یادداشت تخصصی

۳۵% شرکت‌ها فاقد اهداف پایداری زنجیره تأمین هستند

عنوان مقاله: MIT, CSCMP: 35% of companies lack supply chain sustainability goals
نویسنده: Matt Leonard
برگردان: عطیه ایزدی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
زمان انتشار: ۲۰ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی

 

خلاصه:

مطابق اولین گزارش سالانه “موقعیت پایداری زنجیره تأمین” از مرکز فناوری انجمن ماساچوست(MIT) برای لجستیک و حمل‌ونقل، و شورای متخصصین مدیریت زنجیره تأمین(CSCMP) که شامل یک نظرسنجی از ۱۱۲۸ متخصص زنجیره تأمین در پاییز ۲۰۱۹ بود، حدود نیمی از تمامی شرکت‌­ها (۴۹%)، اهداف پایداری زنجیره تأمین را دارند، اما ۳۵% از آن‌­ها فاقد این اهداف هستند.

جنبه اجتماعی – عدم بکارگیری کودکان برای کار، رفاه کارگران و غیره- این گزارش نشان داد که جنبه اجتماعی در اهداف پایداری شرکت­‌ها به مراتب بیشتر از جنبه زیست محیطی مانند انتشار کربن یا زباله مورد توجه قرار گرفته است. محققان این موضوع را شگفت‌انگیز خواندند زیرا معمولا مسائل زیست محیطی در مرکز گفت­و­گوی پایداری قرار دارد.

در این گزارش آمده است که: ” تأکید بر اهداف اجتماعی از اعتقاد بسیاری از شرکت­‌ها ناشی می­‌شود که حذف کار کودکان و کار اجباری، نقطه شروع مهم و جزو فعالیت­‌های غیر­قابل مذاکره زنجیره تأمین است.

مدیریت انتشار کربن و انرژی از جنبه­‌های مشترک زیست‌محیطی هستند که شرکت­‌ها در اهداف پایداری شرح می‌­دهند. این دسته‌­بندی‌­ها تا حدودی نتیجه فشار خارجی است، اما به منظور تشخیص اینکه افزایش بهره‌­وری انرژی راهی روشن برای کاهش هزینه‌­های انرژی است، این دسته‌­بندی ذکر شده است.

 

بینش:

در سرتاسر صنایع اعم از تولید، حمل‌ونقل / انبارداری و خرده‌فروشی، اولویت اصلی پایداری یکسان است: عدم بکارگیری کودکان برای کار. همچنین آن‌ها عدم کار اجباری و رفاه کارگران را در اولویت دوم و یا سوم قرار دادند، اما بعد از آن اختلافاتی در اولویت‌­بندی صنایع به وجود آمد.

این گزارش خاطرنشان می­کند که به طور خاص بخش مواد غذایی “در مرکز مناقشات، پیرامون تأثیرات زیست‌محیطی مانند شفاف‌سازی جنگل­‌های انبوه و مسائل گسترده کار مانند کار برده و کار کودکان قرار دارد.” در این گزارش آمده است که قانون جدید برده­‌داری پادشاهی انگلستان، قانون شفافیت زنجیره تأمین در کالیفرنیا و قانون اصلاح وال‌استریت و حفاظت مصرف‌کننده (مرسوم به قانون داد­- فرانک) باعث شده است تا شرکت­‌ها به این حوزه­‌ها توجه کنند.

براساس این گزارش، تأثیر درگیر شدن با کار کودکان و برده­‌داری مدرن در اعتبار و شهرت نیز می­تواند در کانون توجه قرار بگیرد.

گزارش بیان می­کند: ” این تأکید در تحلیل رسانه ما تکرار شد، جایی که گزارشات مربوط به کار کودکان و کار اجباری سطح بالایی از احساسات منفی را از روزنامه‌نگاران که تعهد شرکت‌ها را گزارش می‌دهند نشان داد، در حالی که پیشرفت با دستمزد عادلانه و تعامل جامعه محلی، سطح بالایی از احساسات مثبت را دریافت کرد.”

در پی جنبه‌های اجتماعی، خرده‌فروشی بیش از انتشار گازهای کربن، نگران زباله‌ها بود. اما حمل‌­و­نقل بیشتر نگران انتشار گازهای کربن و مدیریت انرژی بود. در عین حال، بخش ساخت و تولید بیشترین تمرکز خود را بعد از جنبه اجتماعی بر آب و پسماند قرار داده است.

تغییرات اخیر در مقررات جهانی می­تواند چگونگی اولویت‌بندی شرکت­‌ها در تلاش برای پایداری را تغییر دهد و این امر حاکی از ممنوعیت واردات زباله­‌های پلاستیکی خارجی به چین است.

این گزارش مشکل گسترده زباله و بازیافت در سراسر جهان را در سال ۲۰۱۹ مورد توجه قرار می­دهد که منجر به شناخت صریح این مسئله می‌­شود که سیستم بازیافت آسیب دیده و مشکل پسماند غیر قابل حل است.

به عنوان مثال، در جدیدترین گزارش پایداری UPS، این شرکت با شبکه لجستیکی خود، چگونگی کمک به سایر شرکت‌­ها را برای دستیابی به چنین اقتصادی بیان می­کند.

Unilever در جدیدترین گزارش پایداری خود نوشت: “استفاده بیشتر به صورت مدور از مواد به معنای کاهش هزینه و اتلاف کمتر است.”. “این به معنای منابع ارزش جدید برای مشتریان و مصرف­‌کنندگان، مدیریت ریسک بهتر مواد اولیه و رویکردهای بهبودیافته زنجیره تأمین است.”

والمارت در گزارش پایداری خود بیان کرده است که در حال حاضر در تلاش است تا تأمین کنندگانش میزان بسته‌بندی‌­های پلاستیکی ارسال شده به خرده‌فروش را کاهش بدهند.

در گزارش MIT و CSCMP آمده است که در صنعت تولید تمرکز بر روی آب با فرآیندهای تولید که غالباً به آب متکی هستند همراه با افزایش خطر آلودگی آب در نزدیکی بسیاری از سایت‌های تولید جهانی، هماهنگ است.

تولیدکننده در گزارش پایداری خود گفت:” فورد گام‌­هایی را برای استفاده از فاضلاب تصفیه شده در چندین تسهیل در سراسر دنیا برداشته است تا از این طریق استفاده از آب را در عملیات­‌های خود کاهش بدهد.”

اما گزارش دولت زنجیره تأمین پایدار می‌گوید: ” اگرچه مسائل اجتماعی معمولاً اولویت اصلی محسوب می­شوند، اما بودجه یک شرکت غالباً با هدف اعلام شده مطابقت ندارد.”

در این گزارش آمده است: “این نشان می‌­دهد درحالی که شرکت‌ها در مورد موضوعات معین صحبت می­کنند، ممکن است تعهد آن‌ها همیشه در عمل پیاده­‌سازی نشود.”

همچنین مشخص شد که شرکت­‌ها شروع به دیدن متخصصان زنجیره تأمین کردند که نقش مهمی در پایداری دارند و ۸۰٪ از پاسخ‌دهندگان معتقدند که آن­ها تاثیری در پایداری شرکت دارند.

در این گزارش آمده است: “با توجه به این روند، به نظر می­رسد که بخش­‌های پایداری مجزا با نقش‌­های محدود، به مرور محو خواهند شد.”

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/mit-cscmp-lack-supply-chain-sustainability-report

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *