یادداشت تخصصی

تغییر تجارت الکترونیکی مواد غذایی در مراکز تکمیل سفارش خرد

تغییر تجارت الکترونیکی مواد غذایی در مراکز تکمیل سفارش خرد
عنوان اصلی مقاله:
Microfulfillment centers are changing grocery e-commerce. But are they right for everyone?
نویسنده:
SilversteinSam
برگردان: ملیکا موسوی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران
تاریخ انتشار:
۱۲ اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی

حتی درحالی‌که بیماری همه‌گیر ویروس کرونا موجب استقبال مصرف‌کنندگان از خرید مواد غذایی به‌صورت آنلاین شده است، تمرکز بر چالش‌های متعددی است که در تعیین بهترین روش‌ها برای تحقق این سفارشات وجود دارد. در سراسر صنعت، مدیران به دنبال ایجاد تسهیلات ویژه تکمیل، معروف به مراکز تکمیل سفارش خرد یا MFC، داخل یا نزدیک سوپرمارکت‌های منفرد برای بهبود کارایی و صرفه‌جویی در هزینه‌های خود در اجرای عملیات تجارت الکترونیکی هستند.

علاقه به MFCها که به‌طورمعمول شامل تجهیزات خودکار برای جمع‌آوری و بسته‌بندی سفارشات است، به دلیل افزایش سفارشات تجارت الکترونیکی که امسال در صنعت مواد غذایی رواج یافته، افزایش‌یافته است؛ درحالی‌که انتقال کارهای چیدمان و بسته‌بندی از راهروهای فروشگاه به امکاناتی که صریحاً برای رسیدگی به آن‌ها طراحی‌شده است، به‌وضوح منطقی می‌باشد، به گفته کارشناسان تجارت الکترونیکی، تصمیم‌گیری در مورد زمان و نحوه استقرار این استراتژی چندان ساده نیست.

 

MFC ها تنها پاسخ نیستند

Narayan Iyengar، مدیر سابق تجارت الکترونیک در آلبرتسون که اکنون یک سرمایه‌گذار و مشاور صنعت مواد غذایی است، گفت: «من معتقدم MFC قطعاً بخشی از راه‌حل خواهد بود، اما من جهانی را نمی‌بینم که صد در صد حجم تجارت الکترونیکی مواد غذایی صرفاً از طریق MFC انجام شود.» MFCها به دلیل توانایی مکانیزه کردن فرایندهای وقت‌گیر جمع‌آوری وسایل و بسته‌بندی سفارشات، موردتوجه فروشگاه‌های مواد غذایی قرارگرفته‌اند. تعدادی از شرکت‌های اتوماسیون، مانند Alert Innovation، AutoStore و Takeoff Technologies، با مجموعه‌ای از سیستم‌های رباتیک می‌توانند بسیاری از وظایف مونتاژ سفارش را در یک مقیاس محلی بسیار کوچک‌تر از انبارهای تکمیل سنتی انجام دهند. به گفته کارشناسان، با وجود هیجانات زیادی که پیرامون MFCها وجود دارد، برای فروشگاه‌های مواد غذایی مهم است که آیا بهتر است یک منطقه اختصاصی در فروشگاه ایجاد کنند که در آن جمع‌‌کننده‌های انسانی بتوانند سفارشات را جمع کنند یا خیر. در برخی موارد، یک قسمت اختصاصی چیدمان در پشت یک فروشگاه ممکن است برای افزایش کارایی کافی باشد، زیرا چنین ترتیبی می‌تواند جمع‌کننده‌ها را از راهروهای فروشگاه خارج کند، جایی که آن‌ها مجبورند برای دستیابی به وسایل مختلف با مشتریان سروکار داشته باشند.

جوردن برک، مدیر سابق والمارت و کارشناس تجارت الکترونیکی، مدیر مشاوره خرده‌فروشی Tomorrow، گفت: فروشگاهی که فقط با ۲۰ سفارش در روز مواجه است احتمالاً می‌تواند با کارکنان فروشگاه به‌صورت دستی جمع‌آوری و بسته‌بندی وسایل را برای مشتریان آنلاین انجام دهد، درحالی‌که یک فروشگاه با چند صد سفارش الکترونیکی ممکن است بخواهد فضای انتخاب را برای انسان‌ها اختصاص دهد تا سریع‌تر کار را انجام دهند.

او گفت: «تجهیزات بسیار ساده قفسه‌ها می‌باشند. فروشگاه‌ها همچنین می‌توانند دستگاه‌های دستی و سایر فن‌آوری‌ها را برای کمک به جمع‌کننده‌ها در یافتن سریع‌تر موارد موردنیاز استفاده کنند.»

سارا مک مولین، مدیر تولید خرده‌فروشی Tecsys، شرکتی که به خرده‌فروشان کمک می‌کند تا استراتژی‌های اتوماسیون انبار را اجرا کنند، گفت: «فروشندگان مواد غذایی صرف‌نظر از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در اتوماسیون برای انجام سفارشات در سطح فروشگاه، می‌توانند قابلیت‌های تحقق خود را بهبود بخشند. وی خاطرنشان کرد که فروشندگان مواد غذایی می‌بایست به دنبال روش‌هایی برای افزایش شفافیت اطلاعات در محلی که محصولات در زنجیره تأمین قرار دارند، باشند. وی افزود که به‌کارگیری تجهیزات بهتر در کارگران انسانی برای کمک به آن‌ها در یافتن محصولات و برنامه‌ریزی برای انتخاب سفارشات، می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.»

مک مولین گفت: «افرادی که در داخل فروشگاه‌ها کار می‌کنند اغلب کارگران موقت هستند یا تازه ‌وارد کارشده‌اند؛ و بنابراین [سیستم‌ها] برای افراد بسیار آسان و فوق‌العاده ساده هستند تا بتوانند سفارش‌ها را خیلی سریع تنظیم کنند.»

 

متعادل‌سازی حجم، هزینه‌ها و قابلیت‌ها

برک گفت: هنگامی‌که یک فروشگاه مشاهده می‌کند که سفارشات واقعاً رو به افزایش هستند و مدل‌سازی نشان می‌دهد که این سفارشات همچنان همین روند را طی می‌کنند، جستجوی MFCها برای انجام کارهای جمع‌آوری به‌طور خودکار شروع می‌شود. چنین اقداماتی تنها در مورد سفارشات روزانه ۱۰۰۰ عدد توصیه می‌شود.

هزینه‌های ساخت MFC می‌تواند به‌سرعت جمع شود. Marc Wulfraat، کارشناس زنجیره تأمین گفت: یک واحد MFC که بتواند ۵۰۰۰ سفارش در هفته را تحمل کند، می‌تواند قیمتی بین ۸ تا ۱۰ میلیون دلار داشته باشد؛ که به خرده‌فروشان مواد غذایی کمک می‌کند تا سیستم‌های تکمیل سفارش را طراحی کنند. Iyengar اعتقاد داشت که مرمت فضای خالی فروشگاه برای بهینه‌سازی برای MFC اغلب می‌تواند هزینه‌ی بیشتری داشته باشد.

فراتر از هزینه‌های سنگین پیش‌فروش، اگر روند تجارت الکترونیکی خرده‌فروشانی که در MFC سرمایه‌گذاری می‌کنند از پیش‌بینی‌هایشان متفاوت باشد متحمل هزینه‌های گزافی خواهند شد. با توجه به اینکه افزایش تمایل مصرف‌کننده به خرید سفارشات مواد غذایی که تحت تأثیر همه‌گیری اتفاق افتاده است، ممکن است فروکش کند، خرده‌فروشان باید از خطرات سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی که ممکن است نیازی به آن نداشته باشند آگاه باشند.

Jason Goldberg، تحلیل‌گر خرده‌فروشی، افسر ارشد استراتژی تجارت Publicis، یک شرکت تبلیغاتی گفت: «این احتمال وجود دارد که خرده‌فروشان بگویند مشتریان به‌اندازه آنچه ما تصور می‌کردیم آنلاین خرید نمی‌کنند و این مراکز تکمیل سفارش خرد، گران هستند و کاربرد کمتری از آن چیزی که مورد انتظار هست، دارند.» خطر دیگر این است که فناوری MFC به سرعت در حال پیشرفت است، به این معنی که تجهیزات تولیدشده امروز ممکن است زودتر از انتظار منسوخ شوند.

Berke گفت: «من داستان‌های زیادی از والمارت و دیگران شنیده‌ام، جایی که ما زود اتوماسیون را شروع می‌کردیم اساساً مجبور بودیم اتوماسیون را کنار بگذاریم زیرا مشاغلی داریم که به سرعت در حال پیشرفت است. شما [ممکن است] دریابید که طراحی و اتوماسیون شما یک سال بعد از اتمام کار، اعمال نمی‌شود.»

Wulfraat، رئیس‌جمهور و بنیان‌گذار MWPVL International، مشاوره زنجیره تأمین، گفت: علاوه بر این، به‌محض اینکه یک سیستم اتوماسیون راه‌اندازی شود، گسترش یا کاهش ظرفیت آن مشکل است.

Wulfraat گفت، تولید ROI در MFC می‌تواند با این واقعیتی پیچیده باشد از این نظر که فناوری اتوماسیون طراحی‌شده برای تنظیمات مواد غذایی دارای محدودیت‌های متعددی است که می‌تواند آن را از حد ایده‌آل دور کند. ازجمله این چالش‌ها این است که MFCها به‌طورکلی فقط برای کنترل زیرمجموعه‌ای از کالاهایی هستند که یک فروشگاه معمولی می‌تواند دارا باشد، این بدان معناست که کارگران اغلب مجبور هستند دستیابی به محصولاتی که محبوبیت کمتری در هنگام درخواست مشتری دارند را نادیده بگیرند.

Wulfraat گفت: مسئله دیگر این است که تجهیزات مورداستفاده در MFC برای اداره مواردی که نیازمند به توزین هستند طراحی نشده است و ممکن است مانند محصولات سست، نیاز به کار با ظرافت داشته باشد. بزرگ بودن وسایل مانند دستمال توالت و کیسه‌های غذای حیوانات خانگی نیز برای MFCها چالش‌برانگیز است. گوشت و سایر مواردی که ممکن است نشت کنند نیز مشکل‌ساز هستند.

وی افزود: در بسیاری از موارد که امروز MFC فعال است، خرده‌فروشان در تلاش‌اند ۵۰٪ از فعالیت خط سفارش را از سیستم اتوماسیون به دست آورند و ۵۰٪ دیگر باید از رویکرد دستی بیشتری از فروشگاه یا از طریق عملیات دستی در مجاورت سیستم اتوماسیون انجام شود.

 

اندازه‌گیری قابلیت‌های فعلی و آینده

در تعیین ساخت و یا مکان MFCها، Iyengar گفت که خرده‌فروشان باید در درجه اول به دنبال مناطقی با حجم سفارش متمرکز باشند. وی افزود: بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی به دلیل همه‌گیری، حجم کلی بالایی را مشاهده می‌کنند، اما اگر این تقاضا به جای بازارهای متراکم شهری و حومه‌ای که به‌طور ایده‌آل فروشگاه‌های متعددی در آن‌ها وجود دارند در یک منطقه جغرافیایی گسترده پخش‌شده باشند، اقتصاد چالش‌برانگیز خواهد بود.

بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی در حال ارزیابی این موضوع هستند که MFCهای مستقل بسازند یا اینکه آن‌ها را به فروشگاه‌های فعلی خود اضافه کرده، یا آن‌ها در فضاهای خالی در تأسیسات جداگانه نصب کنند. Iyengar گفت که هر دو مدل مزایای خاص خود را دارند اما سرمایه‌گذاری کم‌خطرتر ساخت آن‌ها در فروشگاه‌ها است، زیرا سیستم‌ها می‌توانند به مسیرهای موجود تحویل و عملیات مدیریت فروشگاه راه پیدا کنند.

 

این مهم است که خرده‌فروشان مراقبت دقیق از فروشندگان MFC را انجام دهند تا نه‌تنها توانایی‌های فعلی، بلکه توانایی قابل تکامل خود را نیز تعیین کند.

Iyengar توصیه می‌کند آزمایش مواد غذایی با دو یا چند فروشنده MFC انجام شود که اگرچه گران‌تر است اما همچنین امکان مقایسه دقیق معیارها را فراهم می‌کند. وی گفت: خرده‌فروشان همچنین می‌خواهند فروشندگان MFC را با توجه به توانایی آن‌ها در انطباق و به‌کارگیری فن‌آوری‌های جدید در سال‌های آینده، بررسی کنند و خاطرنشان کنند که نوآوری‌هایی مانند برداشت توسط ربات‌ها در برنامه‌های آتی وجود دارد. شما می‌خواهید سکویی داشته باشید که با پیشرفت تکنولوژی در اندازه‌ی‌ شما باشد، اما در عین‌حال چیزی را بخواهید که به‌اندازه کافی پایدار باشد که نیاز به کار تمام‌وقت نداشته باشد.

Andrew Benzinger، مدیر روابط با فروشندگان فروشگاه‌های AutoStore که با HEB همکاری می‌کند تا MFCها را برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپرمارکت تگزاس مدیریت کند، گفت: حتی اگر آن‌ها احتیاط می‌کنند، فروشگاه‌ها نباید صرفه‌جویی در هزینه‌ای را که می‌توانند از نصب MFC داشته باشند، دست‌کم بگیرند.

وی گفت: «باگذشت زمان، می‌توانید هزینه اتوماسیون را پرداخت کرده و فضای قابل‌توجهی بیشتر برای کار داشته باشید، زیرا فضای کمتری اشغال می‌کنید و از افراد کمتری برای خدمت به مشتری خود استفاده می‌کنید.»

Curt Avallone، یک مدیر باسابقه مواد غذایی که مدیر ارشد بازرگانی تأمین‌کننده MFC Takeoff Technologies است که با شرکت‌های سوپرمارکت ازجمله Ahold Delhaize، Albertsons، ShopRite و Sedano’s کارکرده است، گفت: نقطه بهینه در ایجاد مراکز تکمیل سفارش خرد، استفاده همزمان از اتوماسیون و نیروی انسانی و سازگاری هر دو با شرایط بازار در فروشگاه‌های خاص است.

Avallone گفت: «جایی که به نظر می‌رسد بالاخره یک مرکز تکمیل سفارش خرد در حال یافتن جایگاه خود است، این است که شما می‌توانید ۱۴۰۰۰ یا ۱۵۰۰۰ مورد را در یک منطقه کوچک قرار دهید و با توجه به نرخ تسهیلات واقعاً بزرگ، حتی بعضی‌اوقات حتی بهتر از این تسهیلات، آن‌ها را برداشت کنید.»

John Lert، مدیرعامل و بنیان‌گذار Alert Innovation گفت: هرچه سیستم‌های اتوماسیون مورداستفاده در MFC توانایی، اطمینان و مقرون به‌صرفه‌تری پیدا می‌کنند، به‌کارگیری آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای عملی‌تر خواهد شد. John Lert در حین کار با والمارت برای توسعه فناوری تکمیل سفارش توسط ربات‌ها است و در داخل فروشگاه والمارت در Salem، New Hampshire، تسهیلاتی به مساحت ۲۰۰۰۰ فوت مربع ساخته است که برای جمع‌آوری سفارشات مواد غذایی از چرخ‌دستی‌های خودکار استفاده می‌کند.

به گفته John Lert، هدف Alert این است که ربات‌ها حتی برای فروشگاه‌های مواد غذایی کوچک‌تر که امروزه نمی‌توانند هزینه اتوماسیون را توجیه کنند، ازنظر اقتصادی مناسب باشند.

هنگامی‌که شما در مورد فناوری اتوماسیون صحبت می‌کنید، می‌شنوید که تأمین‌کنندگان در مورد مقیاس صحبت می‌کنند؛ و معمولاً منظور آن‌ها مقیاس‌پذیر بودن است. چالش در اینجا کاهش است، اینکه شما بتوانید یک راه‌حل اتوماسیون ایجاد کنید که به‌اندازه کافی کم‌هزینه باشد و بتواند در یک فضای کوچک اجرا شود، بنابراین شما درواقع می‌توانید ROI را در حجم کم ارائه دهید و آن را به‌طور کارآمد اجرا کنید.

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/microfulfillment-centers-grocery-e-commerce

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *