یادداشت تخصصی

ساخت یک انبار امن و مطمئن

ساخت یک انبار امن و مطمئن

عنوان اصلی مقاله:
Building a safe warehouse

برگردان: عطیه ایزدی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: شرکت دژپاد

هنگام ساخت یک انبار می‌توان سوالات بی‌پاسخ زیادی را در نظر گرفت. ازجمله اینکه مهم‌ترین جنبه‌ها چیست و چگونه انباری ایجاد می‌کنید که هم برای کارمندان و هم برای محصولات شما امن و بی‌خطر باشد؟

انبارها می‌توانند محیط‌های خطرناکی باشند، بخصوص اگر به طور نادرست و نامناسب طراحی شده باشند، از نظر ایمنی کمبود داشته باشند و از شرایط نگهداری نامناسبی برخوردار باشند. طبق قانون در سوئد، همه شرکت‌ها موظف هستند اطمینان حاصل کنند که کارمندان آنها در انبار امن با استفاده از تجهیزات ایمن کار می‌کنند و برای بررسی اینکه آیا انبار شما شرایط را برآورده می‌کند یا خیر، دو استاندارد ایمنی ملی و استاندارد اروپایی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

اداره محیط کار سوئد، مقررات (AFS 2006: 4) را صادر کرده است که به عنوان مثال، راهنمای ایمنی در مورد قفسه‌های پالت و سایر قفسه‌های ذخیره‌سازی ارائه می‌دهد. در سطح بین‌المللی، ما استانداردهای اروپایی (SS-EN 15635 ، SS-EN 15629 و SS-EN 15512) را داریم که طراحی، اندازه و نحوه قفسه‌بندی را تعیین می‌کند. این استانداردها موارد دیگری چون طراحی و مونتاژ قفسه‌ها و کار با انواع مختلف اتصالات انبار، از برنامه‌ریزی گرفته تا کار با اجزای آسیب دیده را توصیف می‌کند.

اگرچه هنوز هم اختلاف زیادی در انطباق با استانداردها وجود دارد، اما امور به طور پیوسته درحال بهبود هستند. امروزه آگاهی از ایمنی شرکت‌ها بطور قابل توجهی بیشتر از ده سال پیش است. یکی از دلایل این امر این است که امروزه ما در سطوح بسیار بالاتری کار می‌کنیم، که به معنای تقاضای بیشتر به همراه ویژگی‌های ایمنی است.

بیشترین تصادفاتی که در محیط انبار دیده می‌شود، آسیب‌دیدگی در اثر برخورد است. کالاهایی که به دلیل نقاط ضعف رویه‌ها یا بی‌احتیاطی از لیفتراک‌ها ریخته می‌شوند، یکی دیگر از انواع رایج حوادث است. سقوط پالت‌ها و کالاهای بی‌کیفیت از قفسه‌ها به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی از دیگر مشکلات رایج هستند.

مهمترین مسائلی که باید در نظر گرفت کدامند؟

ایجاد یک انبار امن نیازمند سرمایه‌گذاری در قفسه‌های پایدار و باکیفیت خوب، مجهز به محافظ‌های عمودی و محافظ‌های برخورد، تورهای ایمنی و ترجیحاً توری‌های مشبک و قفسه‌های مشبک است. همچنین بخاطر داشته باشید که کیفیت ورق فلزی مورد استفاده در قفسه‌بندی می‌تواند در بین تأمین‌کنندگان بسیار متفاوت باشد.

همانطور که طراحی راهرو برای عبور لیفتراک ضروری است، کف‌های بتونی و نور مناسب نیز برای اطمینان از ایمنی اهمیت دارد، که باید با عملیات انجام شده در انبار و شرایط حاکم سازگار باشد.

درست به اندازه داشتن راهروهای لیفتراک با اندازه مناسب، اندازه‌گیری صحیح کل سیستم قفسه‌بندی نیز مهم است. یعنی شما باید از اندازه‌های تعیین شده در استانداردهای قابل اجرا برای بارها و ارتفاع‌های درنظر گرفته شده استفاده کنید.

یک اشتباه رایج توسط بسیاری از شرکت‌ها، ساخت انبار بر اساس نیازهای فعلی آنها است، بدون آنکه امکان پیشرفت در آینده و انعطاف‌پذیری درنظر گرفته شود. به همین ترتیب، شما باید چگونگی توسعه کسب‌وکارتان را در طول زمان در نظر بگیرید و انبار جدید خود را بر این اساس طراحی کنید. قفسه با کیفیت خوب از سرمایه‌های اساسی با عمر طولانی است و اگر از همان ابتدا قفسه با کیفیت مناسب خریداری شود به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از زمانی است که قفسه با کیفیت پایین تهیه شود و بعداً نیاز به بازسازی، اصلاح و تکمیل داشته باشد. زیرا قفسه با کیفیت پایین احتیاج به تعمیرات و نگهداری بیشتر دارد که این امر می‌تواند در طولانی مدت هزینه‌بر باشد.

نکته آخر و مهم اینکه، هرگز تأثیر کارمندان خود را دست‌کم نگیرید. پرسنل متعهد و آموزش دیده برای اطمینان از ایمنی بسیار مهم هستند.

به یاد داشته باشید:

  • انبار خود را براساس نیازهای احتمالی و امکان توسعه در آینده طراحی کنید.
  • پرسنل خود را آموزش دهید و از آنها الهام بگیرید.

هنگام برنامه‌ریزی و طراحی انبار جدید خود، از قوانین و راهنمایی‌های مناسب پیروی کنید.

 

منبع: https://www.axelent.com/axel/build-a-safe-warehouse

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *