یادداشت تخصصی

چرا انبار آینده هیچ دیواری ندارد؟

چرا انبار آینده هیچ دیواری ندارد؟
عنوان اصلی مقاله:
Why The Warehouse Of The Future Has No Walls

برگردان: عطیه ایزدی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: شرکت دژپاد

تغییر در تقاضای بازار تعریف “انبار” را دچار تغییر کرده است. به‌طور سنتی، انبارها سفت‌وسخت و دستی و مکانی برای ذخیره مواد اولیه و کالاهای تمام‌شده بودند. ذینفعان ارشد آن‌ها را به‌عنوان یک نیاز پرهزینه در نظر گرفته‌اند. بااین‌حال انبار امروز با انبار دیروز فاصله زیادی دارد. در عوض، ما یک تسهیل‌کننده متحرک و پویا داریم که وظیفه آن ایجاد اهداف تجاری شرکت و تأمین خواسته‌های روزافزون مشتری است.

در این مقاله، ما در مورد چگونگی محدود نگه‌داشتن انبار در چهار دیواره خود، قابلیت مشاهده موجودی در زمان واقعی و در هر مکانی که قرار دارد و عوامل مؤثر در نیاز به نوآوری بحث خواهیم کرد.

 

موجودی پای‌کار (Field Inventory) چیست؟

طی دهه گذشته، بسیاری از شرکت‌ها در سیستم مدیریت موجودی برای ردیابی و مدیریت موجودی کالا در داخل انبار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این‌ حال، به ‌محض اینکه موجودی کالا از انبار خارج شد، قابلیت ردیابی و اطلاعات مربوط به آنچه برای آن موجودی اتفاق می‌افتد به‌ شدت کاهش می‌یابد. علاوه بر این، سازمان‌ها متوجه شده‌اند که ERP آن‌ها به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر نیست تا چالش‌های مدیریت موجودی‌شان را حل کند.

برای رفع این مشکل، شرکت‌های بیشتری در حال سرمایه‌گذاری در سیستم‌هایی هستند که دید بیشتری را برای موجودی خارج از دیوار انبار فراهم می‌کنند. این امر منجر به‌اصطلاح موجودی پای‌کار شده است و همان‌طور که از نامش پیداست، هر شرکتی که عملیات میدانی پیچیده‌ای داشته باشد و با چالش منحصربه‌فرد مدیریت موجودی روبرو شود، می‌تواند از آن استفاده کند. مثال‌های متداول عبارتند از:

  • دارایی‌ها و ماشین‌آلات باارزش بالا
  • مواد و ابزار
  • موجودی محموله

 

آیا موجودی پای‌کار با انبار امروز مطابقت دارد؟

در بیشتر سازمان‌ها، انبار یک مؤلفه حیاتی برای فعالیت آن‌هاست. هدف اصلی آن ذخیره حداکثر تعداد اقلام با حداقل قیمت ممکن است؛ اما این سؤال که “آیا موجودی پای‌کار مطابق با انبار امروز است؟” لزوماً پاسخ مستقیم ندارد در دیکشنری Collins آمده است: “انبار یک ساختمان بزرگ است که مواد اولیه یا کالاهای تولیدشده تا زمانی که به کشورهای دیگر صادر شود یا برای فروش به مغازه‌ها توزیع شود در آن ذخیره می‌شود.”

در این تعریف دو نکته وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود:

اندازه: قسمت اول اندازه انبار است. همه شرکت‌ها توانایی خرید و یا نیاز به X مترمربع ساختمان را ندارند. فقط ممکن است لازم باشد فضای کمی برای ذخیره موجودی فصلی داشته باشند.

ساختمان: مؤلفه دوم فرم انبار است. به‌طور سنتی موجودی در ساختمان ذخیره می‌شد. درحالی‌که به دلیل طبیعت پویا، انبارها اکنون اشکال مختلفی ازجمله وانت، فضای باز / حیاط، یخچال، کانتینرهای حمل بار دریایی و غیره دارند.

بنابراین، ممکن است تعریف فرهنگ لغت Collins 10-20 سال پیش درست بوده باشد، اما در دنیای امروز آیا هنوز این تعریف دقیق است؟ با توجه به رقابتی بودن فضای کسب‌وکار، مشاغل نیاز به پاسخگویی سریع به تقاضای مشتری دارند و زمان تحویل آن بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. در این صورت وقت آن است که بررسی کنیم انبار آینده چگونه است و چرا دیگر محدود به چهار دیوار نیست.

 

چالش غیرممکن موجودی پای‌کار

در حقیقت، موجودی پای‌کار بدون دیوار، بدون انبار و متحرک است. چالش سازمان‌های دارای موجودی پای‌کار این است که به اشکال مختلف مانند ساختمان، محل کار، صندوق‌عقب و کامیون تحویل ارائه می‌شود. تمرکز بیشتر بر روی کار در حال انجام و کمتر بر روی مواد است. کارمندان طبق ضوابط و مهلت‌های قانونی کار می‌کنند بنابراین این ضرورت به نحوه مدیریت موجودی کالا آسیب می‌رساند.

بسیاری از صنایع مختلف دارای عملیات میدانی هستند:

  • ساخت‌وساز
  • انرژی و آب و برق
  • مدیریت تسهیلات
  • تعمیر در محل
  • توزیع خرده‌فروشی / مواد غذایی
  • علوم زیستی
  • تجهیزات پزشکی
  • داروسازی

و آن‌ها در مورد موجودی پای‌کار خود از همان نقاط کور عملیاتی رنج می‌برند، بیشتر به دلیل این ذهنیت است که مدیریت موجودی با خروج از انبار متوقف می‌شود. واقعیت این است که این تنها بخشی از فرآیند است و فرآیند فقط هنگامی متوقف می‌شود که موجودی پای‌کار چرخه عمر محصول خود را کامل کند.

 

۵ عامل اصلی که بر نیاز به مدیریت بهتر موجودی پای‌کار تأثیر می‌گذارد:
  1. فناوری تحول‌آفرین – هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاک چین، تجزیه‌وتحلیل پیشرفته، اتوماسیون- ۵ سال پیش به‌عنوان کلیدواژه در نظر گرفته شدند، اما امروز یک واقعیت است زیرا سازمان‌ها به‌طور مداوم به دنبال آینده زنجیره تأمین و کاهش هزینه‌ها هستند. بااین‌وجود، شکاف در موجودی پای‌کار می‌تواند باعث کاهش کارایی این فناوری‌های تحول‌آفرین شود و در موارد شدید، تصمیم‌گیرندگان را به اتخاذ تصمیمات مقابله‌ای با بازرگانی سوق می‌دهد.
  2. سیستم‌های قدیمی- برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) عمدتاً برای معاملات مالی و مدیریت منابع انسانی طراحی شده‌اند. وقتی نوبت به ERP می‌رسد، بسیاری از شرکت‌ها استفاده از سیستم‌های قدیمی که در ۲۵ سال گذشته داشته‌اند را انتخاب می‌کنند؛ مانند انبار سنتی که استفاده از آن‌ها برای مدیریت موجودی کالا سفت‌وسخت است.
  3. رضایت مشتری – به‌عنوان یک مشتری، چند بار نیاز به تماس با یک مهندس داشته‌اید تا مشکلی مانند عدم اتصال تلفن/ اینترنت/ تلویزیون، خدمات کمکی مانند گاز، آب یا مکانیک خودرو را برطرف کند و بعد از تشخیص مشکل، قطعه موردنظر در دسترس نبوده و سفارش آن XX روز طول کشیده است؟ در انگلستان، این مشکل به‌تنهایی ۴۶.۶ میلیارد دلار برای مشاغل هزینه دارد.
  4. انبارهای شهری و بر اساس تقاضا – در تلاش برای توسعه زنجیره‌های تأمین مشتری‌مدار و کاهش هزینه آخرین مایل، قرار دادن انبار خود در نزدیکی مصرف‌کننده یک راه‌حل بالقوه برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند ریسک را کاهش دهند.
  5. موجودی یک ‌شکل دیگر از پول است – همان‌طور که شرکت‌های بیشتری متوجه می‌شوند موجودی کالا همان پول است اما به شکل دیگر، داشتن یک دید کلی برای بهبود جریان پول و داشتن موجودی مناسب، در مقدار مناسب، در مکان مناسب و در زمان مناسب ضروری است.

 

۸ نقطه کور مشترک در موجودی پای‌کار:

در زیر ۸ مورد از رایج‌ترین نقاط کور در شرکت‌هایی که دارای موجودی پای‌کار هستند؛ آورده شده است. شرکت‌ها از طریق انجام پرسشنامه زیر می‌توانند عملکرد خود را به‌طور کامل ارزیابی کنند. درصورتی‌که پاسخ هر سؤال از نظر شما بله است یک امتیاز و درصورتی‌که جواب خیر است صفر امتیاز به شما تعلق می‌گیرد و در نهایت با استفاده از نتایج امتیازات می‌توانید به عملکرد خود پی ببرید.

  1. آیا تابه‌حال به یک انبار موقتی یا فضای انبار اجاره‌ای مراجعه کرده‌اید تا متوجه شوید که پر است یا نه؟
  2. آیا می‌دانید آخرین زمان استفاده از دارایی چه زمانی است؟
  3. آیا تاکنون مجبور شده‌اید برای تکمیل کار ابزاری دیگر بخرید زیرا نمی‌دانید چه چیزی در دسترس است؟
  4. آیا می‌دانید چه مقدار اتلاف یا خسارت در یک کار رخ می‌دهد؟
  5. آیا تاکنون کالایی داشته‌اید که آن را فراموش کرده باشید یا در شمارش حساب نکرده باشید؟
  6. آیا برای ردیابی موجودی خود از صفحه گسترده استفاده می‌کنید؟
  7. آیا می‌دانید موجودی کالا از چه زمانی به محل کار رسیده است؟
  8. آیا مهندسین پای‌کار به دلیل نداشتن قطعات صحیح مجبور به بازگشت به کار شده‌اند؟

نتایج امتیازات:

امتیاز: ۰-۲ – عدم دید موجودی پای‌کار می‌تواند موجب ضررهای مالی و نیز عملیاتی شود. انجام یک ممیزی برای درک و کمک به توسعه برنامه‌ای برای از بین بردن نقاط کور فعلی مفید خواهد بود.

امتیاز: ۳-۵ – داشتن درکی از نحوه استفاده از موجودی پای‌کار، خود یک مزیت عمده است، اما هنوز جای پیشرفت دارد. هنوز برخی نقاط کور وجود دارد که رفع آن‌ها می‌تواند باعث کاهش هزینه و صرفه‌جویی عملیاتی شود.

امتیاز: ۶-۷ – ممکن است با درک کاملی از موجودی پای‌کار خود، نقاط کور جزئی وجود داشته باشد که ممکن است شما متوجه نشده باشید که برای به حداکثر رساندن فعالیت‌های خود، می‌توانید بهینه‌سازی بیشتری کنید.

امتیاز: ۸ – داشتن دید کامل موجودی پای‌کار موجب صرفه‌جویی در هزینه و اوج عملکرد عملیاتی می‌شود. تلاش کنید طرحی را ایجاد کنید که به شما امکان می‌دهد این موقعیت را حفظ کنید و بر روی مناطق دیگری از زنجیره تأمین خود که می‌تواند بهینه شود، کار کنید.

با آگاهی بیشتر شرکت‌ها از عملیات موجودی پای‌کار، موانعی که برای محل شروع و توقف انبار وجود دارد محو می‌شود. فاکتورهای زیادی در ایجاد نوآوری در خارج از چهاردیواری انبار سنتی برای کنترل بهتر و مشاهده بهتر موجودی و دارایی‌های موجود در این شرکت، تأثیرگذار است.

بنابراین، انبار آینده چگونه است؟ درحالی‌که هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد، ما می‌توانیم بر اساس واقعیت‌ها و ارقام مختلف، فرضیات قوی ارائه دهیم.

اول، انبار آینده مشتری‌مدار خواهد بود. ده سال پیش، ممکن بود برای مهندس پای‌کار قابل‌قبول باشد که ۷-۱۰ روز طول بکشد تا مشکل را ارزیابی کند و بخش لازم را برای رفع آن مشکل سفارش دهد؛ اما سریع به سال ۲۰۳۰ بروید و احتمالاً این تعداد باید ۱۰–۷ ساعت باشد. دیگر هیچ شرکتی قادر به بیکار ماندن نیست. آن‌ها باید پیش‌بینی کنند و پویا باشند و نیز اطمینان حاصل کنند که قادر به برآوردن انتظارات مشتری هستند.

دوم، با تعریف موجود در فرهنگ لغت Collins مطابقت نخواهد داشت. احتمال دارد که انبار آینده اشکال مختلفی داشته باشد، مثلاً در یک قالب متحرک مانند یک وانت یا یک واحد موقتی برای موجودی فصلی باشد. انبار آینده به هر شکلی که باشد، برای انجام مؤثرتر روش آخرین مایل موردنیاز است.

سوم، به پای‌کار گسترش می‌یابد. شرکت‌هایی که با موجودی‌های پای‌کار سروکار دارند نیز به انبارهای آینده تغییر شکل می‌دهند. جانوران بی‌نظم و متحرکی که آن‌ها راه‌اندازی کرده‌اند باید رام شوند. این کار با تصویب زمان واقعی موجودی کالا آغاز می‌شود. هر جا و به هر صورت که موجودی مستقر باشد، ساخت مواد قبل از استفاده، موجودی صندوق‌عقب یا دارایی‌های ماشین‌آلات، RFID و بارکد، اطلاعات حیاتی موردنیاز برای جلوگیری از از دست دادن قابلیت دید را فراهم می‌کند.

به‌طور خلاصه، خواه سازمان‌های زنجیره تأمین در چهاردیواری فعالیت کنند و یا به‌صورت پای‌کار، فقدان قابلیت دید و ردیابی دارایی‌های باارزش می‌تواند مضر و هزینه‌بر باشد. DSI، ارائه‌دهنده پیشگام راه‌حل‌های مدیریت موجودی مبتنی بر ابر، راه‌حل‌های مدیریت موجودی را به هزاران مشتری در سراسر جهان در صنایعی مانند تولید و توزیع، ساخت‌وساز و مهندسی، انرژی، نفت و گاز، مواد غذایی و آشامیدنی و… ارائه می‌دهد. راه‌حل‌های پایدار و انعطاف‌پذیر ما، قابلیت دید کامل زنجیره‌های تأمین را فراهم می‌کند و نیز سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بهره‌وری، انطباق، بهینه‌سازی موجودی و درآمدزایی را افزایش دهند.

منبع اصلی: cloudinventory.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *