یادداشت تخصصی

آمادگی Sephora در برابر‌ هجوم تجارت الکترونیکی

عنوان مقاله: How Sephora flexed its warehouse network to prep for an e-commerce onslaught
نویسنده: Matt Leonard
برگردان: ملیکا موسوی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران
تاریخ انتشار: سال ۲۰۲۰ میلادی

 

Sephora یک رویداد فروش سالانه در بهار برگزار می‌کند. خریداران وفادار برنامه‌ریزی خود را انجام می‌دهند و برندها توسط تبلیغ خرده‌فروشان مانند روز آمازون پرایم یا سالگرد فروش Nordstrom فروخته می‌شوند؛ اما امسال فروش از جنبه‌هایی که ممکن است برندها و خریداران هرگز از آن آگاه نشوند دارای اهمیت بوده است.

داشتن بیشترین فروش سال در آوریل به معنای انعطاف‌پذیری و آماده شدن زنجیره تأمین Sephora است وقتی‌که مدیران به‌طور موقت همه فروشگاه‌ها را در ماه مارس، تقریباً ۵ هفته قبل از تبلیغات تعطیل کردند. وقتی ویروس کرونا عمده تجارت خرده‌فروشی را به‌صورت آنلاین تغییر داد، بسیاری از خرده‌فروشان اعلام کردند که فقط با ماه‌ها پیش‌آموزی می‌توانند از پس این نوع تجارت الکترونیکی برآیند. مایک راکر خرده‌فروش SVP در نشست مجازی زنجیره تأمین خرده‌فروشی ایالات‌متحده رویترز روز پنجشنبه گفت: فروش Sephora در آوریل به معنای این است که این شرکت حداقل تا حدودی برای یک انفجار آنلاین آماده بود.

راکر گفت: «مسلماً عالی نبوده است.» و نشان داد که Sephora در برابر بسیاری از تأخیرها در طی همه‌گیری مصون نبوده است. وی افزود: «اما ما مطمئناً توانستیم نیاز تجاری خود را به روشی که مشتری از آن قدردانی کند تأمین کنیم و به همین دلیل سهم زیادی از بازار را به دست آوردیم.»

 

توان انبار بیش از ظرفیت

فراتر از مکان‌های انبار، موقعیت موجودی و خودکارسازی، راکر اذعان داشت که یک معمای مشترک برای مدیریت عملیات، بهره‌وری در مقابل ظرفیت است. اینکه چگونه کارایی سیستم را با توانایی به دست آوردن چیزهای زیادی از طریق آن متعادل می‌کنیم؟

«ما هنوز تجهیزات غیر خودکار داریم، اشتباه نکنید؛ اما ما روز‌به‌روز کمتر به آن‌ها وابسته‌ایم.»

تبلیغات سالانه Sephora بهار باعث شد تا راکر سال‌ها قبل از همه‌گیری، میزان تولید را بهبود بخشد. افزایش توان عملیاتی به‌عنوان یک شاخص کلیدی عملکردی برابر با راندمان عملیاتی، عملکرد شرکت را در زمان استرس‌های مورد انتظار و غیرمنتظره بهبود می‌بخشد. مدیر مالی LVMH، ژان ژاک گویونی در تله کنفرانس ماه جولای گفت که آمادگی Sephora برای تغییر کانال، توجیه سرمایه‌گذاری‌هایی است که شرکت تا به امروز انجام داده است.

 

برنامه‌ریزی موجودی بر اساس پیش‌بینی نه بودجه

پاسخگویی با وجود هجوم سفارشات آنلاین، فقط به زمان‌بندی و شانس وابسته نبوده است. راکر سال‌ها تحول و سرمایه‌گذاری از زمان حضور در هیئت‌مدیره پس از راه‌اندازی وب‌سایت Sephora در سال ۱۹۹۹، در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ را بیان کرد. وی به سه حوزه اصلی سرمایه‌گذاری برای شرکت اشاره کرد، طراحی شبکه، مدیریت موجودی کالا و آنچه راکر «جایگاه تصمیم‌گیری» نامید.

یک شبکه انبار به‌خوبی طراحی‌شده به خرده‌فروش کمک می‌کند تا سرعت تحویل را حتی در مواقعی که شرکت‌های هواپیمایی در حال تزلزل هستند، حفظ کند. Sephora دارای پنج انبار در ایالات‌متحده است که تقریباً در همه جای کشور به منطقه ارسال دوروزه تبدیل‌شده است (در شرایط حمل‌ونقل عادی). در آن انبارها، راکر و تیمش انعطاف‌پذیری لازم را برای انتقال محصول به کانال‌هایی که بیشترین بازده را دارد، ایجاد کردند.

راکر گفت: «ما ابزارها و سیستم‌هایی را توسعه داده‌ایم که به ما این امکان را می‌دهند که کدهای پستی را به‌راحتی حرکت دهیم و موجودی کالا را بین ساختمان‌های خرده‌فروشی و [تجارت الکترونیکی] جابه‌جا کنیم زیرا ما در اوایل تصمیم گرفتیم که می‌خواهیم آن ساختمان‌ها را ادغام کنیم؛ و اگرچه این شرکت هنوز کارهای غیر خودکار زیادی انجام می‌دهد، خودکارسازی سهم بیشتری از روند کار را به دست می‌آورد.»

وی افزود: «ما ثابت کرده‌ایم که بازپرداخت بسیار گسترده است. توانایی ما در خارج کردن سریع و دقیق وسایل غیر خودکار در هر دو زمینه تغییردهنده بازی بوده است. اکنون ما هنوز تجهیزات غیر خودکار داریم، با ساخت‌وسازهای جدید و اتوماتیک روزبه‌روز کمتر به تجهیزات غیر خودکار وابسته‌ایم.»

 

 

بهینه‌سازی موجودی کالا برای تجارت الکترونیکی بیشتر یک تغییر فرهنگی بود تا یک راه‌حل فنی برای خرده‌فروش. همه در تلاش‌اند تا موجودی را بر اساس بودجه مدیریت کنند؛ و شما نمی‌توانید موجودی بودجه را مدیریت کنید وقتی ‌که فروش ۳۰٪ یا ۲۰٪ رشد می‌کند درحالی‌که بودجه شما برای ۱۰٪ رشد برنامه‌ریزی‌شده است؛ بنابراین مجبور به تغییر فرهنگ شرکت می‌شویم. همسان‌سازی موجودی کالا با پیش‌بینی‌های فروش باعث ایجاد طرز فکر آینده‌نگرانه‌تری شد که تفاوت قابل‌توجهی در سهام شرکت ایجاد کرد.

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/sephora-flex-warehouse-throughput-capacity-fulfillment

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *