یادداشت تخصصی

چگونه توزیع کنندگان آینده، نوآوری در زنجیره تامین را هدایت می‌کنند؟

How Distributors Are Driving the Future of Supply Chain Innovation

عنوان اصلی مقاله:
How Distributors Are Driving the Future of Supply Chain Innovation

نویسنده:
Andrew Butt

برگردان: ملیکا موسوی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران

تاریخ انتشار:
۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی

 

تردیدی نیست که با توجه به انتظار روزافزون شرکت‌ها برای ارائه محصولات و خدمات کاملاً انحصاری و دامنه رو به گسترش نیازهای مشتری به دوره مشتری مداری واردشده‌ایم. این امر منجر به تغییر اساسی در روابط بین تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان شده است. توزیع‌کنندگان متکی به روش‌های داده محور برای پیش‌بینی تقاضای مصرف‌کنندگان اغلب بر اساس بینش حاصل‌شده از شرکای خرده‌فروشی خود و همکاری با تأمین‌کنندگان در موقعیت بسیار مهم‌تری قرار دارند.

عصر مشتری مداری به توزیع‌کنندگان اهرم قدرت بیشتری می‌بخشد، زیرا آن‌ها هرچه بیشتر با نیازهای مشتری سازگار باشند توانایی تأثیرگذاری بیشتری در تصمیمات خرید دارند. این فقط به این معنی نیست که توزیع‌کنندگان قدرت بیشتری در روابط خود با تأمین‌کنندگان دارند زیرا همان‌طور که توانایی کار با خرده‌فروشان به‌طور مستقیم بر خواسته و رفتار مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد آن‌ها همچنین می‌توانند شرایط و ضوابط این روابط را تنظیم کنند. این بدان معناست که آن‌ها با همسان‌سازی تولید و توزیع به زنجیره‌های تأمین یکپارچه تبدیل می‌شوند.

سیستم‌عامل‌های مبتنی بر ابر که به تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان اجازه می‌دهد تا به‌طور موثرتری روابط خود را مدیریت کنند، این تغییرات را تسهیل می‌کنند، به همین دلیل شرکت‌ها در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در منابع دیجیتال انجام خواهند داد. مهم نیست که شرکت‌ها از چه ابزارهای دیجیتالی استفاده می‌کنند، روند کاملاً واضح است؛ همکاری بیشتر منجر به کارایی و فروش بیشتر شرکت‌ها در دو طرف زنجیره تأمین خواهد شد.

ایجاد زنجیره‌های تأمین مشتری محورتر

روابط بین مصرف‌کنندگان و شرکت‌هایی که با آن‌ها تجارت می‌کنند در سال‌های اخیر دچار تحول اساسی شده است. مصرف‌کنندگان دیگر نمی‌خواهند مانند اعداد با آن‌ها برخورد شود آن‌ها می‌خواهند شرکت‌ها با آن‌ها به‌عنوان افرادی با نیازها و نگرانی‌های منحصربه‌فرد خود رفتار کنند. این بدان معناست که تأمین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان باید فعالیت‌های خود را بر اساس خواسته‌های خاص روزافزون مشتریان انجام دهند.

طبق تحقیقاتی که از Epsilon انجام شده است، هنگامی‌که شرکت‌ها تجربیات شخصی را ارائه می‌دهند، مصرف‌کنندگان ۸۰ درصد بیشتر خرید می‌کنند. در همین حال، PwC گزارش داده است که ۶۳ درصد از مصرف‌کنندگان تمایل دارند داده‌ها را برای یک محصول یا خدمتی که واقعاً ارزش آن را دارند به اشتراک بگذارند. درحالی‌که تقاضای شخصی‌سازی الزامات جدیدی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند، اما فرصت‌هایی را نیز به همراه دارد. اکنون که خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان می‌توانند از داده‌های مصرف‌کننده برای پاسخگویی سریع به تغییر شرایط بازار، پیش‌بینی تغییر تقاضا و پیگیری سایر تغییرات در رفتار مصرف‌کننده استفاده کنند، آن‌ها می‌توانند با تولیدکنندگان همکاری کنند تا زنجیره‌های تأمین را در اطراف این بینش شکل دهند.

ازآنجاکه توزیع‌کنندگان به مصرف‌کنندگان نزدیک‌تر هستند – به‌ویژه با توجه به روابط مستقیم آن‌ها با خرده‌فروشان – آن‌ها دسترسی بهتری در مورد اطلاعات مربوط به تقاضای مشتری، رضایت آن‌ها و … دارند. بینش‌هایی که توزیع‌کنندگان از این اطلاعات می‌گیرند باید در هسته اصلی روابط آن‌ها با تأمین‌کنندگان باشد – با اطمینان از آن زنجیره‌های تأمین بر اساس واقعیت اقتصادی ساخته‌شده و شرکت‌ها آنچه مصرف‌کنندگان واقعاً می‌خواهند را تا حد امکان سازگار، انعطاف‌پذیر و کارآمد خواهند کرد.

توزیع‌کنندگان حلقه اتصال زنجیره‌های تأمین دیجیتال هستند

بسیاری از خرده‌فروشان در حال حاضر زیرساخت‌های قوی دیجیتالی در مورد عملیات مشتری از راه‌حل‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) گرفته تا سیستم‌عامل‌های تجربه مشتری (CX) که همه جوانب تعاملات مصرف‌کنندگان با یک شرکت را پوشش می‌دهد را دارند. بااین‌حال، شرکت‌ها در دیجیتالی کردن فرآیندها و عملیات پایان کار مانند مدیریت زنجیره تأمین کندتر عمل کرده‌اند.

این وضعیت موجود در سال‌های آینده تغییر خواهد کرد. مک کینزی پیش‌بینی می‌کند که دیجیتالی کردن زنجیره تأمین منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی (از طریق بهبود فرآیندهایی مانند اتوماسیون کارهای برنامه‌ریزی)، فروش بیشتر و بهبود پیش‌بینی خواهد شد. این‌ها دلایلی است که شرکت‌ها به‌طور فزاینده‌ای در فناوری زنجیره تأمین سرمایه‌گذاری می‌کنند همان‌طور که طبق گزارش گارتنر، بازار مدیریت دیجیتال زنجیره تأمین در سال ۲۰۱۹ ۸.۶ درصد افزایش یافت، روندی که احتمالاً ادامه خواهد داشت.

خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان عامل اصلی این روند هستند. مک کینزی مشاهده می‌کند که یکی از موتورهای اصلی نوآوری در زنجیره تأمین دیجیتال این واقعیت است که شرکت‌ها از تمام داده‌های POS موجود و دانش بازار استفاده می‌کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد پیش‌بینی‌های دقیق‌تری انجام دهند و تغییرات تقاضا را حساب کنند.

همسان‌سازی مشوق‌ها بین توزیع‌کنندگان و تأمین‌کنندگان

اگرچه توزیع‌کنندگان، پیشتاز دیجیتالی سازی زنجیره تأمین هستند، اما تأمین‌کنندگان علاقه‌مند به ایجاد روابط قوی‌تر و بهبود تعاملات بین اعضای زنجیره تأمین هستند. طبق مطالعه ۲۰۲۰ Forrester، ۸۰ درصد از رهبران زنجیره تأمین، خرید، فروش و امور مالی می‌گویند که آن‌ها نیاز به‌سرعت بخشیدن به دیجیتال‌سازی عملیات تدارکات خود دارند.

تعجب‌آور نیست که ۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند بهبود همکاری در اولویت است، اما ۴۵ درصد از مشاغل ایالات‌متحده اعتراف کردند که هیچ فرایندی برای همکاری با تأمین‌کنندگان استراتژیک ندارند، درحالی‌که ۴۸ درصد می‌گویند که فاقد فرآیند همکاری با پایگاه گسترده‌تر تأمین‌کننده خود هستند. بیش از سه‌چهارم مشاغل می‌گویند بهترین راه برای همکاری نزدیک‌تر با تأمین‌کنندگان تمرکز شاخص‌های اصلی عملکردشان بر روی همکاری است، درحالی‌که ۶۳ درصد بر سرمایه‌گذاری در ابزارهای دیجیتالی تأکید دارند که به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات را به اشتراک بگذارند. تقریباً ۹۰ درصد تأمین‌کنندگان می‌گویند اگر شفافیت پرداخت‌ها و زمان دریافت آن‌ها را داشته باشد، تمایل بیشتری به همکاری با یک شرکت دارند.

تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان به‌طور واضح علاقه مشترکی به اشتراک داده‌ها، ارتباطات روان‌تر و توسعه سایر فرایندهای دیجیتالی که به آن‌ها در همکاری با یکدیگر کمک می‌کند دارند. زنجیره تأمین مؤثر بر اساس روابط سالم ساخته‌شده است و توزیع‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری به ابزارهای دیجیتالی برای ایجاد و حفظ این روابط نیاز دارند.

 

منبع: https://www.scmr.com/article/how_distributors_are_driving_the_future_of_supply_chain_innovation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *