یادداشت تخصصی

استراتژی تبدیل فروشگاه‌های بزرگ به انبار

استراتژی تبدیل فروشگاه‌های بزرگ به انبار
عنوان مقاله: The strategy behind turning department stores into warehouses
نویسنده: Jen A. Miller
برگردان: سحر متین‌فرد (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران
تاریخ انتشار: ۱۸ آگوست ۲۰۲۰

 

برای برآورد تجارت الکترونیکی، با توجه به تنوع بیشتر واحدهای ذخیره موجودی و حمل‌ونقل و فشرده‌سازی حمل‌ونقل و بسته‌بندی، به سه برابر فضای ذخیره‌سازی فروشگاه نیاز دارید. با رشد تجارت الکترونیکی در همه‌گیری، اعضای زنجیره تأمین به دنبال پیدا کردن این فضا هستند، خصوصاً اگر نزدیک به مناطقی با تراکم جمعیت بالا باشد.

گفته می‌شود که آمازون در حال مذاکره با Simon Property Group برای تصاحب مراکز تجاری خالی از فروشگاه‌های تعطیل شده است، یعنی مکان‌هایی که زمانی متعلق به J.C. Penney و Sears بود. یک منبع ناشناس به وال‌استریت ژورنال گفت که آمازون این فضاها را به مراکز تحویل آنلاین تبدیل می‌کند.

آمازون و سایمون در مورد اینکه آیا واقعاً این اتفاق می‌افتد و چرا این اتفاق می‌افتد سکوت کردند. سخنگوی آمازون در ایمیلی گفت: “آمازون سیاست عدم اظهارنظر در مورد شایعات یا گمانه‌زنی‌ها را دارد” و سایمون به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

اما کارشناسان دلایل متعددی را برای خرده‌فروشانی مانند آمازون جهت انجام این کار می‌بینند، از صرفه‌جویی در هزینه گرفته تا افزایش تجربه برای مصرف‌کنندگان. John Impellizzeri، استاد مدیریت زنجیره تأمین در دانشکده بازرگانی راتگرز، گفت: “شما این فضا را در مناطق شهری با امکاناتی همچون پارکینگ بزرگ و تراکم مشتری دریافت کرده‌اید.”

فراوان، ارزان و آسان برای تبدیل

هزینه یکی از دلایل تبدیل فضای خرده‌فروشی به مرکز تحویل است. مراکز تجاری در حال بررسی این هستند که در آینده چه وضعیتی خواهند داشت، زیرا خریدها به صورت آنلاین انجام می‌شود و فروشگاه‌های بزرگ از تجارت خارج می‌شوند. در سال ۲۰۱۹، ۹۵۴۸ فروشگاه تعطیل شدند و Coresight برآورد می‌کند که در سال جاری ۱۵۰۰۰ فروشگاه می‌تواند بسته شود.

Impellizzeri گفت: محیط مراکز تجاری ارزان است و در حدود ۴ دلار برای هر فوت مربع است. الکساندر گلدفارب، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در Sandler O’Neill + Partners، به CNBC گفت که فضای فروشگاه‌های بزرگ معمولاً نزدیک به ۲۰ دلار برای هر فوت مربع است. فضای انبار در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۷ به‌طور متوسط ۶.۵۰ دلار به ازای هر فوت مربع بود. تبدیل فروشگاه‌ها به مراکز تحویل سخت نخواهد بود. اگرچه این فضاها کاملاً برای انبارداری تنظیم نشده‌اند. وی گفت: تسهیلات تحویل و توزیع به‌طورمعمول دارای ورودی و خروجی است، اما فروشگاه‌های خرده‌فروشی معمولاً فقط یک مجموعه دارند.

مایکل براون گفت: فروشگاه‌های چندطبقه نیز ممکن است یک چالش باشند. وی گفت: “آن‌ها به‌راحتی از طریق اتوماسیونی که آمازون برای تسهیلات خود استفاده می‌کند، قابل دسترسی نیستند.”

آمازون همچنین ممکن است با قوانین منطقه بندی روبرو شود. براون گفت: “این واقعیت در بسیاری از مراکز خرید حومه شهرها وجود دارد، جایی که کامیون‌ها ممکن است در ساعات خاصی از شب یا ساعاتی از شبانه‌روز قادر به ورود به آن نباشند”.

 

انتقال لجستیک به مشتریان

براون گفت: قرار دادن مراکز تحویل در مکان‌های بیشتر می‌تواند سرعت تحویل را افزایش دهد. وی گفت: “نزدیک شدن به مصرف‌کننده، برای تسریع در تحویل از دو روز به یک روز یا به همان روز، در تحول مدل تجاری آمازون بسیار مهم است.” از آنجا که این حرکت به‌طور بالقوه مراکز تحویل را در بسیاری از نقاط نزدیک به مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد، می‌تواند تحویل کالا و لجستیک معکوس را به سمت مشتری هدایت کند. مشتریان مایل به رفتن به یک مرکز تحویل کالا هستند تا کالایی را تحویل بگیرند تا سریع‌تر کالا را تحویل بگیرند، یا اینکه کالا را بازگردانند زیرا این آسان‌تر از بسته‌بندی مجدد محصول و بردن آن به یک فروشگاه UPS یا یک اداره پست است که باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

Impellizzeri گفت: آمازون می‌گوید: “بیایید مصرف‌کننده را درگیر بازگشت کنیم، بگذارید آن‌ها خودشان کالا را بازگردانند، نه اینکه آن را به شخصی که ما پول می‌دهیم بسپاریم.”

 

مکان‌های فیزیکی استراتژی omnichannel را تکمیل می‌کنند

براون گفت: چیزی که خرده‌فروشان الکترونیکی از دست می‌دهند حضور فیزیکی است. ایجاد مراکز تحویل در سراسر ایالات‌متحده به آمازون راهی برای رقابت با Target و Walmart می‌دهند، که هر دو در طول همه‌گیری از فروشگاه‌ها برای اجرای استراتژی‌های چندکاناله استفاده کرده‌اند، مانند حمل‌ونقل از فروشگاه.

Dan Neiweem، مدیر و بنیان‌گذار Avionos، گفت که خرید آمازون از Whole Foods یک روند طبیعی است. او گفت، برای مواد غذایی، “سفارش‌ها تکراری زیاد است و شما یک بازار تقاضا دارید”.

این مورد در مورد خریداران آنلاین عادی نیز صدق می‌کند و تنها نقطه‌ضعف آمازون در ارائه یک تجربه کامل omnichannel برای خرید حضوری بوده است. Neiweem گفت: “من فکر می‌کنم آنچه آن‌ها واقعاً به دنبال آن هستند فقط مکان نیست. من می‌بینم که آن‌ها واقعاً می‌خواهند از آن مکان‌ها استفاده کنند تا شما بتوانید وارد شوید، خرید کنید و درواقع وسایل را از قفسه بردارید.”

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/mall-department-store-fulfillment-center-warehouse-amazon

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *