یادداشت تخصصی

سی و یکمین وضعیت سالانه لجستیک: آزمایش تاب‌آوری

سی و یکمین وضعیت سالانه لجستیک: آزمایش تاب‌آوری
عنوان مقاله: ۳۱st Annual State of Logistics: Resilience put to the test
نویسنده: John D. Schulz
برگردان: ملیکا موسوی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران
تاریخ انتشار: سال ۲۰۲۰ میلادی

بر اساس گزارش سالانه سی و یکمین شورای حرفه‌ای مدیریت زنجیره تأمین (CSCMP)، لجستیکی‌ها نمرات بالایی دریافت کردند و بیشتر بخاطر پاسخ‌هایشان به آسیب اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، مورد تحسین واقع شدند. با این حال، آن‌ها اکنون می‌بایست عملکرد خود را ارتقا دهند تا با واقعیت‌های تغییر یافته سراسری سازگار شوند.

براساس این گزارش، لجستیک و روش‌های حمل و نقل در ابتدا دچار آسیب شده بودند، اما در نهایت با کسب تاب‌آوری با بیماری همه گیر کرونا سازگار شدند و به دنبال آن تحول اقتصادی ایجاد کردند.

گزارش سالانه، منتشر شده در ۲۲ ژوئن نوشته‌ی Kearney با مشارکت CSCMP و Penske Logistics، پیش بینی می‌کند که اقتصاد شوکه شده ایالات متحده امسال کوچک خواهد شد، اما سازگاری در حال انجام است و متخصصان تدارکات با واقعیت‌های جدید برنامه ریزی حمل و نقل و اجرا سازگار می‌شوند.

علی رغم شوک ناگهانی اقتصادی که در ماه مارس آغاز شد و تا سه ماهه دوم نیز ادامه داشت، این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده تا حدودی عقب نشینی می‌کند ولی تجارت الکترونیکی همچنان به رونق خود ادامه می‌دهد.

تا حدی تعجب آور، این گزارش نتیجه گرفت، شرکت‌های حمل و نقل بار اغلب در معرض تخفیف زیاد در هر رکود اقتصادی قرار دارند، و در حالی که تا حد زیادی از نرخ‌های گذشته اجتناب می‌کنند، به نظم جدید قیمت گذاری خود پایبند هستند. در این گزارش آمده است که برخی از شرکت‌های حمل و نقل علی رغم کاهش حجم در سال ۲۰۱۹، سود خود را حفظ کردند و این نشان دهنده تعهد به نظم قیمت است که ممکن است به آن‌ها کمک کند تا از افت‌های بزرگ سال ۲۰۲۰ نجات پیدا کنند.

همچنین نابرابری جدیدی در اقتصاد از جمله تدارکات وجود دارد. برخی از شرکت‌های حمل و نقل ممکن است با ورشکستگی روبرو شوند. برخی با قیمت‌های بالاتر و برخی ممکن است با تعدیل روبرو شوند. برای گذر از این زمان‌ها، همه طرف‌ها باید سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای در فناوری انجام دهند و از چنین فناوری‌هایی برای تحکیم همکاری استفاده کنند.

بنابراین به چگونگی پیشرفت تدارکات در طول رکود اقتصادی ناشی از همه گیری می‌پردازیم و خواهیم دید که کدام بخش‌ها و روش‌ها بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و چگونه روش‌های مختلف و حمل و نقل با بزرگ‌ترین بحران بهداشتی در ۱۰۰ سال گذشته  و شدیدترین رکود اقتصادی در طول زندگی‌مان سازگار شده‌اند.

بخش گزارشات خاص وضعیت لجستیک:

  • وضعیت حمل‌ونقل خرده بار  (LTL (Less than Truck Load در سال ۲۰۲۰
  • وضعیت حمل‌ونقل  TL (تریلی با بار کامل – full truckload) در سال ۲۰۲۰
  • وضعیت حمل‌ونقل  چندوجهی و ریلی (Rail/Intermodal) در سال ۲۰۲۰
  • وضعیت حمل‌ونقل دریایی (Ocean Cargo) در سال ۲۰۲۰
  • وضعیت حمل‌ونقل هوایی (Air Freight) در سال ۲۰۲۰
  • وضعیت لجستیک طرف سوم (Third Party Logistics) در سال ۲۰۲۰

در این گزارش آمده است که هزینه‌های تدارکات تجاری آمریکا ۰.۶٪ افزایش یافته و به ۱.۶۳ تریلیون دلار در طول سال ۲۰۱۹ یا ۷.۶٪ از تولید ناخالص داخلی ۲۱.۴۳ تریلیون دلار رسیده است. این یک افت ناچیز از ۷.۹٪ تولید ناخالص داخلی است که هزینه‌های تدارکات تجاری در سال ۲۰۱۸ بوده است، اما افزایش قابل توجهی در بهره‌وری از ۱۹٪ تولید ناخالص داخلی که تدارکات تجاری در سال ۱۹۷۹ انجام داده است. برای مقایسه، کارآمدترین سال در دهه گذشته برای هزینه‌های تدارکات تجاری سال ۲۰۱۰ بود که کل هزینه‌های تدارکات ۷.۳٪ از تولید ناخالص داخلی بود.

گزارش جدید بیشتر بررسی‌هایی از چگونگی کنار آمدن مدیران تدارکات با زنجیره‌های عرضه نابود شده و تقاضای نابرابر تدارکات را در روزهای ابتدایی همه گیری ارائه می‌دهد. این گزارش می‌گوید که تدارکات در اغلب با ذکاوت، کارآیی و جذابیت در جهت کمک به تأمین منابع مهم کشور به این بحران پاسخ می‌دهند.

اما نویسندگان این گزارش هشدار می‌دهند که اندازه، شکل و زمان بهبود اقتصادی در آینده همه زیر سؤال است. اینکه آیا بهبود سریع V شکل، کندتر U شکل یا حتی کندتر است، در میان اقتصاددانان جای بحث دارد. اکثر اقتصاددانانی که در این گزارش بررسی شده‌اند انتظار دارند که بهبود احتمالاً U شکل است.

آکسفورد اکونومیکس، یک شرکت مشاوره، کاهش ۷ درصدی تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده در سال جاری و به دنبال آن رشد ۸.۶ درصدی رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ را پیش‌ بینی می‌کند. صندوق بین المللی پول پیش بینی می‌کند که امسال ۵.۹٪ افت و به دنبال آن ۴.۷٪ رشد در سال آینده داشته باشد. هر آنچه که رخ دهد، واضح است که ویروس کرونا به ۱۲۶ ماه رشد اقتصادی، طولانی‌ترین توسعه اقتصادی در تاریخ ایالات متحده پایان داد.

به گفته Michael Zimmerman، نویسنده گزارش و Kearney: «هیچ کس مطمئن نیست که آینده چگونه خواهد بود؛ اما کاملاً واضح است که زنجیره‌های تأمین و تدارکات بر تاب‌آوری تمرکز می‌کنند که به معنای تمرکز بر گزینه‌های بیشتر است.»

این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که برخی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل – بدون ذکر نام – ممکن است با ورشکستگی روبرو شوند، در حالی که برخی از حمل‌و‌نقل‌ها ممکن است نرخ بالاتری داشته باشند. Zimmerman می‌نویسد: «برای گذراندن این دوران، همه طرف‌ها باید سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای در فناوری انجام دهند و از چنین فن‌آوری‌هایی برای تحکیم همکاری بین شرکت‌های مخابراتی، حمل‌و‌نقل و ارائه دهندگان تدارکات طرف سوم استفاده کنند.»

مارک والاس، معاون اجرایی فروش و بازاریابی CSX، می‌گوید: «با توجه به اینکه هیچ کسی نمی‌توانست رویدادی مانند همه گیری جهانی را پیش بینی کند، هر چیزی ممکن است. صنعت ریلی علی رغم کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی حجم، بسیار خوب ایستادگی کرد. صنعت ریلی به اندازه کافی قوی است که می‌تواند در برابر هرگونه تأثیر بعدی مقاومت کند.»

 

وضعیت سال ۲۰۱۹

با تغییر وضعیت، حامل‌های موتوری سال گذشته ۳٪ رشد کردند که بیشتر توسط ناوگان اختصاصی و اختصاصی هدایت می‌شدند. هزینه‌های حمل و نقل کامل با تریلی ۳۰۶.۷ میلیارد دلار بود که ۱.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش داشت. حمل و نقل خرده بار (LTL) با رشد ۱.۳ درصدی به ۶۵.۴ میلیارد دلار افزایش یافت، در حالی که حمل و نقل با تریلی اختصاصی با ۵ درصد جهش به ۳۰۸.۲ میلیارد دلار رسید.

در این گزارش، تحویل بسته و last-mile بیشتر توسط UPS، FedEx و سرویس پستی ایالات متحده از رشد ۸.۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۱۴.۴ میلیارد دلار رسیده است که ناشی از رونق تجارت الکترونیکی و نوآوری قابل توجه است.

حمل و نقل ریلی در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۱.۴ درصدی به ۸۳.۹ میلیارد دلار رسید که ناشی از کاهش حجم آن بود، به ویژه در حمل و نقل چندوجهی که ۴.۳٪ کاهش داشت و به ۲۲.۵ میلیارد دلار رسید. بر اساس این گزارش، کاهش تقاضای زغال سنگ و همچنین تغییر به سمت حمل و نقل جاده‌ای، موجب کاهش درآمد حمل و نقل ریلی شد.

محموله‌های هوایی بزرگترین سقوط بود که ۹.۷٪ کاهش یافت و به ۷۵.۲ میلیارد دلار رسید زیرا این بخش صنعت با کاهش حجم به ویژه در بخش خودرو مواجه شد. در این میان، بر اساس این گزارش، حمل و نقل دریایی با رشد ۳.۱٪ به ۴۷.۹ میلیارد دلار رسید، زیرا نظم قیمت گذاری نرخ‌ها را سالم نگه داشت.

هزینه‌های ذخیره سازی موجودی ۶.۶٪ جهش یافت زیرا ظرفیت انبار بسیار محدود بود. به عنوان بخشی از هیئت متخصصان Marc Althen، رئیس Penske Logistics برای انتشار گزارش تشکیل جلسه داد و تأیید کرد که شرکت وی شاهد افزایش فعالیت در درخواست‌های انبارداری است. وی خاطرنشان کرد: «مشتریان در حال دور شدن از DC های بزرگ در ناکجاآباد و نزدیک شدن به مناطق شهری هستند.»

این گزارش همچنین نشان داد که هزینه‌های اضافی بیشتری نیز در سراسر هیئت مدیره وجود دارد. هزینه‌های حمل و نقل ۸.۵٪ افزایش یافته و به ۵۶.۴ تریلیون دلار رسیده است که بازتابی از بازار کار فشرده قبل از رکود اقتصادی است که منجر به افزایش دستمزد در طول سال ۲۰۱۹ می‌شود.

حمل و نقل با کامیون، بازار تدارکات ایالات متحده را با حمل حدود ۷۰٪ از ارزش حمل و نقل، در طول سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داد. پس از دو سال ظرفیت محدود و نرخ بالاتر در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، بر اساس این گزارش، تراز بازار کامیون‌های جاده‌ای به نفع مالکان بار در سال گذشته افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که آن‌ها قدرت خرید خود را با نرخ پایین‌تر به دست آوردند و ظرفیت اطمینان را بهبود بخشیدند. در همین حال، شرکت‌های حمل و نقل با کاهش سود روبرو شدند و تعداد کمتری از کامیون‌های کلاس ۸ را سفارش دادند.

این، به نوبه خود، جنگ فناوری را در میان شرکت‌های حمل و نقل شروع کرده است. بر اساس این گزارش، شرکت‌های بزرگ به دنبال سرمایه گذاری در فناوری هستند که نویدبخش افزایش کارایی هستند. شرکت‌های حمل و نقل کوچک، به ویژه در صنایع بسیار آسیب دیده، باید به دنبال راه حل‌های مبتنی بر برنامه و کارگزاران باشند تا دسترسی به مسیرهای مناسب‌تر را فراهم کنند.

Jacqueline Bailey، رهبر منطقه‌ای آمریکای شمالی برای حمل و نقل و تدارکات Cargill و یکی از اعضای هیئت متخصص، می‌گوید که شرکت او جلسات آموزش مجازی مشتری بیشتری را اجرا می‌کند. هدف شفافیت بیشتر و به اشتراک گذاشتن علنی بهترین روش‌ها است. او می‌گوید: ما در حال شروع به اشتراک گذاری نیازهایمان و چگونگی بهتر شدن هستیم. وی گفت: «این گفتگوها بسیار قدرتمند بوده و می‌توانند بر تاب آوری زنجیره تأمین ما بیفزایند. »

زنگ خطر

سی و یکمین گزارش سالانه دولت لجستیک همچنین هشدار ملایمی به رهبران تدارکات «غیر تاب‌آور» در مورد نوسانات و بحران‌ها می‌دهد. بیماری همه‌گیر کرونا زنجیره‌های تأمین شکننده را دچار بحران کرده است و متخصصان تدارکات باید برای تحول بعدی آماده شوند. به زبان ساده، نویسندگان گزارش می گویند، مدیران لجستیک و زنجیره تأمین دیگر توانایی این را ندارند که بر یک زنجیره تمرکز کنند و آن‌ها باید به گزینه‌های بیشتر و «تاب‌آوری» در زنجیره‌های تأمین خود توجه کنند.

علاوه بر این، بعید است تنش‌های تجاری ایالات متحده و چین در دولت ترامپ در کوتاه مدت فروکش کند، به گفته نویسندگان، تمایل به زنجیره‌های تأمین چند منظوره(multi-shoring) یا بازگشت به تولیدداخلی (reshoring) بیشتر می‌شود.

Zimmerman پیش بینی می‌کند: «آونگی که یک بار به سمت زنجیره‌های تأمین فوق العاده کارآمد، تک منبع، مقرون به صرفه رفته است به سمت تاب‌آوری و ظرفیت ذخیره برگشت خواهد خورد.»

Cargill’s Bailey موافقت کرد و گفت که شرکت وی که در ۷۰ کشور فعالیت می‌کند، در حال آماده سازی برنامه‌های احتمالی است، زیرا حفظ چابکی در سراسر زنجیره تأمین مورد تاکید قرار گرفته است. او می‌گوید: «در جایی که گلوگاه داشته باشیم، قطعاً به دنبال گزینه‌های دیگری هستیم و خواهان تعدیل نیرو هستیم. ما متنوع سازی را از ارائه دهندگان تک منبع آغاز کرده‌ایم و اکنون تمرکز بیشتری بر نحوه مدیریت مشکلات قبلی داریم.»

علاوه بر این، گزارش اضافه می‌کند که اگرچه تعداد کمی می‌توانستند این بحران اقتصادی را پیش‌بینی کنند، اما عملکردهای حمل و نقلی جهانی با یک شعار « همه در این بحران کنار هم هستیم» مثال زدنی توصیف شده است.

در پایان این گزارش آمده است: «متخصصان لجستیک به جای اینکه در پشت قراردادهای خود پنهان شوند، آستین‌های خود را بالا زدند و مردم در سراسر این صنعت – در واقع، در سراسر جهان – گرد هم می‌آیند تا با این سقوط چشمگیر روبرو شده و آن را بازسازی کنند.»

 

منبع: https://www.scmr.com/article/31st_annual_state_of_logistics_resilience_put_to_the_test

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *