یادداشت تخصصی

تحلیل لجستیک معکوس: چگونگی نظارت بر تحویل مشتری سابق

عنوان مقاله: Reverse Logistics Analytics: How to See Past Customer Delivery
نویسنده: Kevin Jessop
برگردان: ملیکا موسوی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
تاریخ انتشار: ۲۱ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی

 

کاربرد علم تجزیه‌ و تحلیل فرصت‌هایی را برای افزایش ارزش زنجیره تأمین فراهم می‌کند و در دنیای امروز، تعداد کمی از برنامه‌های تجزیه و تحلیل به بخش آنالیز لجستیک معکوس اختصاص دارند. نرخ بازگشت‌ها و تقاضاها برای تدارکات معکوس همچنان در حال افزایش است و شرکت‌هایی که با عدم قطعیت روبرو هستند، به علت اختلالات موجود در لجستیک معکوس با هزینه‌هایی اضافی مواجه می­‌شوند. درنتیجه، مدیران زنجیره تأمین به درک مشکلات شفافیت اطلاعات در زنجیره تأمین معکوس و این‌که چگونه تجزیه و تحلیل لجستیک معکوس توسط کلان داده به غلبه بر چالش‌های موجود کمک می‌کند و راهکارهایی برای برنامه‌ریزی تحویل اولیه به مشتری نیازمند می‌باشند.

چالش‌های شفافیت اطلاعات در مدیریت لجستیک معکوس

لجستیک معکوس از عدم شفافیت اطلاعات رنج می‌برد. بخش عمده‌ای از مشکلات در لجستیک معکوس از محدودیت اطلاعات موجود ناشی می‌شوند. شرکت‌ها به‌سادگی نمی‌دانند که چه هنگام مشتری قصد دارد محصولی را استرداد کند یا که محصولی را جهت بازیافت و استفاده مجدد برگرداند. علاوه بر این، برخی از مشتریان مایل به اشتراک‌گذاری چنین اطلاعاتی نیستند. بدیهی است که افرادی که به دنبال بازپرداخت کالا هستند، تمایل بیشتری به ارائه محتوا و جزئیات دارند. با این ‌حال، افرادی که محصولاتی را برای بازیافت بازمی‌گردانند، هرگز به این فکر نمی‌کنند که محصول به‌درستی دریافت شده باشد یا خیر. درنتیجه، باربری‌ها و شرکای زنجیره تأمین اغلب از درک و پیش‌بینی تقاضا در لجستیک معکوس ناتوان هستند. بااین‌حال، نقش فناوری، به‌ویژه تحلیل لجستیک معکوس و نحوه تعامل مشتریان با فرستندگان کالا، روایت را تغییر می‌دهد.

امکان‌­پذیری استفاده مجدد از همه عملکردهای زنجیره تأمین بر اساس داده‌ها به کمک تجزیه ‌و تحلیل لجستیک معکوس

در میان جدیدترین فناوری‌های تأثیرگذار بر لجستیک معکوس، تجزیه‌ و تحلیل پیشرفته و سیستم‌های پشتیبانی، زمینه‌­ای را برای شرکت‌ها فراهم می‌آورد تا تحویل نهایی کالا را برنامه‌ریزی کنند. فرستندگان و تولیدکنندگان می‌توانند داده‌های مربوط را به‌صورت الکترونیک جمع‌آوری کنند و هرچه تعداد دستگاه‌های بیشتری به‌صورت آنلاین و به اینترنت اشیا (IOT) متصل شوند، این فرصت از نظر حجم و ارزش رشد می‌کند.

به‌ عنوان‌ مثال، فروشگاه لوازم‌خانگی جو شروع به فروش یخچال‌های هوشمند کرده است. این یخچال و فریزرها می‌توانند به اینترنت متصل شده و حالت‌های عملکرد و نگهداری را هم به نمایندگی فروش و هم به تولیدکننده ارسال کنند؛ و در هنگام بروز مشکل، یک تکنسین به سیستم دسترسی پیدا می‌کند و آن تکنسین می‌تواند بازگشت، تعمیر یا سایر مراحل تدارکاتی معکوس را از خود دستگاه آغاز کند. درنتیجه، یک شرکت اعلان خودکار دریافت کرده و می‌داند انتظار چه چیزی را داشته باشد و می‌تواند از داده‌ها هنگامی‌که خطایی رخ‌داده یا مشکلی باید برطرف شود استفاده کند.

فرضیه اصلی تجزیه ‌و تحلیل لجستیک معکوس همچنین اجازه می‌دهد تا ساختار سازمانی برای پاسخگویی به نیازهای متغیر فراهم شود. همان‌طور که توسط “Chain Analytics” گزارش‌شده است، «رهبران سازمانی متوجه شده‌اند که تغییرات در تقاضا، انتظارات خدمات، هزینه‌های بازار، لجستیک معکوس، می‌تواند بر اثربخشی شبکه‌های زنجیره تأثیر بگذارد، بنابراین طراحی شبکه می‌بایست به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرد تا بهینه بودن طراحی یا نیاز به تغییر ساختار تأیید شود، اگرچه که این امری پرهزینه است.

چگونگی پیوستگی زنجیره تأمین معکوس و کسب ارزش بیشتر از تحلیل‌ها

مدیریت لجستیک معکوس فقط فرآیند مربوط به شرکت‌های بزرگ زنجیره تأمین نیست بلکه فرایندی است که زنجیره‌های تأمین با اندازه و انواع مختلف از پزشکی تا صنایع غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کوچک‌ترین شرکت‌ها نیز با چالش‌های لجستیک معکوس روبرو خواهند شد. چالش‌هایی از قبیل تحویل کالاها و پذیرش بازگشت‌ها بدون حضور محلی برای بارگیری و تخلیه یا تلاش برای درک اینکه چرا به نظر تحویل نهایی به مصرف‌کنندگان بسیار پرهزینه‌تر از استفاده از باربری‌های خارج از سازمان است.

  1. “Handling & Logistics Material می‌گوید:«هزینه‌های حمل‌ونقل و انبار خود، ازجمله نیروی کار و زمان صرف شده برای مدیریت بازگشت‌ها را بررسی کنید.»
  2. هر دو سیستم مدیریت لجستیکی ورودی و خروجی را یکپارچه کنید.
  3. یک انبار مدیریت موجودی برای مقیاس و برآورد تقاضا که بر منابع مبتنی بر رایانش ابری وابسته هستند، ایجاد کنید.
  4. از فن‌آوری‌های جدید ازجمله قابلیت‌های بلوتوث کم‌مصرف برای بالا بردن شفافیت اطلاعات استفاده کنید.
  5. پس از تحویل کالا، به کمک لوازم هوشمند و دستگاه‌هایی که گزارش خودکار دارند، با مشتری ارتباط برقرار کنید.
  6. از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) برای پیگیری عملکرد لجستیک معکوس استفاده کنید.
  7. مدیریت لجستیک معکوس را به ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک طرف سوم واگذار کنید.
کسب قابلیت اطمینان بیشتر به کمک تحلیل‌هایی فراگیر از جمله تحریک مغناطیسی مغز افراد

نرخ بازگشت‌ها و تقاضاها در تدارکات معکوس تنها با برجستگی تجارت الکترونیکی رشد می‌کند. مدیریت لجستیک معکوس بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتواند با فرآیندهای قدیمی و شرکت‌های غیرقابل اطمینان کنترل شود. به‌جای آن‌که سعی کنیم آن را به‌تنهایی انجام دهیم، حمل‌ونقل‌ها باید به ‌طور جدی برای برون‌سپاری کل فرآیند و پیوستگی لجستیک معکوس از طریق یک رویکرد یکپارچه انسان و ماشین اقدام کنند.

 

منبع: https://cerasis.com/reverse-logistics-analytics

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *