یادداشت تخصصی

رشد و پایداری تجارت الکترونیک با نوآوری‌های برتر بسته‌بندی

عنوان مقاله: Top Packaging Innovations Enabling E-commerce Growth & Sustainability
نویسنده: Alicemarie Geoffrion
برگردان: ملیکا موسوی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
تاریخ انتشار: ۲۷ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی

 

بسته‌بندی برای بسیاری از ارائه‌دهندگان تجارت الکترونیکی به یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها تبدیل‌شده است؛ اما چگونه می‌توانید بسته‌بندی خود را برای پایداری و در عین حال مدیریت هزینه‌ها و برآورده کردن انتظارات مشتری بهینه کنید؟

تا همین اواخر، بهینه‌سازی بسته‌بندی تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شد زیرا برندها و خرده‌فروشان در تلاش‌اند تا از عهده‌ی خیل عظیم تقاضای تجارت الکترونیکی و انتظارات مشتری برای تحویل سریع‌تر برآیند. اکنون بسته‌بندی برای بسیاری از ارائه‌دهندگان تجارت الکترونیکی به یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها تبدیل‌شده است. مصرف‌کنندگان نهایی صدای خود را به گوش تأمین‌کنندگان رسانده‌اند و خواسته‌اند که تأمین‌کنندگان روی زباله و بازیافت بسته‌بندی‌های دریافتی تمرکز کنند. تأمین‌کنندگان اغلب با چالش‌های تناقض اهداف پایداری و دستیابی به تأیید ذینفعان داخلی و خارجی مواجه می‌شوند. اگر محصول خود را در جعبه‌ای که خیلی بزرگ به نظر می‌رسد ارسال کنید و حتماً در مورد آن از مشتریان در رسانه‌های اجتماعی می‌شنوید و اگر بسته‌های بسته‌بندی را بیش ‌از حد کوچک کنید، محصول آسیب‌دیده که منجر به نارضایتی بیشتر مشتری می‌شود. برای کاهش هزینه حمل‌ونقل و انتقادات نه ‌تنها از جانب مصرف‌کنندگان نهایی(به دلیل استفاده از مواد غیرقابل بازیافت)، بلکه از بازاریاب‌های داخلی نیز به خاطر خدشه­‌دار شدن نام تجاری خود، به یک‌راه ‌حل بسته‌بندی poly bag بروید.

جای تعجب نیست که چرا ارائه‌دهندگان و خرده‌فروشان هنگام در نظر گرفتن تغییراتی در بسته‌بندی تجارت الکترونیکی احساس می‌کنند در شرایطی بدون برد قرار دارند. واقعیت این است که بهینه‌سازی بسته‌بندی می‌تواند یک چالش باشد زیرا نیاز به در نظر گرفتن چندین عامل در سراسر زنجیره تأمین، ازجمله سرعت برآورده کردن تقاضا، محافظت، هزینه‌های حمل‌ونقل، تجربه “unboxing” و پایداری دارد. در اینجا سه مورد از استراتژی‌های نویدبخش پایداری برای بهره‌برداری تأمین‌کنندگان ارائه‌شده است:

  1. بهینه‌سازی کارتن: تحقیقات انجام‌شده توسط DHL Supply Chain نشان داد که به‌طور متوسط ۲۴٪ از حجم یک بسته‌بندی تجارت الکترونیکی فضای خالی است. فرستندگان به دلیل همه عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شود، برای به حداکثر رساندن تراکم بار تلاش می‌کنند. حل این چالش با استفاده از فرآیندهای سنتی می‌تواند تقریباً غیر ممکن باشد. بااین‌حال، رویکردهایی جدید مبتنی بر فناوری پدیدار شده است. استفاده از الگوریتم‌های بهینه‌سازی پیشرفته همراه با رویکرد on-demand برای بسته‌بندی در مراکز توزیع، به برندها و خرده‌فروشان کمک می‌کند تا با بسته‌بندی مناسب در زمان مناسب برای هر بار حمل‌ونقل، هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش داده، ضایعات را کمینه کرده و از سلامت محصول اطمینان حاصل کنند.
  2. بسته‌بندی قابل‌استفاده مجدد و قابل بازیافت: راه‌ حل دیگری برای اهداف پایداری تجارت الکترونیکی است که به‌طور مؤثر گسترش‌یافته بسته‌بندی قابل ‌استفاده مجدد و قابل بازیافت است که احتمالاً در سه سال آینده رشد خواهد کرد. بسته‌بندی قابل ‌استفاده مجدد یک سیستم حلقه بسته را ایجاد می‌کند که در آن سفارشات در یک بسته قابل ‌استفاده مجدد به مشتری ارسال می‌شوند و سپس از طریق پست یا از طریق یک مکان تخلیه بازیافت بازمی‌گردند. پس از دریافت بسته برگشتی در مرکز توزیع، پاک‌سازی ‌شده، کیفیت آن بررسی می‌شود و برای سفارش بعدی آماده می‌شود. بازیافت مواد نیز در حال بهبود است. DHL Supply Chain به‌ طور فعال با تولیدکنندگان در تلاش است تا راه‌حل‌های توسعه poly bagهای قابل بازیافت را پیدا کرده که این امکان را برای حمل‌ونقل فراهم می‌کند تا ضمن بهره‌گیری از این گزینه بسته‌بندی مقرون‌به‌صرفه، به اهداف پایداری خود برسند.
  3. مدیریت بسته‌بندی یکپارچه: فرآیندهای بسته‌بندی که از سایر فرآیندهای برآورده کردن تقاضا تفکیک‌شده‌اند، در برابر بهینه‌سازی واقعی مقاومت می‌کنند. با استفاده از یک رویکرد پیوسته برای مدیریت بسته‌بندی در مرکز توزیع، بسته‌بندی با سایر فرآیندهای زنجیره تأمین به‌طور مؤثر ادغام می‌شود. این امر امکان تقسیم کارکنان را در مراکز توزیع فراهم می‌کند و اطمینان حاصل می‌شود که طراحی بسته‌بندی با منابع حمل‌ونقل هماهنگ بوده و انعطاف‌پذیری برای تصمیم‌گیری در مراحل پایانی را بر اساس تغییر شرایط فراهم می‌آورد. ارضای تقاضا، بسته‌بندی و حمل‌ونقل فرآیندهایی کاملا ‌پیوسته می‌باشند و تغییرات کوچک در اندازه و طراحی بسته‌بندی می‌تواند موجب صرفه‌جویی عظیمی در زمینه‌های دیگر بدون به خطر انداختن عملکرد بسته‌بندی شود. با استفاده از یک رویکرد جامع یا پیوسته برای بسته‌بندی، اطمینان حاصل می‌شود که تأثیر هر تغییر در کل فرآیند به‌طور کامل در نظر گرفته‌شده است. همچنین شناسایی ناکارآمدی‌های موجود در زنجیره تأمین را امکان‌پذیر می‌کند که موجب بروز تغییراتی در جهت تحقق بیشترین سود می‌شود. بسته‌بندی یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین فرآیندهای انجام تجارت الکترونیکی است و همه‌چیز را از هزینه‌های حمل‌ونقل تا تجربه مشتری تحت تأثیر قرار می‌دهد. کار با یک تدارکات طرف سوم مانند زنجیره تأمین DHL که می‌تواند رویکردی جامع برای بسته‌بندی داشته باشد و به جدیدترین نوآوری‌ها در طراحی و مدیریت دسترسی پیدا کند، می‌تواند به شما در حذف محدودیت‌های موجود کمک کند، بنابراین می‌توانید بسته‌بندی‌هایی را توسعه دهید که پایداری را بهبود می‌بخشد، هزینه‌ها را کاهش دهد و تجربه‌های مطلوبی برای مشتری ارائه دهد.

 

منبع: https://www.scmr.com/article

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *