یادداشت تخصصی

۱۰ تامین‌کننده برتر نرم‌افزار زنجیره تامین

عنوان مقاله: Supply chain software Top 10 suppliers
نویسنده: Bridget McCrea
برگردان: معصومه موسی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران
تاریخ انتشار: ۶ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی

 

بخش نرم‌افزار مدیریت زنجیره تامین که اکنون بیش از ۱۵ میلیارد دلار ارزش دارد، رشد چشمگیری را در سال ۲۰۱۹ تجربه کرد و تغییرات جالبی در بین ۱۰ بازیکن برتر در این فضا اتفاق افتاد.

بازار نرم‌افزار مدیریت زنجیره تأمین (SCM) در سال ۲۰۱۹، ۸.۶ درصد رشد کرد و ۱۵ میلیارد دلار افزایش درآمد برای فروشندگان با کمک به شرکت‌ها برای اتوماسیون و مدیریت شبکه‌های داخلی و جهانی خود ایجاد کرد. طبق گفته گارتنر، درآمد نرم‌افزار Cloud، دو و نیم برابر سریعتر از کل بازار رشد کرده و تقریباً ۳۴٪ از بازار را به خود اختصاص داده‌است زیرا همه فروشندگان پیشرو استراتژی‌های محصولات جدید خود را به سمت Cloud پیش می‌برند.

این افشاگری و سایر افشاگری‌ها در لیست تحقیقاتی ۱۰ شرکت برتر نرم‌افزار زنجیره تأمین که برجسته‌ترین فروشندگان SCM را معرفی می‌کند، رونمایی شد. امسال، گارتنر لیست خود را به ۱۰ فروشنده(در مقایسه با ۲۰ مورد قبلی) کاهش داد تا از نزدیک در مورد محرک‌ها و استراتژی‌های برتر رشد این بخش نرم‌افزاری تمرکز کند. بالاجی اباباتولا، مدیر ارشد تحقیقات مدیریت محصول گارتنر در انگلیس برای نرم‌افزار SCM، می‌گوید: “۱۰ فروشنده برتر سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند.”

آباباتولا ادامه می‌دهد: “از نظر استراتژی‌های متمایز رشد، تعداد کمی از فروشندگان خارج از لیست ۱۰ فروشنده برتر وجود دارند که از استراتژی‌های منحصر به فردی برخوردار باشند که به آنها کمک می‌کند تا به رشد سریع دست یابند. در نتیجه، ما فکر کردیم که تمرکز بر روی ۱۰ مورد برتر می‌تواند نمونه خوبی از محرک‌ها و استراتژی‌های مختلف رشد باشد که این فروشندگان را قادر می‌سازد تا به سرعت در بازار زنجیره تامین رشد کنند.”

برترین بازیکنان SCM

برای سال ۲۰۱۹، مهمترین بازیکنان این بخش در لیست گارتنر قرار داشتند، که در سال گذشته درآمد SCM همه آن‌ها افزایش یافته‌است. SAP با ۴.۱۲ میلیارد دلار درآمد SCM (در مقایسه با ۳.۷۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸) و پس از آن، اوراکل با ۱.۷۳ میلیارد دلار و Blue Yonder (نرم‌افزار قبلی JDA) با ۸۳۵.۸ میلیون دلار درآمد در جایگاه‌های نخست قرار گرفتند.

یکی از بزرگترین فروشندگان سال ۲۰۱۹ در فضای SCM کوپا(Coupa) بود که درآمد آن از ۲۲۶.۴ میلیون دلار به ۳۳۴.۸ میلیون دلار افزایش یافت. این شرکت از هر دو سیستم دکارت و Infor Global Solutions جهش کرد تا مقام چهارم را در رتبه‌بندی Gartner’s 2019 کسب کند.

Infor با کسب رتبه پنجم در لیست ۱۰تای برتر، افزایش درآمد SCM را از ۳۲۲.۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۳۳۳.۱ میلیون دلار در سال گذشته نشان داد. مکان ششم به E2open تعلق گرفت، که جهش قابل توجهی از جایگاه یازدهم خود در سال ۲۰۱۸ داشت. طبق گفته گارتنر، درآمد شرکت از ۱۶۸.۵ میلیون دلار در ۲۰۱۸ به ۲۸۷.۲ میلیون دلار در ۲۰۱۹ افزایش یافت.

با جمع‌آوری ۲۸۲.۳ میلیون دلار درآمد SCM، لیست دکارت با این فهرست گردآوری شد. WiseTech Global با ۲۶۱.۱ میلیون دلار، Jaggaer با ۲۶۰.۷ میلیون دلار و Manhattan Associates با ۲۴۴.۹ میلیون دلار درآمد سالانه SCM در جایگاه دهم قرار گرفتند. به طور خلاصه، ۱۰ فروشنده برتر سال ۲۰۱۹، ۸.۷۰ میلیارد دلار درآمد نرم‌افزار SCM داشته‌اند، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۸، ۷.۸۹ میلیارد دلار بوده ‌است.

 

محرکان اصلی بازار

Abbabatulla با ابراز “اعتبار Cloud” به عنوان عامل اصلی درآمد SCM در سال گذشته، اظهار داشت که همه تأمین‌کنندگان “غالب بر Cloud” رشد چشمگیری نداشته‌اند. وی توضیح می‌دهد: “جالب است زیرا برخی از فروشندگانی که Cloud را پذیرفته‌اند هنوز قادر به رشد سریع مانند دیگران نیستند، در حالیکه فروشندگانی مانند کوپا فقط دیوانه‌وار سالانه ۳۰ تا ۴۰٪ رشد می‌کنند. “

بنابراین، در حالیکه پذیرش سیستم عامل‌های نرم‌افزاری مبتنی بر Cloud همچنان بازار را هدایت می‌کند اما لزوماً باعث ایجاد مزاحمت برای همه فروشندگان نرم‌افزار Cloud-led SCM نمی‌شود. وی خاطرنشان کرد: “فروشندگان با رشد بالا از طریق ارزش افزایشی ایجاد شده از طریق گسترش یکباره قابلیت‌های محصول در یک پلتفرم ابری، سرعت رشد را افزایش می‌دهند. این در مورد چگونگی استفاده فروشندگان از Cloud برای گسترش درآمد خود، تمرکز بر روی پایگاه مشتری فعلی خود و اطمینان از درآمد اضافی است که به طور مداوم در سیستم عامل انجام می‌شود.”

Abbabatulla می‌گوید کوپا یکی از فروشندگانی است که در زمینه گسترش مرزهای پلتفرم SCM خود و در عین حال کمک به مشتریان خود برای استفاده از برنامه‌های بیشتر در آن بستر، اقدام خوبی انجام داده‌است. وی خاطرنشان کرد: “به نظر می‌رسد که این یکی از عناصر اصلی رشد سریع در این بازار باشد.”

از طرف دیگر، دکارت، مجموعه وسیعی از برنامه‌ها را ارائه می‌دهد، بیشتر آنها “در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف هستند”، در مقابل اینکه در یک پلتفرم واحد ادغام شده‌اند که مشتریان می‌توانند به سرعت از یک ماژول به دیگری منتقل شوند بدون اینکه واقعاً مجبور باشند وقت و تلاش زیادی را صرف آموزش یا مدیریت تغییر فرایند کنند.”

بررسی‌های تکمیلی

Abbabatulla با یک نگاه عمیق‌تر در لیست امسال، اظهار داشت: بلوغ تدارکات باعث تغییر انتظارات از تحول دیجیتال به افزایش پذیرش توسط کاربران جدید و استفاده بیشتر توسط کاربران موجود می‌شود و همگرایی اجرای زنجیره تأمین (SCE) در حال رایج شدن است. مورد دوم در بین بخش‌های زیرمجموعه بازار در حال بدست آمدن است(اما گاهی اوقات در SCE، برنامه‌ریزی زنجیره تأمین [SCP] و بازار تدارکات کاهش می‌یابد).

سرانجام، او می‌گوید SCP تصادفی(به عنوان مثال، نرم‌افزاری که فرایندهای تعیین شده به طور تصادفی را بررسی می‌کند) این امکان را به مشتریان می‌دهد که در سطوح مختلف بلوغ فرآیند، به برنامه‌ریزی خودکار رویداد و سناریو برسند.

Abbabatulla با شرح رضایت E2open درمورد لیست برترین‌های SCM گارتنر، می‌گوید نه تنها پلتفرم مبتنی بر Cloud عملکردهای مختلف را کاهش می‌دهد، بلکه خود شرکت در۱۹-۲۰۱۸ اقدامات جسورانه‌ای انجام داده‌است که به تحکیم رتبه بالاتر آن کمک کرده‌است. وی توضیح می‌دهد: “استراتژی E2open واقعاً مربوط به خرید بود. این شرکت تعدادی از فروشندگان را پیدا کرد و این برنامه‌ها را در سیستم عامل E2open ادغام کرد.”

خریدهای اخیر E2open شامل خرید INTTRA(در سال ۲۰۱۸) و جاده آمبر(در سال ۲۰۱۹) است. Abbabatulla می‌گوید این شرکت سال ۲۰۱۹ را با ادغام پلتفرم حمل‌ونقل اقیانوس سابق و نرم‌افزار مدیریت تجارت جهانی(GTM) در معماری کلی SCM خود صرف کرد. او این استراتژی را با خرید BragaSolution و POOL4TOOL توسط Jaggaer مقایسه می‌کند، که هر دو جریان درآمد اضافی برای این شرکت ایجاد می‌کنند و رتبه آن را در آن زمان در لیست گارتنر افزایش می‌دهند(از آن زمان تاکنون از رتبه ۷ در سال ۲۰۱۸ به شماره ۹ در سال ۲۰۱۹ عقب‌نشینی کرده‌است).

Abbabatulla می‌گوید: “آیا E2open قادر خواهد بود مشتریان خود را در آن سفر کاربر افزایشی با حداقل اختلال هدایت کند، زیرا رشد ۲۰۱۹ آن واقعاً مربوط به جریان‌های درآمدی جدید از طریق نهادهای خریداری شده‌است. ما هنوز باید منتظر بمانیم و ببینیم آن‌ها چگونه این موجودیت‌ها را ادغام می‌کنند.”

همگرایی بیشتر زنجیره تامین در پیش است

در حال حاضر که جهان در حال تغییرات پی در پی است و شرکت‌های بیشتری نیاز به مدیریت فعالیت‌های زنجیره تأمین خود دارند، تقاضا برای SCM مطمئناً تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت. تأثیرات مداوم همه‌گیر بر زندگی بشر، تجارت و کل اقتصاد.

از دیگر روندهای اصلی قابل مشاهده امسال می‌توان به تقلیل تقاضا برای برنامه‌های خرید اشاره کرد، که به گفته Abbabatulla “با یک برش نسبتاً سریع رشد کرده و از رشد SCE و SCP در چند سال گذشته بیشتر بوده‌است. این رشد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت و این نشان‌دهنده حرکت به “سطح بلوغ دوم” برای برنامه‌های تدارکات است.

Abbabatulla می‌گوید: “ما معتقدیم که این کاهش بازتابی از بلوغ مشتریان و فروشندگان حامی این بازار است. تعدادی از آن‌ها ویژگی‌های کاملا مشابهی را ارائه می‌دهند. از نظر اتوماسیون گردش کار، که عامل اصلی آن بود، تفاوت زیادی وجود ندارد. “اکنون، مشتریان از نرم‌افزارهای تدارکات خود انتظار مجموعه‌ای گسترده‌تر یا عمیق‌تر از ویژگی‌ها را دارند. وی افزود: “سال گذشته می‌توانست سالی باشد که تدارکات به یک نرم‌افزار” کامل تر” تبدیل شود.”

Abbabatulla همچنین شاهد فشار به سمت همگرایی بیشتر در فضای SCE است، جایی که فروشندگان در حال کار برای اتصال فرایندهای مختلف(به عنوان مثال، مدیریت انبار، مدیریت حمل‌ونقل و غیره) در سیستم عامل‌های واحد هستند. او توضیح می‌دهد، “نحوه نگاه ما به SCE به معنای سنتی با هم آمیخته شده‌است و خاطر نشان کرد که فروشندگان به طور فعال ویژگی‌های خود را ادغام می‌کنند تا مجموعه وسیع‌تری از بینش‌ها را ارائه دهند.”

Abbabatulla می‌گوید: “نقش شبکه‌های چند سازمانی که می‌توانند چندین طبقه از زنجیره تأمین را پوشش دهند، در حال افزایش است و این نه تنها به سوخت‌وساز همگرایی در میان برنامه‌ها کمک می‌کند، بلکه همچنین به فروشندگان امکان می‌دهد بینش بهتری ارائه دهند.”

 

تهیه لیست

این نوزدهمین بار است که سایت Modern از دیدگاه تجارت در بازار نرم‌افزارهای زنجیره تأمین گزارش می‌دهد. اگرچه ما در ابتدا بر ارائه‌دهندگان برتر راه حل‌های WMS تمرکز داشتیم، اما مرزهای بین اجرای زنجیره تأمین و ارائه‌دهندگان برنامه‌ریزی زنجیره تأمین دیگر به وضوح مشخص نیست. ارائه‌دهندگان برنامه‌ریزی منابع سازمانی(ERP) برای سازمان‌ها WMS را تأمین می‌کنند و ارائه‌دهندگان اجرای زنجیره تامین راه‌حل‌های برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی را ارائه می‌دهند. شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای به دنبال ادغام فعالیت‌های خریدشان در استراتژی‌های تولید، توزیع و حمل‌ونقل خود هستند.

به همین دلیل، Modern برای ایجاد این لیست با گارتنر همکاری می‌کند. نقطه شروع ما لیست سالانه Gartner از ارائه‌دهندگان برتر مدیریت زنجیره تامین است. این یک بازی اعداد است و یک مسابقه محبوبیت نیست. رتبه‌بندی Gartner بر اساس برآورد فروش سالانه یک ارائه‌دهنده برای سال ۲۰۱۹ است. در همین حال، برآوردهای Gartner براساس درآمد مربوط به نرم‌افزار مدیریت زنجیره تأمین و نه کل درآمد یک شرکت است.

باید اعتراف کرد که این یک علم ناقص است. به عنوان مثال، گارتنر، فروش سخت‌افزار را از تخمین‌های خود حذف می‌کند. علاوه بر این، گارتنر برای اهداف نمودار خود از سیستم‌های کنترل انبار(WCS) یا سیستم‌های اجرای سیستم تولید(MES) پیروی نمی‌کند.

در آخر اینکه، گارتنر شامل تأمین‌کنندگان SCM که روی اهداف خاص تمرکز می‌کنند نیست. با این گفته، این مقایسه سیب با سیب نسبت به سالهای گذشته است.

 

منبع: https://www.mmh.com/article/supply_chain_software_top_10_suppliers_2020

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *