یادداشت تخصصی

آیا زنجیره تأمین بر تدارکات چیره شده است؟

آیا زنجیره تأمین بر تدارکات چیره شده است؟

عنوان اصلی مقاله:
Is supply chain swallowing up procurement?

 

نویسنده:
Rich Weissman

برگردان: سحر متین‌فرد
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

تاریخ انتشار:
۲۲ اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی

اختلالات مربوط به همه‌گیری در زنجیره‌های تامین‌ مصرف‌کننده و صنعتی خبرساز شده و کار مبهمی را به کانون توجهات سوق می‌دهد. اینکه شرکت‌ها چگونه زنجیره‌های تأمین خود را مدیریت می‌کنند به اندازه سلامت مالی، سهم بازار و روابط مشتری برای موفقیت یک شرکت مهم است و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها تغییر مدیریت داده‌اند و مدیران دیگری را برای اجرای عملیات زنجیره تأمین منصوب کرده‌اند. این مدیران اغلب سابقه خرید، برنامه‌ریزی یا تدارکات را به‌صورت محدود دارند و یا ندارند. منطق این است که اگر مدیر مالی یا بازاریابی با استعداد مسئولیت زنجیره تأمین را بر عهده دارد، باید مهم باشد.

در بسیاری از شرکت‌ها، گستردگی مدیریت زنجیره تأمین، با رهبری از طریق کارکردهای مالی یا بازاریابی و عملکرد خرید تا حدودی بر تدارکات مسلط است. به‌جای اینکه فعالانه طرف عرضه کسب‌وکار را هدایت کنیم، عملکرد ممکن است دوباره به یک نقش پشتیبانی تبدیل شود؛ اما ما می‌توانیم آن را تغییر دهیم.

 

فضای کسب‌وکار را تغییر دهید

سرانجام شرکت‌ها اهمیت زنجیره تأمین را کشف کرده و در حال افزودن منابع جهت تقویت آن هستند. امروزه مدیریت زنجیره تأمین، بیشتر مورد توجه مشتری قرار می‌گیرد، بنابراین افزودن یک رهبر مشتری‌مدار ممکن است بهترین کار برای کسب‌وکار باشد. برخی از رهبران تدارکات ممکن است احساس کنند که نفوذ یا رهبری خود را از دست داده‌اند؛ اما افزایش اهمیت و دامنه عملکرد زنجیره تأمین باید تمام اعضا را برانگیزد. کسب‌وکارهای مشتری‌مدار باید سؤالات و منشأ نگرانی‌های مربوط به محصولات خود را برطرف کنند.

برخی از رهبران تدارکات ممکن است احساس کنند نفوذ یا رهبری خود را از دست داده‌اند؛ اما افزایش اهمیت و دامنه عملکرد زنجیره تأمین باید همه شرکت‌کنندگان را برانگیزد. مشاغل مرتبط با مصرف‌کننده باید سؤالات و نگرانی‌های مربوط به منشأ محصولات خود را برطرف کنند. متخصصان تدارکات یک گروه مقاوم هستند. از این تغییر استقبال کنید و برای مشارکت در یک دامنه گسترده و با دید بیشتر آماده شوید.

 

مسئولیت‌های اصلی تدارکات خود را داشته باشید

تأمین منابع، عملکرد تأمین‌کننده و مدیریت ریسک زنجیره تأمین مسئولیت‌های تدارکات هستند که از بین نمی‌روند. در صورت وجود، این عملکردهای مهم اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. افرادی که در مدیریت زنجیره تأمین یا در عملکردهای موجود مانند برنامه‌ریزی، توزیع یا حمل‌ونقل جدید هستند، ممکن است پیچیدگی‌های فرآیند تدارکات و سختی مدیریت طیف گسترده‌ای از تأمین‌کنندگان جهانی را درک نکنند. این زمان مناسب برای تحکیم اعتبار ما با انجام بسیار خوب کارها و آموزش دیگران در مورد تفاوت‌های مدیریت تأمین در یک سازمان در حال تکامل است.

 

نقش رهبری را بر عهده بگیرید

ثابت کنید که تدارکات یک منبع تجاری مهم است. چند روش برای انجام این کار:

  • در تیم‌های پروژه خدمت کنید.
  • در برنامه‌ریزی فروش و عملیات شرکت کنید.
  • از مخارج غیرمستقیم برای مشتریان داخلی حمایت کنید.
  • مشارکت تأمین‌کننده را در تحقیق و توسعه افزایش دهید.
  • با توافق‌نامه عملکرد خلاق تأمین‌کننده، هزینه‌های خود را از عملیات خارج کنید.
  • گردش کار را ساده و کارآمد کنید تا فرآیند خرید را انجام دهید.

 

از فرصت‌های پیشرفت شغلی استفاده کنید

شرکت‌ها سازمان مدیریت زنجیره تأمین را متفاوت تعریف می‌کنند. برخی آن را به عملکردهای سنتی مدیریت مواد مانند تدارکات، برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، لجستیک و کنترل موجودی محدود می‌کنند. برخی دیگر شامل مجموعه‌ای از عملکردها مانند فروش و خدمت به مشتری هستند.

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/supply-chain-procurement-function-importance

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *