یادداشت تخصصی

ربات‌ها و اتوماسیون، راه حل‌ مشکلات فاصله اجتماعی

عنوان مقاله: Robots, automation seen as solutions to social distancing hurdles in supply chain
نویسنده: Matt_Lnrd
برگردان: معصومه موسی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران
تاریخ انتشار: ۱۴ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی

 

خلاصه مطلب:

طبق نظرسنجی از Honeywell و KRC Research که بین ۲۱ آوریل و ۷ می انجام شده‌است؛ پنجاه و یک درصد از کارمندان شرکت‌هایی که مستقیماً انبارها، مراکز توزیع یا مراکز تکمیل سفارش(fulfillment centers) را کنترل می‌کنند می‌گویند، بیماری همه‌گیر کروناویروس باعث شده‌است تا شرکت آن‌ها تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در اتوماسیون داشته‌باشد.

با توجه به پاسخ‌دهندگانی که گفتند اتوماسیون یک کمک قابل‌توجه یا متوسط در طول شیوع بیماری همه‌گیر بوده‌است (۴۶ درصد از کسانی که مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند)، توانایی شرکت‌ها برای افزایش تدابیر فاصله اجتماعی در تسهیلات آن‌ها بیش‌ترین فایده اتوماسیون بوده‌است.

بیش از هر صنعت دیگری، پاسخ‌دهندگانی که در صنعت تجارت‌الکترونیک کار می‌کردند اعلام کردند که شرکت‌های آن‌ها در نتیجه بیماری همه‌گیر ( ۶۶ % ) بیشتر مایل به سرمایه‌گذاری در اتوماسیون هستند و این صنعت به احتمال زیاد گزارش مفید بودن اتوماسیون در طول همه‌گیری را اعلام کرده است (۵۴ % ).

 

 

شرح تفصیلی:

به گفتهHerman Herman، مدیر مرکز ملی مهندسی رباتیک در دانشگاه Carnegie Mellon، که با مشتریان بخش خصوصی و دولتی در مورد راه‌حل‌های روباتیک همکاری می‌کند: علاقه یک شرکت به روباتیک در طول همه گیر کرونا ویروس تا حدودی به چگونگی تأثیرات مالی آن بستگی دارد، زیرا جهان همچنان در حال عبور از شوک اقتصادی است.

Herman در مصاحبه‌ای با Supply Chain Dive گفت: “بسیاری از شرکت‌ها [اکنون] درفشار مالی دشواری هستند. بنابراین، انتظار می رود که برخی از شرکت‌ها بودجه تحقیق و توسعه را پس بگیرند.”

وی گفت، اما سایر شرکت‌ها اتوماسیون و روباتیک را راهی می‌دانند که انجام عملیات خود را قوی‌تر، ایمن‌تر کرده و به طور کلی به انجام آنها  در طول بحران همه‌گیری ادامه دهند.

وی گفت: “مطمئنا روبات‌ها می‌توانند کمک کنند. به خصوص به عنوان راهی برای کاهش تراکم کارکنان به عنوان شرکت‌هایی که معیارهای فاصله اجتماعی را در محل رعایت می‌کنند.”

Gap یکی از شرکت‌هایی است که به دلیل بیماری همه‌گیر استراتژی رباتیک خود را تغییر داده‌است. ماه گذشته، Kindred AI اعلام کرد که خرده‌فروشان،۷۳ ربات‌های SORT خود را برای نصب در مراکز توزیع ایالات متحده خریداری کرده‌است، که کل ناوگان خود را به ۱۰۶ ربات می‌رساند. مطابق گزارش رویترز، Gap قصد دارد نصب این ربات‌ها را در این ماه تکمیل کند.

کوین Kuntz ، عضو SVP لجستیک جهانی در Gap، در بیانیه‌ای اعلام کرد : ” ما خوشحالیم که سطح همکاری ما با Kindred از یک آزمایش pilot گرفته تا استقرار کامل ربات‌های SORT در سراسر شبکه آمریکا افزایش‌یافته‌ است – به خصوص در زمانی که ما می‌کوشیم تا کارمندان خود را ایمن نگاه داریم .”

 

 

دستورها، ماندن در خانه و اقدامات قرنطینه در سراسر دنیا به این معنی است که فروشگاه‌های فیزیکی Gap بسته شده‌اند. اما براساس گزارش درآمد این شرکت، این برند شاهد افزایش ۴۰ درصدی مشتریان با تغییر از خرده‌فروشی به multi-channel، در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با همان زمان در سال گذشته بوده‌است. Kindred در یک خبر رسمی گفت که سیستم‌های SORT در حال حاضر به مرتب کردن بیش از ۱۳ میلیون واحد کالا بین ۱ ژانویه تا ۳۰ آوریل کمک کرده‌اند.

Gap و Kindred پیش از اینکه همه‌گیر شدن ویروس کرونا عملیات آن‌ها را مختل کند، با هم همکاری می‌کردند – این بیماری همه‌گیر تنها نیاز فوری به این فن‌آوری را بوجود آورد که موضوع بسیاری از شرکت‌ها بوده‌است.

او گفت : ” در برخی موارد، این فقط روند پیشرفت در حال حاضر را تسریع می‌کند.”

Matt Wicks، معمار اصلی راه‌حل رباتیک در Honeywell Intelligrated، گفت: مردم به همین دلیلی که پیش از این به روباتیک علاقه داشتند، اکنون هم علاقه‌مند به رباتیک هستند: دسترسی به نیروی کار دشوار است. پیش از این همه‌گیری، با توجه به نرخ پایین بیکاری دسترسی به نیروی کار دشوار شده بود، اما اکنون امور با توجه به اندازه امکانات شرکت و الزامات فاصله‌گذاری اجتماعی هدایت می‌شود.

در طی همه‌گیر شدن بیماری، مشتریان علاقه بیشتری به ربات تخلیه کامیون خودکار Honeywell نشان دادند که این شرکت سال گذشته رونمایی کرد.

Wicks در مصاحبه‌ای با Supply Chain Dive گفت: “بسیاری از مشتریان ما افراد زیادی را برای کمک به تخلیه در این کامیون‌ها قرار می‌دهند. بنابراین اکنون، با رعایت فاصله اجتماعی، تعداد افراد کاهش یافته و در نتیجه توان تولید کاهش یافته‌است.”

وی گفت: ربات Honeywell قادر است با سرعت بیشتری نسبت به یک شخص کار کند و این شرکت شاهد  “علاقه چشمگیری” را به این محصول بوده‌است.

افزایش علاقه و گزارش سودمندی رباتیک در بخش تجارت الکترونیکی نشان داده‌شده در نظرسنجی احتمالاً از سرمایه‌گذاری قبلی صنعت در این فناوری ناشی می‌شود. Wicks گفت، روند تحقق تجارت الکترونیکی شامل فرآیندهای دستی بی‌شماری است و دسترسی به نیروی کار “از نظر تاریخی یک نقطه بحرانی برای شرکت‌های تجارت الکترونیکی بوده‌است”.

وی گفت: “این به نوعی شبیه چرخش متفاوت روی همان مسائلی است که آنها تجربه کرده‌اند.”

 

 

XPO Logistics در یک مقاله ایمنی اخیرا گفته است که اتوماسیون بخشی از “روند کاهش خطر” در طی این همه‌گیری است.

مدیر ارشد فناوری اطلاعات XPO ماریو هاریک در بیانیه‌ای که به ایمیل Supply Chain Dive ارسال کرد، گفت: “ما همه‌گیری جهانی را پیش‌بینی نمی‌کردیم، اما نیاز به این دیدیم که شرکت‌ها در زنجیره‌های تأمین خود با توانایی بهینه‌سازی نتایج در هر زمان، دید عمیقی داشته باشند. فن‌آوری ما به مشتریان ما کمک کرده‌است تا بحران را کنترل کنند و ما به سرمایه‌گذاری در زمینه قابلیت‌های انحصاری ادامه خواهیم داد.”

برنامه‌های کاربردی رباتیک تحول‌پذیرتر، جایی که شرکت هنوز در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌است، اجرای آنها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. Herman از نمونه رستورانی استفاده کرد که ممکن است به ربات‌های ارتباط از راه مانیتور(telepresence robots) تبدیل شود تا تعامل کارکنان خود با مشتریان را محدود کند.

بسته به شرکتی که با آن کار می‌کنند و اینکه آیا عملیات تولیدی آنها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بسته شده‌است یا خیر، شرکت‌هایی که قصد دارند به طور تهاجمی جدول زمانی خود را برای نصب رباتیک بالا ببرند، ممکن است دچار انسداد شوند. Herman  گفت: “به طور کلی، این صنعت هنوز ادامه دارد. “

Herman با بیان اینکه این راه‌حل همه کاره برای شرکت‌ها نیست، گفت: “من فکر می‌کنم اتوماسیون و رباتیک می‌توانند واقعاً برای حفظ یک زنجیره تأمین قوی بسیار مهم باشند.”

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/robots-automation-social-distancing-pandemic

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *