لیفتر برقی، محصول دانش بنیان تجهیز انبار

در این نوشته می خواهیم شما را با لیفتر برقی، اولین محصول دانش بنیان درحوزه لجستیک و تجهیز انبار آشنا کنیم و این دستگاه را با لیفتراک و جک پالت مقایسه کنیم تا علاوه بر آشنایی با لیفتر برقی در صورت نیاز برای تهیه بتوان بهترین تصمیم را با توجه به شرایط گرفت.

امروزه با توجه به افزایش جمعیت، روند تقاضا در بازار به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده لذا کارخانه های تولیدی برای پاسخگویی به نیاز مشتریان تولیدات را افزایش داده اند.

طبیعتا بعد از تولید حجم بالایی از محصولات، بخشی از آن ها در انبار نگهداری و بخشی هم برای رفع نیاز مشتری به فروشگاه ها عرضه می شود.

تا به حال برای شما سوال پیش آمده که محصولات تولیدی که بصورت بار هستند با وزن ها و اشکال مختلف در انبار و فروشگاه ها چطوری جا به جا می شوند؟

جابجایی و بلند کردن بارهای سنگین توسط نیروی انسانی یکی از بزرگترین دلایل آسیب دیدگی در محل کار را تشکیل می دهد

شایع ترین صدمات ناشی از این کار عبارتند از: رگ به رگ شدن عضلات کمر، کشش عضلات، آسیب دیدگی مچ دست، آسیب دیدگی آرنج و آسیب های ستون فقرات می باشد، به این معنی که نیروهای اجرایی قادر به انجام کارهای خود نخواهند بود و سازمان با غیبت پرسنل مواجه خواهد شد که باعث تاخیر زمانی در انجام کارها می شود.

طبق ماده ۱۵ آیین نامه حفاظتی حمل دستی بار، در فعالیت های حمل و جا به جایی بار در شرایط بهینه که بصورت یک نفره انجام می گیرد حداکثر بار مجاز به تفکیک گروه سنی و جنس کارگران باید مطابق جدول زیر باشد:

جنس میزان مجاز بر حسب کیلوگرم به تفکیک گروه سنی
کارگر نوجوان و بالای ۵۰ سال کارگر بین ۱۹-۵۰ سال
مرد ۱۸ کیلوگرم ۲۳ کیلوگرم
زن ۱۰ کیلوگرم ۱۶ کیلوگرم

طبق تبصره ۱ این ماده در اوزان بالاتر از حد مجاز، حمل و جابجایی بار باید توسط وسایل مکانیکی مناسب و یا چند نفره صورت پذیرد.

از طرفی بر اساس ماده ۱۸ آیین نامه حفاظتی حمل دستی بار، مسئولیت رعایت قوانین و مقررات این آیین نامه بر عهده کارفرمای کارگاه بوده و در صورت وقوع هر گونه حادثه یا بیماری، کارفرما مکلف به جبران خسارت وارده به زیان دیدگان می باشد.(بیمه مسئولیت)

دریافتیم که جا به جایی بارها با توجه به اصول ایمنی و ارگونومی از نظر وزن محدودیت داشته و قوانینی که برای کارفرما جهت جبران خسارت، تعیین شده است هزینه زیادی را به سازمان تحمیل خواهد کرد.

پس برای جابجایی بارهایی بیش از وزن های تعریف شده نیاز به یک دستگاه مکانیکی داریم ولی برای خرید دستگاه مکانیکی جهت جابجایی بار در انبار ها و فروشگاه ها باید پارامترهایی از جمله هزینه، فضایی که دستگاه اشغال میکند، برآورد هزینه های ثابت و متغیر آن، نحوه کار پرسنل با دستگاه (راحتی استفاده) و در برگیر بودن حمل بارهای مختلف با اشکال و وزن های متفاوت و … را در نظر گرفت.

اگر بخواهیم برای جا به جایی هر نوع محصولی با توجه به وزن و شکل های متفاوتی که وجود دارد دستگاهی را تهیه کنیم هزینه تهیه دستگاه، افزایش نیروی انسانی و فضایی که اشغال میکند سازمان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 

لیفتر برقی جدیدترین محصول حوزه لجستیک است که برای اولین بار در ایران توسط متخصصین صنعت ساخته شده و راه حلی برای پر کردن خلا مشکلات مطرح شده می باشد.

این بالابر برقی یک جایگزین سریع، آسان و کم هزینه برای جابجایی بارهایی است که وزن آن از یک طرف بیش از تحمل انسان و از طرفی دیگر کمتر از حدی است که استفاده از لیفتراک برای آن توجیه داشته باشد ( جابجایی بارهای کوچک و حجیم بین ۳۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم) مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کارگر با خیال راحت و بدون آسیب ناشی از حمل بار سنگین را انجام دهد.

لیفتر برقی ایمن، ساده برای استفاده و با دوام است که امکان جابجایی بارهای نیمه سنگین همچون بشکه، کیسه، شیشه سکوریت، لوازم خانگی، کارتن، پالت، ورق های MDF، سنگ، سرامیک و …  را در فضاهای باز و بسته به کاربران می دهد و مزیت بارز این محصول در مقابل سایر محصولات لجستیکی، وزن پایین و توانایی مانور مناسب در فضاهای کوچک است.

این دستگاه مکانیکی بدون سوخت مصرفی مانند گازوییل و بنزین کار میکند، منبع انرژی لیفتر برقی، باتری ۱۱۰۰ وات می باشد که میزان شارژ باتری به اندازه بلند کردن بار ۱۸۰ کیلویی تا ارتفاع ۱.۵ متر برای ۵۰ دفعه کافی خواهد بود و در صورت اتمام شارژ میتوان پک باتری اضافه را با باتری فعلی تعویض کرد تا باتری شارژ شود، همچنین در صورت عدم استفاده از دستگاه میتوان باتری را بدون جدا کردن از دستگاه به برق شهر ۲۲۰ ولت متصل و شارژ کرد.

همانطور که در عکس مشاهده میکنید لیفتر برقی از یک بدنه تشکیل شده و دو دسته برای کنترل و فرمان دادن توسط اپراتور به بدنه متصل است.

لیفتر برقی

لیفتر برقی، تجهیز لجستیکی برای جابجایی بارهای نیمه سنگین

مطابق عکس پایین روی این دو دسته کلید هایی جهت حرکت رو به جلو، عقب، حرکت جک برای جابجایی بار و کلید تغییر زاویه هنگام حمل بار تعبیه شده.

 

کلیدهای کنترل لیفتر برقی

کلیدهای تعبیه شده روی دسته لیفتر برای حرکت و تغییر زاویه هنگام بلند کردن بار

 

لیفتر برقی مجهز به ترمزهای مجزا برای هر چرخ می باشد همچنین دارای چرخ پارکینگ با قابلیت قفل بوده و موقعیت بار در هنگام خاموش بودن دستگاه نیز حفظ خواهد شد.

 اکسسوری های لیفتر برقی(تجهیزات جانبی)

لیفتر برقی از یک بدنه و ۷ تجهیز جانبی Accessories  از جمله چنگک، بشکه گیر، قاپک، پولر، قلاب، چرخ محرک و گریپر طراحی شده و با اتصال تجهیزات جانبی Accessories این امکان را به کاربر می دهد که انواع بارها با شکل های مختلف را جا به جا کند.

بسته به نوع بار، اکسسوری مرتبط برای جابجایی در نظر گرفته می شود ممکن است یک انبار یا فروشگاه با یک اکسسوری تمام بارهای خود را جابجا کند و انبار یا فروشگاه دیگری با توجه به تنوع بار و محصولاتی که دارد نیازمند تهیه بیش از یک اکسسوری را داشته باشد. در ادامه به معرفی تجهیزات جانبی لیفتر می پردازیم.

 

بشکه گیر

کاربرد: جهت بلند کردن بشکه، یخچال، مخزن و بارهای مشابه

ارتفاع قابل بلند کردن توسط بشکه گیر ۱.۴۵ متر و وزن قابل بلند کردن ۲۳۰ کیلوگرم می باشد.

وزن بشکه گیر ۱۶ کیلوگرم

اکسسوری بشکه گیر لیفتر برقی

جهت بلند کردن بشکه، یخچال، مخزن و بارهای مشابه

 

چنگک

کاربرد: جهت بلند کردن پالت و بارهای مشابه مناسب می باشد

ارتفاع قابل بلند کردن توسط چنگک ۱.۴۵ متر و وزن قابل بلند کردن ۲۳۰ کیلوگرم می باشد.

وزن چنگک ۳۴ کیلوگرم

اکسسوری چنگک لیفتر برقی

جهت بلند کردن پالت و بارهای مشابه

قاپک

کاربرد: جهت بلند کردن شیشه، سرامیک، MDF و بارهای مشابه

ارتفاع قابل بلند کردن توسط چنگک ۱.۴۵ متر و وزن قابل بلند کردن ۲۰۰ کیلوگرم می باشد.

وزن قاپک ۱۰ کیلوگرم

اکسسوری قاپک لیفتر برقی

جهت بلند کردن شیشه، سرامیک، MDF و بارهای مشابه

قلاب

کاربرد: جهت بلند کردن تجهیزات قلاب دار مانند الکتروموتور، پمپ، موتور برق، کیسه و بارهای مشابه

ارتفاع قابل بلند کردن توسط چنگک ۱.۷۵ متر و وزن قابل بلند کردن ۲۳۰ کیلوگرم می باشد.

وزن قلاب ۶ کیلوگرم

 

 

اکسسوری قلاب لیفتر برقی

جهت بلند کردن تجهیزات قلاب دار مانند الکتروموتور، پمپ، موتور برق، کیسه و بارهای مشابه

 

پولر

 

کاربرد: جهت بلند کردن شیشه، سرامیک، MDF و بارهای مشابه

ارتفاع قابل بلند کردن توسط چنگک ۱.۷۵ متر و وزن قابل بلند کردن ۲۰۰ کیلوگرم می باشد.

وزن پولر ۶ کیلوگرم

اکسسوری پولر لیفتر برقی

جهت بلند کردن شیشه، سرامیک، MDF و بارهای مشابه

چرخ محرک

کاربرد: چرخ های موتوردار، قابل استفاده برای حمل بار در سر بالایی، سر پایینی و دور زدن درجا

وزن چرخ محرک ۱۴ کیلوگرم

 

اکسسوری چرخ محرک لیفتر برقی

قابل استفاده برای حمل بار در سر بالایی، سر پایینی و دور زدن درجا

 

گریپر

کاربرد: جهت گرفتن، بلند کردن، و چرخاندن قطعات مختلف مانند مخزن، بشکه و غیره

ارتفاع قابل بلند کردن توسط چنگک ۱.۴۵ متر و وزن قابل بلند کردن ۲۰۰ کیلوگرم می باشد.

وزن گریپر موتور دار ۲۹ کیلوگرم

وزن گریپر دستی ۲۲ کیلوگرم

اکسسوری گریپر لیفتر برقی

جهت گرفتن، بلند کردن، و چرخاندن قطعات مختلف مانند مخزن، بشکه و غیره

 

مقرون به صرفه

لیفتر برقی اولین نمونه ساخته شده تجهیز لجستیکی در ایران می باشد که با توجه به نوع کاربرد امکان سفارشی سازی آن نیز میسر می باشد.

نمونه خارجی این لیفتر در کشور استرالیا ساخته و به بازار عرضه می شود ولی با توجه به هزینه بالای خود دستگاه و هزینه های جانبی مانند حمل و نقل و گمرکی، عامل هایی است که درتعیین کردن قیمت خرید دخیل است.

از آن جایی که اگر بخواهیم نمونه خارجی آن را تهیه کنیم با توجه به هزینه زیادی که بابت این دستگاه پرداخت خواهیم کرد، منطقی است که هزینه بیمه حمل و نقل(باربری) را در نظر داشته باشیم تا در بروز هر گونه خسارت در طول وارد کردن آن به کشور بیمه هزینه خسارت را جبران کند

همچنین اگر نمونه خارجی در طول استفاده دچار خرابی و مشکلی شود تهیه تجهیزات جانبی برای تعمیر و نداشتن شرایط استفاده از گارانتی هم هزینه دیگری را تحمیل خواهد کرد.

 

از میان هزاران المان و پارامتری که در خرید لیفتر برقی دیده می‌شود از قبیل عدم وجود آلودگی‌های محیط زیست و آلودگی‌های صوتی، قابلیت استفاده آنها در محیط‌های بسته و باز، ، اندازه کوچک، افزایش قدرت مانور در فضاهای کم،گردش در شعاع محدود و … شاخص‌ترین پارامتر آن منبع انرژی برق (باطری) آن هست که از هزینه های سر سام آور سوخت مانند لیفتراک ها خبری نیست.

بطور خلاصه هزینه های شرح داده شده عبارت است از:

  • هزینه بالای نمونه خارجی نسبت به نمونه ایرانی (با توجه به اینکه با دلار و نوسانات ارز خریداری می شود)
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه گمرک
  • هزینه بیمه حمل و نقل
  • هزینه تعمیرات بالا (با توجه به نبود قطعات خارجی در ایران و اجرت پرداخت به تعمیر کار خارجی)
  • کاهش هزینه تامین منبع انرژی برای جابجایی بار

پس تهیه لیفتر برقی تولید در ایران به لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه بوده و در صورت بروز هر گونه مشکل و خرابی تهیه قطعات به راحتی و با هزینه خیلی کم ممکن است و استفاده از  نمایندگی و ضمانت نامه موجود، تضمینی برای محصول می باشد.

جدول قیمت لیفتر برقی

 

کالا قیمت (تومان)
لیفتر برقی+ چنگک+ قلاب+ پک باتری اضافه ۷۳,۳۰۰,۰۰۰
چرخ محرک ۱۹,۳۰۰,۰۰۰
بشکه گیر ۲,۳۰۰,۰۰۰
پولر ۹۵۰,۰۰۰۰
قاپک ۹,۳۰۰,۰۰۰
گریپر ۲۰,۸۰۰,۰۰۰

نکات استفاده از لیفتر برقی

  • بار بیش از وزن مجاز بسته به نوع اکسسوری استفاده نشود
  • هنگام حمل بار همیشه دستان خود را روی دستگیره ها نگهدارید
  • بارهای سنگین را تا حد ممکن با حداقل ارتفاع، نزدیک به زمین حمل کنید تا خطر واژگونی کاهش یابد

 

 

مقایسه جک پالت و لیفتر برقی

جک پالت وسیله ای برای جابجایی انواع بارهای سنگین و پالت های حجیم که در کارخانه ها و انبارها وهمچنین سردخانه های بزرگ استفاده می شود که به آن پالت بر نیز گفته می شود.

مقایسه جک پالت با لیفتر برقی

جک پالت دستی

لیفتر برقی

لیفتر برقی، وسیله جابجایی بار در انبار و فروشگاه ها

انواع جک پالت

جک پالت ها بطور کلی به دو دسته جک پالت دستی و برقی تقسیم می شوند.

ظرفیت جک پالت های دستی از ۵۰۰ الی ۵۰۰۰ کیلوگرم و جک پالت های برقی ۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰ کیلوگرم است که بسته به نوع صنعت تهیه تناژ های مختلف امکان پذیر می باشد.

قیمت و کاربرد

جک پالت نسبت به لیفتر برقی از قیمت کمتری برخوردار بوده و ارزانتر است اما از نظر جابجایی انواع بار محدود بوده و فقط برای جابجایی پالت ها مناسب بوده و ارتفاعی به پالت نمیدهد ولی لیفتر برقی با داشتن تجهیزات جانبی (Accessori) که به دستگاه متصل می شود امکان جابجایی انواع بارها را دارد و میتواند بارها را تا ارتفاع ۱.۴۵ – ۱.۷۵ بسته به نوع اکسسوری بلند کرده و همزمان با بلند کردن بار قابلیت تغییر زاویه جهت حفظ تعادل بار را نیز دارد و میتوان به راحتی بارها را از ارتفاع مثل کامیون ها و ماشین های باربری به راحتی جابجا کرد ولی باید به این موضوع توجه داشت که لیفتر برقی محدودیت وزن داشته و قابلیت جابجایی بارهای نیمه سنگین با وزن ۳۰ الی ۲۰۰ کیلوگرم را دارد.

شباهت

جک پالت و لیفتر برقی نیز وجه تمایز و شباهت هایی دارند به عنوان مثال

  • هر دو حمل آسان و راحتی دارند
  • برای کار با آن نیاز به نیروی متخصص نیست
  • فضای زیادی را اشغال نمیکنند
  • قابلیت مانور در فضاهای کوچک را دارند.
  • به لحاظ مقایسه با جک پالت برقی، منبع انرژی هر دو نیز باتری بوده که به لحاظ هزینه نسبت به سایر سوخت ها کم هزینه تر بوده
  • عدم ایجاد آلودگی

 

 

مقایسه لیفتراک و لیفتر برقی

 

فرازه یا لیفتراک، ماشینی است دارای یک دکل، شاخک و ملحقات (Accessori) که با توجه به نوع فعالیت برای ترابری، جابجایی و انبارکردن بارها مورد استفاده قرار میگیرد.

لیفتراک ها بسته به نوع تناژ و سوخت مصرفی انواع مختلفی دارند.

 

انواع لیفتراک

به طور کلی لیفتراک‌ها با توجه به نوع سوخت مصرفی‌شان به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

– لیفتراک دیزلی

– لیفتراک برقی

– گازی

– بنزینی

– لیفتراک دوگانه سوز (گاز و بنزین)

مقایسه لیفتراک و لیفتر برقی

لیفتراک

ظرفیت حمل (وزن)

که هر کدام با توجه به شرایط موجود در انبار و کارخانه ها مزایا و معایبی دارند ولی اگر بخواهیم با لیفتر برقی مقایسه کلی داشته باشیم لیفتراک ها برای جابجایی بارهای سنگین بین ۱ تا ۱۰ تن طراحی و ساخته شدند، با توجه به اینکه هر چقدر ظرفیت جابجایی بار بیشتر باشد هزینه دستگاه گرانتر بوده و از طرفی هزینه مصرف سوخت نیز به آن اضافه می شود در صورتی که لیفتر برقی برای جابجایی بارهای نیمه سنگین با وزن ۳۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم مناسب بوده و راه حلی برای جابجایی این دسته از بارها بوده که استفاده از لیفتراک بدلیل هزینه بالای دستگاه، سوخت مصرفی توجیه اقتصادی ندارد.

 

نیروی متخصص

از طرفی لیفتراک ها چون جزو دسته ماشین محسوب می شوند (به دلیل داشتن کلاچ ترمز و گاز و دنده دستی یا اتومات) برای جابجایی بار با آن ها ضروری است که راننده لیفتراک گواهینامه مربوطه را دارا باشد.

در واقع کارخانه ها و انبارها برای جابجایی بار بوسیله لیفتراک نمیتوانند از نیروی انسانی موجود استفاده کنند و باید راننده لیفتراک استخدام شود و این امر موجب افزایش تعداد پرسنل و در نهایت پرداخت حقوق به راننده می شود ولی برای جابجایی بار با لیفتر برقی نیازی نیست که کارگر مهارت یا گواهینامه داشته باشد زیرا طراحی این بالابر برقی به گونه ای است که به راحتی با داشتن کلید هایی بر روی دسته میتوان بار را جابجا کرد.

منبع انرژی

همانطور که انواع لیفتراک ها در بالاتر معرفی شد لیفتراک ها برای حرکت و جابجایی بار نیاز به بنزین، گاز یا گازوییل دارند (به غیر از نوع برقی آن) که علاوه بر هزینه تهیه آن ها، آلایندگی و آلودگی صوتی ایجاد میکنند و این امر باعث شده تا از لیفتراک ها نتوان در فضاهای بسته استفاده کرد.

لیفتراک ها چون اندازه بزرگتری دارند فضای بیشتری را اِشغال میکنند و اگر تعداد آنها بیشتر باشد نیاز به محوطه و پارکینگی برای نگهداری دارند.

 

  • مناسب برای جابجایی بارهای سنگین (توان باربری ۲ الی ۱۰ تن)
  • برای جابجایی بار، استخدام راننده لیفتراک ضروری است
  • اشغال فضای بیشتر جهت استقرار
  • هزینه بالای تامین سوخت جهت حرکت
  • هزینه بالا تهیه لیفتراک نسبت به بقیه دستگاه ها
  • هزینه بالای تهیه هر تجهیز جانبی یا همان الحاقیه (Accessori)

پس با توجه به معرفی کاربرد، تجهیزات و مشخصات لیفتر برقی با این تجهیز انبار آشنا شدیم و در نهایت با بیان مختصر ویژگی های جک پالت و لیفتراک به تفاوت های آن با لیفتر برقی پی بردیم. حال میتوان با توجه به نوع صنعت و نوع باری که قرار هست جابجا شود از نظر وزن، حجم و … و شرایط انبار و فروشگاه تصمیم بهتری برای خرید دستگاه مکانیکی گرفت.

بطور خلاصه مزیت های لیفتر برقی عبارت است از:

  • امکان مانور بالا در فضاهای بسته و کوچک
  • وزن سبک جهت جابجایی راحت توسط اپراتور
  • ایمنی بالا
  • مقرون به صرفه
  • کم مصرف (استفاده از باتری)
  • مجهز به ترمزهای مجزا برای هر چرخ
  • دارای چرخ پارکینگ با قابلیت قفل
  • قابلیت حفظ موقعیت بار در هنگام خاموش بودن دستگاه
  • قابلیت حمل به راحتی (بدلیل وزن سبک و طراحی ساده)
  • قابلیت تغییر زاویه هنگام حمل و جابجایی بار
  • عدم ایجاد آلودگی صوتی