یادداشت تخصصی

نرم‌افزار سیستم اجرایی انبار(WES) روش مناسب اتوماسیون انبار

نرم‌افزار سیستم اجرایی انبار(WES) روش مناسب اتوماسیون انبار
عنوان اصلی مقاله:
WES: It’s for Warehouse Automation and More

نویسنده:
Roberto Michel
برگردان: معصومه موسی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

تاریخ انتشار:
۸ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی

سیستم‌های اجرایی انبار به دلیل نیاز به مدیریت نحوه پردازش سفارش‌ها در مراکز توزیع (DC) کاملاً خودکار برای به دست آوردن کارایی بیشتر از اتوماسیون ثابت پیشرفته رشد کردند اما اکنون این تمرکز در حال گسترش است. در اینجا چگونگی پرداختن تأمین‌کنندگان به نیاز به مدیریت جریان کار خودکار و دستی و استفاده از مدل‌های یادگیری ماشین و مدل‌های پیش‌بینی وجود دارد. نرم‌افزار سیستم اجرایی انبار (WES) به دلیل نیاز به مراکز توزیع خودکار برای سرکوب کردن انتشار سفارش‌ها از طریق اتوماسیون به‌گونه‌ای رشد کرد که پنجره‌های زمان تحویل مشتری را حفظ کند درحالی‌که بهره‌وری را بالا و ثابت نگه می‌دارد.

اولین تأمین‌کنندگان WES جای خود را در DCهایی که در حال نصب اتوماسیون‌های پیشرفته و ثابت مانند سیستم‌های مرتب‌سازی بودند، به دست آوردند. این عملیات به روشی ساده‌تر برای آزادسازی کار در سطح کف در مقابل “امواج” کاری که بیشتر راه‌حل‌های سیستم مدیریت انبار (WMS) زمان برای پردازش باهم جمع شده بودند، نیاز داشت.

امروزه، هدف اصلی برای WES هنوز باقی است، اما ارزش پیشنهادی در حال گسترش است. به‌جای بهینه‌سازی یک سیستم اتوماسیون مهم، این امر در مورد بهینه‌سازی جریان در تمام دارایی‌ها و منابع، از جمله ربات‌ها و فرآیندهایی است که به کار دستی متکی به کار گرفته می‌شود.

WES بین لایه سیستم کنترل انبار (WCS)، نرم‌افزاری که ماشین‌آلات خودکار مانند نوار نقاله، مرتب‌سازی‌ها، یا سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار (AS / RS) و نرم‌افزار سیستم مدیریت انبار (WMS) قرار دارد که موجودی، نیروی کار و تکمیل سفارش در انبار را مدیریت می‌کند. تمرکز اصلی برای WES این بوده است که کنترل سفارش را به روشی پویاتر یا مداوم در مقایسه با امواج ساکن کار انجام دهد.

بااین‌حال، WES تسویه ‌حساب ساده برای انجام سفارش “بدون موج” و آرام با اتوماسیون نیست. ارائه‌دهندگان WES می‌گویند این نرم‌افزار جریان کلی کار را در همه منابع ترتیب می‌دهد و به‌طور فزاینده‌ای از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی استفاده می‌کند.

Dwight Klappich، معاون تحقیقات زنجیره تأمین و همکار شرکت تحلیل‌گر گارتنر، توضیح می‌دهد که فروشندگان WES از دو جهت اساسی وارد بازار شده‌اند. اولین مورد فروشندگان WES دارای پیش‌زمینه WCS بودند و منطق تجاری خود را برای ایجاد عملکرد WES مانند انتشار سفارش پویا به کار می‌گرفتند. از جهت دیگر، فروشندگان ریشه WMS با افزودن برخی ابزارهای قابلیت مشاهده اتوماسیون و قابلیت انتشار به‌روز شده به عرصه WES منتقل‌شده‌اند.

Klappich می‌گوید: “فروشندگان از این جهات مختلف به سمت WES می‌آیند، بنابراین راه‌حل‌های WES دارای نقاط قوت متفاوتی هستند؛ اما درواقع، نکته کلیدی در WES این است که چطور با توجه به منابع و محدودیت‌های مختلف ازجمله نیروی کار، موجودی و اتوماسیون، کار را برای محیط انبار تخصیص داده و مدیریت می‌کند.”

Klappich توضیح می‌دهد، برای DCهای بسیار اتوماتیک، نیاز به یک سیستم پیچیده‌تر که کار را بهینه و اولویت‌بندی کند، ناشی از سرعت و حجم بالای خطوط سفارش است که برای مثال عملیات تکمیل سفارش تجارت‌الکترونیکی باید هر روز پردازش کند. او می‌گوید: “اگر همه DCها فقط پالت‌ها را جابجا می‌کردند، ما در مورد WES صحبت نمی‌کردیم.”

بهینه‌سازی در بین منابع

Scott Wahl، معاون رئیس نرم‌افزار جهانی Dematic، با این نظر موافق است که WES باید بتواند هر منابعی را که در DC یافت می‌شود بهینه کند. وال می‌گوید: “پیچیدگی عملیات‌ها همچنان افزایش می‌یابد زیرا ما سیستم‌های مختلف فرعی اتوماسیون را اضافه می‌کنیم و البته کار دستی نیز در این امر وجود دارد، بنابراین داشتن نرم‌افزاری که می‌تواند جریان مواد را در کل سیستم تنظیم و بهینه‌سازی کند، بیش از هر زمان دیگری مهم است.”

Dematic یک ارائه‌دهنده اتوماسیون انبار است، اما ارائه‌دهنده WES Reddwerks را در سال ۲۰۱۵ خریداری کرد. در اوایل سال جاری، Dematic شرکت DAI را خریداری کرد که WMS ارائه می‌دهد. سایر فروشندگان باسابقه در اتوماسیون انبار نیز به‌طور فزاینده‌ای بر روی نرم‌افزارها، از جمله WES تمرکز دارند. همان‌طور که وال بیان کرد، “مشتریان به دنبال ارائه‌دهنده‌ای هستند که بتواند در مورد اکوسیستم نرم‌افزاری مورد نیاز بین اداره مواد و زنجیره تأمین به‌طورکلی فکر کند.”

WES ریشه در استفاده از علم داده برای “کشیدن” کار از طریق اتوماسیون DC دارد، به شکلی که سطح خدمات مشتری را حفظ کند درحالی‌که بازده را بالا نگه می‌دارد. وال می‌گوید، این توانایی همچنان وجود دارد، فقط الگوریتم‌های WES اکنون در منابع کار، رباتیک و موقعیت موجودی استفاده می‌شوند.

“ما از اصول ناب (lean principles)، الگوریتم‌های مبتنی برکشش برای تمام عملیات در یک مرکز استفاده می‌کنیم، خواه بهینه‌سازی جریان جمع‌کننده باشد، یا بهینه‌سازی نحوه دسته‌بندی کالاها در یک سیستم بافر، مانند چند شاتل یا AS / RS، “وال می‌گوید. ما بسیار تلاش می‌کنیم از الگوریتم‌های مشابهی که ما آن را دانش توزیع (Distribution Science) می‌نامیم، برای هر دو عملکرد دستی و خودکار استفاده کنیم.”

Kevin Reader، مدیر بازاریابی و توسعه تجارت KNAPP و فروشنده اتوماسیون، می‌گوید: یک جنبه WES برای امکانات خودکار نادیده گرفته می‌شود که نه‌تنها باعث آزادسازی سفارش می‌شود، بلکه سطح موجودی را در زمان واقعی متعادل و بهینه می‌کند؛ که WES را ارائه می‌دهد. در واقع، وی توضیح می‌دهد، منطق WES چندین مسئله را با استفاده از دانش خود در مورد پیشرفت اجرا در نظر می‌گیرد، ازجمله اینکه از کجا کالا را انتخاب کند، چه مناطقی نیاز به دوباره پر کردن دارد و چگونه ترتیب کار برای رسیدن به‌موقع ایستگاه‌ها برای وانت‌های حامل تعیین می‌شود. Reader می‌گوید: “این فرصتی است که وقتی دانش دقیق در مورد مدیریت موجودی و مکانیزاسیون دارید، تصمیمات هوشمندانه‌تری را می‌گیرید.”

Nicholas Leonard، مدیر معماری راه‌حل‌ها برای Swisslog، ارائه‌دهنده اتوماسیون و WES، می‌گوید، ازآنجاکه بسیاری از اشکال اتوماسیون مانند AS / RS دارای ایستگاه‌های انتخاب با نیروی کار یا فرآیندهای جبران دستی هستند، یک قابلیت اصلی WES این است که بتوانید نیروی کار موردنیاز را برای تداوم عملکرد اتوماسیون تخصیص داده و تغییر دهید.

لئونارد می‌گوید: “ازنظر ما، امور اجرایی انبار همه موارد موجود درراه حل گسترده‌تر DC را شامل می‌شود. این فقط بهینه‌سازی کارکرد ماشین نیست. این هوش تجاری است. نحوه مدیریت موجودی کالا است و مهم‌تر از همه، WES وسیله‌ای برای هماهنگی چندین منطقه، چندین فناوری و چندین منبع انسانی مختلف برای ایجاد جریان کلی انبار است.”

از بین بردن گلوگاه

با افزایش استفاده از ربات‌های متحرک مستقل (AMR) ، تمرکز دیگر WES توانایی همگام‌سازی چندین راه‌حل AMR با یکدیگر و با سایر فرآیندهای مانند انتقال است. شان الیوت ، مدیر ارشد فناوری HighJump  که WMS “خودآگاه” آن‌ها خود WES را در برمی‌گیرد، می‌گوید درحالی‌که فروشندگان AMR نرم‌افزار خاص خود را برای کنترل واحدهایشان دارند، ممکن است برخی از DC ها از چندین راه‌حل AMR استفاده کنند. HighJump همچنین بخشی از Körber است که راه‌حل‌های نرم‌افزار اتوماسیون انبار و لجستیک را ارائه می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال، اگر مجموعه‌ای در یک منطقه اقدام به انتخاب خوشه‌ای با کمک AMR و در منطقه دیگر گردش کار good-to-person مبتنی بر AMR با سایر اتوماسیون‌های ثابت در داخل یا خارج از آن مناطق می‌کند، WES جریان کلی را متعادل نگه می‌دارد، الیوت می‌گوید “WES یا در مورد ما WMS با آگاهی از اتوماسیون، همان چیزی است که در مرکز قرار دارد، با این دید که فناوری چه‌کاری را انجام می‌دهد و نحوه تقسیم به‌گونه‌ای است که در مناطق مختلف رباتیک، اتوماسیون سنتی و انسان هم‌زمان کار می‌کنند. الیوت می‌گوید: “در DC همه بهینه کار می‌کنند.”

Suzanne McGough، مدیر محصول WES در ارائه‌دهنده اتوماسیون Honeywell Intelligrated، می‌گوید جلوگیری از گلوگاه در DC های شلوغ با هر دو فرآیند دستی و رباتیک نقش دیگری است که WES بازی خواهد کرد. McGough می‌گوید: “مشتریان ما به دنبال راه‌های جدید برای اتوماسیون پیشرفته هستند که WES را در استفاده از این فناوری‌ها، چه رباتیک آن، چه سایر سیستم‌های جدید و چگونگی ادغام اتوماسیون جدید با آنچه در حال حاضر است، حیاتی می‌کند.”

McGough می‌گوید، ازآنجاکه WES همیشه از پیشرفت کار در مناطق مختلف آگاهی دارد، عملکرد اصلی آن اجتناب از ایجاد گلوگاه است. در مدارهای DC با جمع کننده‌های انسانی، AMR ها و برخی کامیون‌های بالابر که از کف حرکت می‌کنند، WES مسیرها و کارهایی را برای جلوگیری از ازدحام ایجاد می‌کند. او می‌گوید: “با ذهنیت بدون موج اجرا در انبار، به‌طور مداوم کار را به مناطق مختلف منتقل می‌کند تا از این گلوگاه‌ها جلوگیری کند و با روند پیشرفت کار در طول روز سازگار شود.”

پیش‌بینی و خودکار

برای به دست آوردن حداکثر سود از WES، بهتر است اجازه دهید الگوریتم‌های نرم‌افزار به‌طور خودکار در مورد جریان متعادل و انتشار سفارش تصمیم بگیرند، نه اینکه آن‌ها را برای بررسی توسط مدیران اجبار کنید.

Gilmore می‌گوید یکی از مشتریانی که Softeon’s WES را مستقر می‌کند در ابتدا می‌خواست برخی از تصمیمات را برای بررسی مدیران بالا ببرد، اما در حین اجرا، سرپرستان وقت کافی برای انجام این بررسی‌ها را نداشتند، بنابراین آن‌ها به WES اجازه دادند به‌طور مستقل تصمیم بگیرد. این کار بی‌عیب و نقص بود، بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند،” ما دیگر به حالت توصیه قبلی درنخواهیم گشت. “

گیلمور می‌گوید، درحالی‌که ویژگی‌های هوش تجاری تحت WES برقرار هستند، وقتی صحبت از تصمیمات سریع در مورد انجام کار یا نحوه تعادل در مناطق مختلف می‌شود، بهتر است منطق WES بیشتر تصمیم بگیرد. وی می‌افزاید: “این سیستم همه این عوامل را می‌فهمد و فقط می‌تواند کار را خودکار منتشر کند به شکلی که به زمان قطع کننده حامل برسد، به‌هرحال، این است که به‌مرور از طریق یادگیری ماشین یاد می‌گیرد پارامترهای عملکرد واقعی چیست و تصمیمات خود را از طریق این دانش اصلاح می‌کند.”

سایر فروشندگان موافقت می‌کنند که WES می‌تواند یک DC را تنظیم کند. McGough می‌گوید: “انتظارات از مشتریان ما و کل نکاتی که در مورد WES وجود دارد این است که می‌توان به‌طور خودکار تصمیمات را اتخاذ کرد ضمن اینکه مدیران عملیات را از روند انجام سفارش مطلع می‌کنیم.”

Sean Brown، مدیر نرم‌افزار و کنترل سیستم‌های مدیریت مواد (MHS)، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های خودکارسازی انبار ازجمله WES، می‌گوید: نرم‌افزار WES درواقع تصمیمات زیادی را اتخاذ می‌کند، اما نیاز به هوش تجاری در مورد عواملی مانند عملکرد عملیاتی و سلامت دارایی هنوز وجود دارد.

براون می‌گوید: “من فکر نمی‌کنم که اصول اساسی با WES از بین رفته باشد، اما آنچه به آن اضافه می‌شود، گره خوردن بیشتر با هوش تجاری است. “با نشان دادن بصری روندهای در حال رخ دادن، مدیران می‌توانند از این بینش‌ها برای بهبود برنامه‌ریزی و داشتن اطلاعات بهتر استفاده کنند.”

توضیح می‌دهد که براون، هسته WES خوب همیشه توانایی آن در متعادل کردن جریان مواد و توالی کار است، هرچند مناطق مختلف دارای سرعت پردازش متفاوت هستند، بنابراین سفارش‌ها می‌توانند در زمان بسته‌بندی باهم تلفیق شوند و در زمان مناسب حمل شوند. وی می‌افزاید، این قابلیت اساسی می‌تواند به‌طور خودکار اجرا شود، اما مدیران هنوز می‌خواهند داشبورد و هوش تجاری بهتری برای نگرانی‌هایی ازجمله پتانسیل توان تولید DC یا چندین DC و سلامت دارایی‌های اتوماسیون ایجاد کنند.

براون همچنین در مورد تلاش برای واردکردن کارایی بیش‌ازحد به یک WES “یکپارچه” هشدار می‌دهد، اگر رویکرد داشبورد بتواند بینش لازم را ایجاد کند. وی می‌گوید: “من می‌خواهم یک منظره از دنیای خود داشته باشم، اما لزوماً نیازی به این ندارم که هر رکن که بخشی از این منظره است هموار شود.”

Dematic’s Wahl می‌گوید تجزیه‌وتحلیل‌های پیش‌بینی‌شده مبتنی بر فضای ابری به وجه مهم‌تری از بازار WES تبدیل می‌شوند. نه‌تنها در پیش‌بینی‌های مربوط به زمان خرابی ماشین، بلکه همچنین با مدل‌های پیش‌بینی کننده نحوه دسته‌بندی موجودی یا پیش‌بینی‌ها در حدود زمان‌های تکمیل سفارش بر اساس متغیرهایی مانند پروفایل سفارش و منابع موجود در مناطق کلیدی جریان مواد.

Wahl می‌گوید: “ما همیشه الگوریتم‌های خوبی برای بهینه‌سازی جریان مواد داشته‌ایم. این هسته اصلی کاری است که ما انجام می‌دهیم؛ اما با ادامه کار، WES به شما امکان می‌دهد عملکردها در زمان واقعی بیشتر ازآنچه درگذشته امکان‌پذیر بود سازگار باشند.”

منبع اصلی: https://www.logisticsmgmt.com/article/wes_its_for_warehouse_automation_and_more

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *