یادداشت تخصصی

فروش مستقیم به مصرف‌کننده امری مهم در بازار ایالات‌متحده

عنوان مقاله: Direct-to-consumer sales could be the next big thing in the US retail market
نویسنده: Locus
برگردان: ملیکا موسوی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران
تاریخ انتشار: سال ۲۰۲۰ میلادی

 

از آنجا که ایالات‌متحده همچنان با بیش از ۵.۴۴ میلیون مورد مثبت ویروس کرونا دست‌وپنجه گرم می‌کند، اقتصاد این کشور به‌شدت تحت تأثیر قرارگرفته است و فشار بر مشاغل برای بازگرداندن آن‌ها به مسیر سابق بسیار زیاد است. طی چند ماه گذشته تمام ۵۰ ایالت این کشور در حال بازگشت به حالت اولیه خود هستند، با این‌ وجود، چیزهای زیادی تغییر کرده است. این بیماری همه‌گیر صنعت خرده‌فروشی آمریکا، به‌ویژه خرده‌فروشان حضوری را تحت تأثیر قرار داده است و آن‌ها را با چالش‌هایی دشوار و روندهای نوظهور بازار برای همگام‌سازی روبرو کرده است؛ اما درعین‌حال، برخی فرصت‌های گسترده‌ای را نیز برای خرده‌فروشان فراهم کرده است تا بتوانند باوجود تأثیر ویروس کرونا در بازار، باقی‌مانده و رقابت کنند.

همان‌طور که میلیون‌ها آمریکایی در خانه‌های خود برای اعمال فاصله اجتماعی قرنطینه بودند و دولت به دلیل اقدامات پیشگیری از همه‌گیری، همه مراکز خرده‌فروشی به‌جز مراکز ضروری را تعطیل کرد، فروشگاه‌های خرده‌فروشی  mom-and-pop درآمد خود را از دست دادند. افزایش خرید آنلاین لوازم ضروری، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و تقاضای فزاینده برای خدمات تحویل در خانه، خرده‌فروشان را وادار کرده است تا مدل‌های نوآورانه تجاری را برای پایداری امتحان کنند. خرده‌فروشان اکنون به این نکته پی برده‌اند که تجارت الکترونیکی قابل‌اطمینان‌ترین راه‌حل است و کانال همه‌جانبه، آینده صنعت است.

ازجمله روندهای دیگری که از زمان شیوع ویروس کرونا در خرده‌فروشی ظاهرشده است، رشد تغییر روند به فروش مستقیم به مصرف‌کننده توسط مشاغل خرده‌فروشی، شرکت‌های کالاهای مصرفی، برندهای مد و حتی کشاورزان در سراسر کشور است.

در یک مدل فروش مستقیم به مصرف‌کننده، تولیدکنندگان یا خرده‌فروشان بدون دخالت واسطه‌هایی مانند فروشندگان شخص ثالث، عمده‌فروشان و خرده‌فروشی‌ها برای توزیع، کالا را مستقیماً به مصرف‌کننده می‌فروشند. به‌طورمعمول، این کار با راه‌اندازی یک ویترین فروشگاه آنلاین یا حتی یک صفحه رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود، جایی که مشتریان می‌توانند ازآنجا و سفارش دهند. سپس این شرکت با کمک حمل‌ونقل داخلی یا حمل‌ونقل طرف سوم مستقیماً محصولات را به مکان‌های مصرف‌کننده ارسال می‌کند.

مدتی است که فروش مستقیم به مصرف‌کننده روندی آهسته دارد. بر اساس گزارشی از eMarketer، در دو سال گذشته میزان بازدید وب‌سایت‌های فروش مستقیم به مشتری دو برابر شده است. بااین‌حال، بیماری همه‌گیر فشار زیادی را به خرده‌فروشان و بنگاه‌های کالاهای مصرفی برای فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان وارد کرده و باعث رونق ناگهانی بازار شده است. پیش‌بینی می‌شود فروش مستقیم به مشتری به میزان ۱۷.۷۵ میلیارد دلار از کل فروش تجارت الکترونیکی ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۰ باشد که ۲۴.۳ درصد بیشتر از سال قبل است. برند‌های مد و لباس مانند Levi’s، Nike و Adidas در فروش مستقیم به مشتری بسیار گسترده عمل می‌کنند، فروشگاه‌ها وب‌سایت خود را دوباره راه‌اندازی می‌کنند، محصولات جدید را به‌طور منظم معرفی می‌کنند و گزینه‌های محصولات را برای هر شخص به مصرف‌کنندگان خود ارائه می‌دهند. سوپرمارکت‌های برتر با زنجیره‌های خرده‌فروشی تأسیس‌شده مانند Walmart و Publix نیز در این فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کرده و برای برآوردن خواسته‌های میلیون‌ها آمریکایی در قرنطینه به فروش آنلاین می‌پردازند.

بزرگ‌ترین مزیت مراجعه مستقیم به مصرف‌کنندگان از طریق تجارت الکترونیکی این است که به برندها امکان می‌دهد با مصرف‌کنندگان نهایی خود ارتباط برقرار کنند و با ارتباطات مؤثر و بررسی سریع شکایات، مشکلات را برطرف سازند. این یک گزینه فروش مقرون‌به‌صرفه برای تولیدکنندگان و برندهای خرده‌فروشی است که در غیر این صورت صدها دلار برای توزیع توسط عمده‌فروشان و فروشگاه‌های خرده‌فروشی باید هزینه کنند؛ اما درعین‌حال، فروش مستقیم به مصرف‌کننده یک روش سهل‌الوصول برای برندهای خرده‌فروشی نیست. رقابت جدی گسترده‌ای بین خرده‌فروشان آنلاین مانند آمازون وجود دارد که سال‌هاست در بازار حضور دارند و مشتریان زیادی دارند. چالش دیگری که خرده‌فروشان در خرید آنلاین با آن روبرو هستند، توانایی تبلیغ مؤثر آنلاین آن‌ها برای جذب مخاطبان بیشتر است.

درحالی‌که فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان انجام می‌شود، تولیدکنندگان و خرده‌فروشان باید چالش‌های لجستیکی را نیز در نظر بگیرند. ممکن است همه برندها بهترین سیستم مدیریت حمل‌ونقل را داشته باشند و ممکن است مجبور باشند برای اطمینان از تحویل مؤثر، به شرکت‌های تدارکاتی طرف سوم تکیه کنند. حتی در مواردی که دارای تدارکات داخلی هستند، اطمینان از تحویل سریع و به‌موقع، همراه باتجربه عالی مشتری ضروری است.

ویروس کرونا به ما نشان داده است که فروش مستقیم به مصرف‌کننده مهم‌ترین گام بعدی در خرده‌فروشی است، اما برای موفقیت آن، برندها باید این مدل تجاری را ازنظر استراتژیک پیاده‌سازی کنند. لجستیک کارآمد برای اطمینان از تحویل دوروزه و یک‌روزه ضروری است و فناوری‌هایی مانند مدیریت ناوگان، ردیابی سفارشات و به‌روزرسانی‌های وضعیت، نقشی اساسی در بالا بردن تجربه مشتری در فروش مستقیم به مشتری خواهد داشت.

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/spons/direct-to-consumer-sales-could-be-the-next-big-thing-in-the-us-retail-marke/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *