تنها اختیارات بودجه را داشته باشد بلکه در طی ۳-۵ سال اخیر نیز اختلال بزرگی را تجربه کرده و مسئولیت هدایت آن را بر عهده داشته است.

ساختن و اداره‌­ی زنجیره تأمینی که به اندازه کافی تاب‌­آور باشد و بتواند در برابر ضربه‌­های مکرر مقاومت کند، آسان نیست، اما امری شدنی­ است.

 

منبع: https://www.scmr.com/article

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *