یادداشت تخصصی

چگونه تجارت الکترونیک آسیا در حال تغییر کسب‌کارهای لجستیکی است؟

How the Asia Ecommerce Boom is Changing the Logistics Business

عنوان اصلی مقاله:
How the Asia Ecommerce Boom is Changing the Logistics Business

نویسنده:
Phil Teng

برگردان: ملیکا موسوی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران

تاریخ انتشار:
۴ فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی

رونق تجارت الکترونیکی چالش‌های جدیدی را برای صنعت لجستیک ایجاد کرده است زیراکه خریداران آنلاین انتظار راحتی، انعطاف پذیری و تجربه خرید با کیفیت را دارند. در آسیا، قرنطینه و تعطیلی‌های دولت و مراکز خرید در طی همه‌گیر‌شدن بیماری کرونا، افراد را مجبور به خرید همه چیز از مواد غذایی گرفته تا تجهیزات ورزشی و لوازم دیجیتال بصورت آنلاین می‌کند. حتی در زمان بازگشایی و اتمام قرنطینه تغییر رفتارهای مصرف کننده کماکان ادامه دارد.

در اینجا ذکر برخی نکات ضروری است:

  • در خریدهای ویژه مانند Black Friday، شکرگذاری، دوشنبه مجازی، روز مجردهای شرکت Alibaba و فروش۱۲/۱۲ ، ازدحام و تأخیرهای حمل‌ونقل پیش بینی می‌شود.
  • لجستیک بخش مهمی از عملیات تجارت الکترونیکی است. بسیاری از فروشندگان الکترونیکی خواهان درجه خاصی از کنترل لجستیک هستند زیرا این یک بخش حیاتی از تجارت آن‌ها است.
  • اختلاف روزافزون تمایزات بین تجارت الکترونیکی (B2C) و (B2B) نشان می دهد که ما باید راه‌حل‌های لجستیکی خود را برای این صنعت بازسازی کنیم.

با توجه به سرمایه‌گذاری‌های ثابت در انبارداری از جمله سیستم‌های مدیریت انبار و برنامه‌نویسی و نرم‌افزارهای متناسب، همراهی با نیازهای در حال تغییر صنعت تجارت الکترونیکی می‌تواند برای شرکت های لجستیکی سخت باشد. طی ۲۰ سال گذشته، فروشندگان تجارت الکترونیکی، سیستم عامل‌ها و ارائه دهندگان خدمات طرف سوم روش‌های مختلفی را برای ایجاد تجربه بهتر مشتری در اوج فروش تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال، آن‌ها فروشگاه‌های FDC کوچک را برای ذخیره موجودی، الگوریتم‌هایی برای درک بهتر رفتارهای خرید مشتری و دوره های تبلیغاتی طولانی‌تر برای خریدهای روز با حجم زیاد مانند ۱۱/۱۱ یا جمعه سیاه معرفی کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود خرده فروشی آنلاین در سطح جهان به ۳.۹ تریلیون دلار برسد، در حالی که آسیا و اقیانوسیه حدود ۲.۴۵ تریلیون دلار از این میزان سهم دارند. تسلط آسیا و اقیانوسیه در خرده فروشی الکترونیکی به دلیل تأثیر چین در بخش کلی است که در طی همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته است. در این سال، فروش تک روزه علی بابا رکورد ۷۴.۱ میلیارد دلار آمریکا را ثبت کرده است که ۲۶ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است. رشد سریع تجارت الکترونیکی از دهه ۹۰ صنعت لجستیک در آسیا و سراسر جهان، زیرساخت‌های لجستیکی و ارتباطات را با چالش‌های گوناگونی مواجه کرده است. از این رو نیاز مبرم به نوآوری و گسترش قابلیت‌ها برای ادامه پاسخگویی به انتظارات بالای مشتری از قیمت گرفته تا انعطاف‌پذیری و راحتی و همچنین تقاضای فزاینده برای تحویل سریع در مناطق شهری وجود دارد.

مشاغل تجارت الکترونیک از ابتدای مدل تجاری مصرف کننده تا مصرف‌کننده (C2C) (تکرار eBay) تا تکرارهای جدیدتر مانند B2C، C2B، C2M و غیره در مدیریت همه جنبه‌های زنجیره تامین از جمله تجارت (سفارشات مشتری)، داده و لجستیک نقش داشته‌اند.

جایی که تمرکز بر تجارت الکترونیکی B2C است به راحتی می‌توان از اهمیت عملیات B2B غافل شد. طی سال‌های گذشته، ما شاهد از بین رفتن مرزهای تجارت الکترونیکی B2C و B2B هستیم، اساساً به این دلیل که خریداران اغلب مصرف کنندگان نهایی نیستند. در بسیاری از موارد، زنجیره تأمین پس از حمل‌ونقل کالا از یک طرف به طرف دیگر به سادگی پایان نمی‌یابد – بلکه این خریداران مشتریان پایین دست خود را دارند.

 

مرور مجدد طرز فکر ما در مورد تجارت الکترونیکی

در صنعت لجستیک سنتی، شرکت ها با معامله با «فروشندگان و خریداران حرفه ای» آشنا هستند. این مشتریان بزرگ معمولاً قوانین بازی را می‌دانند، حجم کافی کاری را دارند که می‌توانند هزینه‌های کمتری را متحمل شوند و می‌توانند نیازهای خاصی را برای هرگونه درخواست سفارشی فراهم کنند. با این حال، افزایش دیجیتالی شدن، فرصت‌های شغلی را برای کارآفرینان کوچک افزایش داده است، که برای تأمین تقاضای بیش از حد مصرف کننده نیز به خدمات لجستیکی کارآمد و قابل اعتماد نیاز دارند. مصرف‌کنندگان دیگر فقط به موجودی‌های با حجم زیاد و سایر تجربه‌های مشتری که مختص مشاغل بزرگ است علاقه مند نیستند و تقاضای آنلاین محصولات خاص یا شخصی مانند کالاهای دست ساز یا صنایع سفارشی که مشخصات منحصر به فرد هر مصرف کننده را داشته باشد، افزایش یافته است. در اینجا سوالی که مطرح است این است که، چگونه صنعت لجستک سنتی می‌تواند به پیشرفت و پشتیبانی از این مشاغل خرد و کوچک ادامه دهد؟

درحالی‌که سیستم عامل‌های تجارت الکترونیکی می‌توانند با تسهیل معاملات فرامرزی به فروشندگان تازه‌کار کمک کنند تا به بازارهای مصرف گسترده تری دسترسی پیدا کنند، پشتیبانی از بخش‌های اسناد، تحویل و تحقق هنوز دچار مشکل است.

 

منبع: https://www.chrobinson.com/blog/how-the-asia-ecommerce-boom-is-changing-the-logistics-business

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *