یادداشت تخصصی

قدرت مدیریت حمل‌ونقل برای حمل بسته در تجارت الکترونیک

قدرت مديريت حمل‌ونقل براي حمل بسته در تجارت الكترونيك
عنوان مقاله: The Power of Transportation Management in E-Commerce Parcel Shipping
برگردان: عطیه ایزدی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

 

شرکت‌هایی که برای استفاده از فرصت‌های تجارت الکترونیکی در حال رقابت هستند، ممکن است ناگهان خود را در موقعیت حمل محموله با حجم بالا در سطح بین‌المللی بیابند. برای موفقیت در انجام این کار لازم است که به صورت همزمان به موارد زیر عمل کنند:

  • استفاده از چندین حامل و خدمات
  • تلفیق سریع داده‌های حمل‌ونقل از منابع مختلف
  • مدیریت فزاینده اسناد پیچیده فرامرزی
  • نظارت بر رویدادهای تحویل بسته در سراسر جهان و تسریع در سرعت انتقال این رویدادها به مشتریان

این کار ساده‌ای نیست- اگرچه تجارت الکترونیکی به ظاهر فرصت‌های فروش بی‌نهایت را ایجاد می‌کند، اما فشارهای جدیدی را نیز وارد می‌کند که بسیاری از سازمان‌ها برای اداره آنها مجهز نیستند.

سرعت، نقدینگی جدید است

مشتریان از خرده‌فروش‌های آنلاین معروفی مانند آمازون و علی بابا انتظار تحویل در روز سفارشی یا روز بعد را دارند و به نظر نمی‌رسد به زودی این انتظارات کمتر شود. برعکس، ممکن است در مقابل افزایش یابد. در نظرسنجی جهانی مصرف‌کننده ۲۰۱۸، تقریباً از ۲۲۰۰۰ خریدار در سراسر جهان خواسته شده است تا ترجیحات حمل و نقل خود را – از تحویل تا بازگشت ارزیابی کنند. نتایج نظرسنجی برای یک سوم از مشتریان آمازون که از خدمات پرایم (Prime)  این شرکت استفاده می‌کنند، مشخص شد، مهمترین مزیت ذکر شده، تحویل رایگان نامحدود بود (که ۷۲٪ از کاربران Prime ذکر کرده‌اند)، و یک چهارم از کاربران Prime می‌گویند که آن‌ها همچنین گزینه تحویل دو ساعته رایگان prime را هم جایزه می‌گیرند.

حمل‌ونقل بسته‌ها در سطح جهان یک اکوسیستم لجستیکی پیچیده را ایجاد می‌کند

اگرچه ممکن است مرزهای جغرافیایی کاهش یافته باشد، عبور از این مرزها به حمل کننده‌هایی نیاز دارد تا در هزارتوی پیک‌های محلی، کاغذبازی، تعرفه‌ها و حقوق گمرکی گشت‌وگذار کنند و اگر محموله ای دارای ارزش بالا یا مورد خطرناک باشد، روند کار با جزئیات بیشتری انجام می‌شود. انتظارات مصرف‌کننده برای تحویل سفارش در همان روز / روز بعد را به این ترکیب اضافه کنید و سازمان‌ها ناگهان تحت فشار شدید قرار می‌گیرند تا بی‌عیب و نقص حمل‌ونقل فرامرزی را هدایت کنند، در‌حالی که احتمال حمل‌ونقل در گمرک را از بین می‌برند.

انتظارات مشتری

انتظارات مشتری بالا و در حال تکامل است و هرروز ایجاد می‌شود، زیرا انتظارات مشتری هر روز با تجربه‌های بسیار رضایت بخشی از کشف محصول تا تحویل محصول روبرو می‌شود. طبق گزارش جدیدی از project44 ، ۸۵٪ از بازاریابان اکنون می‌گویند که تحویل در برند و تجربه مشتری بسیار مهم است. ” سفارش شام از طریق Grubhub ، تحویل کالاهای خانگی در Walmart یا تحویل مواد غذایی تازه از فروشگاه به درب منزل  Amazon ، شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای پیشنهادات خود را گسترش می‌دهند تا شامل خدماتی شوند که محصولات را مستقیماً به مصرف‌کنندگان می‌رسانند.” این بدان معناست که برای حمل‌کنندگان خرده‌فروشی، کار با تجربه مشتری پس از پرداخت، برای خریدهای مجدد ضروری است.

عوارض کانال‌های چندگانه (Omni-channel)

پردازش سفارشOmni-channel ، جریان‌های حمل‌ونقل بسته را پیچیده می‌کند، زیرا شرکت‌ها موجودی کالا را از مرکز توزیع (DC) به فروشگاه، از فروشگاه به فروشگاه دیگر، از فروشگاه به مصرف‌کننده، از DC به مصرف‌کننده و بیشتر – به طور موازی حمل می‌کنند. در حالی که توزیع Omni-channel اگر به طور مؤثر اجرا شود می‌تواند باعث بهبود فروش، خدمات مشتری، ابتکارات تجاری و موارد دیگر شود. در کنار این‌ها معایبی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده از فروشگاه‌های خرده‌فروشی به عنوان مراکز پردازش سفارش، می‌تواند چالش‌های عمده‌ای برای بهره‌وری/ سودآوری فروشگاه، خدمات مشتری و حفظ کارکنان ایجاد کند و از آنجا که خرده‌فروشان عملیات حمل‌ونقل را متمرکز می‌کنند و به موجودی کالا در فروشگاه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند، این امر “تفکیک سفارش” را ایجاد می‌کند و باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

عملیات‌های Siloed

(هر سیستم مدیریتی که قادر به کار با هر سیستم دیگری نباشد ، به این معنی که از سیستم‌های دیگر بسته شده است)

تیم‌های حمل و نقل اغلب در یک silo فعالیت می‌کنند و تصمیم‌گیری ها دچار نقص می‌شود. گرچه ممکن است سازمان‌های بزرگتر با استفاده از استراتژی‌های داده و استفاده از هوش تجاری نظم بگیرند، اما سازمان‌های کوچک ممکن است چنان روی کلماتی مانند “داده‌های بزرگ” متمرکز شوند که اهمیت “داده‌های صحیح” را نادیده بگیرند. مدیریت ممکن است کاملاً به ارزش هوش تجاری پی نبرد یا ممکن است زمانی که پی بردند که فاقد بینش اطلاعاتی کلیدی هستند و یا داده هایی را در سیلوها به دام انداخته‌اند ، احساس ضعف کنند.

با همه این فشارها، جای تعجب نیست که سازمان‌ها برای اجرای یکپارچه حمل‌ونقل تجارت الکترونیکی کوشش کنند و تا زمانی که فرایندهای حمل‌ونقل به صورت دستی باقی بماند و از سیستم‌های سازمانی بزرگتر جدا باشد، داده‌های حمل‌ونقل همچنان محرمانه می مانند- بدون اینکه راهی برای برنامه‌ریزی، اجرا و اندازه‌گیری عملیات حمل‌ونقل بسته‌ها در سطح استراتژیک باشد.

اگرچه ممکن است یک کار ترسناک به نظر برسد، اما سرعت در کار- و نگهداری مداوم سرعت- با بازار تجارت الکترونیکی دیگر اختیاری نیست. با فروش موبایل که ۵۵ درصد رشد را در یک سال را نشان داد، تجارت الکترونیکی در آمریکای شمالی با رشد ۱۶ درصدی در سال ۲۰۱۸ با بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار همراه شد و فرصت برای متفاوت کار کردن به دست آمده است.

 

چه کاری نباید کرد؟

بسیاری از سازمان ها کاملاً از فشارهای ناشی از حمل و نقل بسته در تجارت الکترونیکی آگاه هستند، اما تلاش آنها برای رفع آن همچنان تاکتیکی است تا استراتژیکی. آنها ابتکارهای مختلف بهره‌وری را در انبار ارائه می‌دهند، تعداد ایستگاه‌های کاری حامل را در کف انبار افزایش می‌دهند، یا سیستم عامل‌های موجود را مقاوم‌سازی می‌کنند- در حالی که فکر می‌کنند، “خوب ، این قبلاً برای ما مفید بوده است.” این ابتکارات به ناچار شکست می‌خورند زیرا ابزار و فناوری برای تقاضای پردازش سفارشات آنلاین و واقعیت اینکه چگونه مردم و شرکت‌ها در محیط حمل‌ونقل امروز باید کار کنند، ساخته نشده است. در دنیای حمل‌ونقل مدرن، زنده ماندن و رشد به مراحل جسورانه و جدیدی نیاز دارد.

 

راهی پررنگ، جدید (ضروری)

سیستم مدیریت حمل‌ونقل (TMS) برای حمل بسته، سازمان ها را قادر می‌سازد تا فرآیندهای حمل‌ونقل تجارت الکترونیکی را تغییر دهند- بهینه سازی، اتصال و انطباق نحوه کار تیم‌های حمل‌و‌نقل می‌تواند به سرعت مقیاس‌بندی شود. چطور؟ با کمک به تیم‌ها در صرفه‌جویی هزینه، وقت و نیروی کار. همچنین می‌تواند بسیاری از مسائل مربوط به عملکرد، خرید، امور مالی و خدمات مشتری را حل کند.

TMS برای حمل بسته را به عنوان یک مهره مهم در ستون فقرات زنجیره تامین در نظر بگیرید. این سیستم به روشی بدون مرز به تمام سیستم‌ها و ابزارهای دیگر متصل می‌شود و به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا در صورت آماده شدن، کار خود را شروع کنند و رشد کنند. این کمک می‌کند تا زنجیره‌های تامین با یکپارچه سازی وظایف و داده‌های حمل‌ونقل، با سرعت جدید حرکت کنند، که به نوبه خود اجازه می‌دهد تیم‌های تحقق، خرید و خدمات مشتری به تمرکز بپردازند. ناگهان، سازمان‌ها می‌توانند:

  • راه‌اندازی یک سیستم واحد برای مدیریت قراردادهای حمل‌کننده‌ها، مطابقت با الزامات اسناد و مشاهده تأثیر طولانی مدت نرخ‌های مختلف خدمات حامل- در عین حال افزایش ظرفیت برای شناسایی سرویس‌های جدید حامل و راه‌اندازی سریع آنها
  • ادغام حمل‌ونقل بسته با سایر راه‌حل‌های زنجیره‌تامین مانند ERP ، WMS و OMS برای ایجاد یک اکوسیستم، اصطلاحاً برای کل چرخه عمر حمل‌ونقل
  • متمرکز کردن تمام داده‌های ارسال بسته (به عنوان مثال، حجم حمل‌ونقل، متغیرهای هزینه، رویدادهای تحویل) و اجرای تجزیه و تحلیل داده‌ها و گزارش‌ها برای به دست آوردن دید و بهبود تصمیم‌گیری در مورد همه موارد از بودجه‌های حمل‌ونقل تا پرداخت فاکتورهای حامل
  • دستیابی به نرخ‌های بالای تحویل به موقع، برقراری ارتباط پیشگیرانه مشتری در مورد تحویل و اتوماتیک کردن فرایندهای بازگشت

 

حکمی برای عصر مدرن

TMS برای حمل بسته با سرعت و اطمینان بیشتری حمل‌ونقل تجارت الکترونیکی را تسریع و هماهنگی می‌کند و امکان دیدن اتفاقات در کل اکوسیستم حمل‌ونقل را به صورت واقعی فراهم می‌کند. این مدیریت حمل‌ونقل مدرن، جایی که تمام فعالیت‌های حمل‌ونقل بسته را می‌توان برنامه‌ریزی، همسویی، برنامه‌نویسی و اندازه‌گیری کرد در بهترین حالت خود است. وقتی شما در نظر بگیرید که طبق گفته Gartner، تا سال ۲۰۲۰، تحویل در همان روز به میزان نیمی از درآمد هزینه‌های لجستیک را افزایش می‌دهد. TMS برای حمل بسته دیگر به این صورت نیست که تنها داشتن آن خوب باشد بلکه یک ضرورت در دنیای مدرن تجارت الکترونیکی است.

 

منبع: https://logistyx.com/resources/blog/the-power-of-transportation-management-in-e-commerce-parcel-shipping

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *