یادداشت تخصصی

تقویت زنجیره‌های تأمین جهانی توسط ارتباط اینترنت اشیا

چگونه ارتباط اینترنت اشیا می‌تواند زنجیره‌های تأمین جهانی را تقویت کند؟

عنوان اصلی مقاله:
How IoT connectivity can strengthen the world’s supply chains

نویسنده:
Jordan Kass

برگردان: ملیکا موسوی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

تاریخ انتشار:
سوم دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی

امسال زنجیره‌های تأمین بیش از هر زمان دیگری موردتوجه و تحت‌فشار قرارگرفته‌اند. مدیریت زنجیره تأمین جهانی بدون چالش‌هایی که در اثر اختلالات جهانی مانند بیماری همه‌گیر ویروس کرونا ایجاد می‌شوند، به‌خودی‌خود پیچیده است. در این شرایط چالش‌برانگیز، شرکت‌های حمل‌ونقلی که از آخرین فن‌آوری‌ها مانند اینترنت اشیا (IoT) برای هدایت دید و ارتباطات زنجیره تأمین استفاده می‌کنند، یک مزیت مشخص دارند.

 

حرکتی فراتر از قابلیت مشاهده در زمان واقعی

امروزه اختلال در زنجیره‌های تأمین از منابع جدید و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. طبق نظرسنجی گارتنر، ۷۶٪ از متخصصان زنجیره تأمین می‌گویند که تغییرات مخل نسبت به سه سال پیش افزایش‌یافته است و ۷۲٪ موافق هستند که این اختلالات تأثیرگذارتر شده است. این فشار بر زنجیره‌های تأمین موجب می‌شود که آن‌ها سریع‌تر سازگار شوند و حتی تکامل یابند. این روزها فقط این کافی نیست که قابلیت دید در زمان واقعی را داشته باشید، قابلیت کلیدی که بسیاری از شرکت‌ها هنوز در تلاش برای دستیابی به آن هستند. اکنون باید بفهمید که محموله‌های شما کجا قرار دارند و همچنین اینکه هرلحظه برای محصولات شما چه اتفاقی رخ می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها بدون تأخیر و خسارت تحویل داده می‌شوند. این جایی است که اینترنت اشیا وارد می‌شود.

در اوایل سال جاری مشارکت Robinson با مایکروسافت شامل استقرار فناوری دید در زمان واقعی، Navisphere® Vision، به پایگاه ابر Azure اعلام شد. برای قدرتمندتر کردن این راهکار، از یک رهبر فناوری دیگر، Intel، قابلیت‌هایی اضافه‌شده است. از طریق این همکاری، نظارت اینترنت اشیا توسط Azure و پلتفرم متصل لجستیک Intel، با پلتفرم Robinson ادغام شده است.

با استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا Intel که ازنظر فیزیکی به محموله‌ها و ازنظر دیجیتالی به فناوری Robinson متصل می‌شوند، اطلاعاتی نظیر مکان لحظه‌ای محصولات در همه مناطق و حالت‌ها و همچنین اطلاعاتی در مورد دما، ضربه، شیب، رطوبت، نور و فشاری که می‌تواند آن محموله‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، در دسترس قرار می‌گیرد.

و ازآنجاکه کالاهایی مانند کنسول‌های بازی، محصولات و تجهیزات پزشکی همه الزامات بسیار متفاوتی دارند، می‌توانید آستانه‌های اندازه‌گیری سفارشی را که محموله‌های شما حین حمل‌ونقل نیاز دارند، تنظیم کنید. در صورت رسیدن به هر یک از این آستانه‌ها، هشدار واقعی دریافت می‌شود، بنابراین می‌توانید بلافاصله اقدامات لازم را شروع کنید.

 

بحث IoT در زنجیره‌های تأمین

درحالی‌که بحث تجاری IoT روشن است اگر زنجیره تأمین شما شامل کالاهای باارزش، فسادپذیر یا خطرناک باشد، مزایای قابل‌توجهی وجود دارد که می‌تواند برای همه حمل‌کنندگان اعمال شود:

 

بهینه‌سازی شبکه

هنگامی‌که هزینه‌ها و منابع مرتبط با از دست دادن محصول، موجودی جایگزین و عملیات لجستیک را در نظر می‌گیرید، محموله‌های ازدست‌رفته یا آسیب‌دیده می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی روی سود شما تأثیر بگذارند. به‌عنوان‌مثال، شورای امنیت ملی بار برآورد می‌کند که تأثیر جهانی مالی تلفات محموله سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار است.

با نظارت اینترنت اشیا، شما برای شناسایی حلقه‌های ضعیف و فرصت‌های بهبود در زنجیره تأمین خود، هوش تجاری کسب می‌کنید. این داده‌ها به شما در تشخیص روندهایی که موجب خسارات و تأخیر می‌شوند و یا سایر مسائلی که به‌طور مداوم رخ می‌دهند، خواه یک مرکز خاص، شرکت حمل یا مسیر خاص باشد، کمک می‌کند، بنابراین می‌توانید به‌سوی بهبود عملکرد و خدمات به مشتری گام بردارید.

 

تجربه‌ی مشتری

مدیریت درست زنجیره تأمین یا فقدان آن نقشی اساسی در تجربه مشتری دارد. جذب مشتریان به‌سرعت، دید، کیفیت و ثبات بیشتر بستگی دارد؛ و یک تجربه ضعیف مشتری می‌تواند منجر به انتخاب رقبا شود. باقابلیت مشاهده در زمان واقعی و هشدارهای فعال از طریق نظارت اینترنت اشیا، به‌سرعت از به‌روزرسانی وضعیت حمل‌ونقل، اعلان‌های تأخیر یا ایجاد اختلال مطلع می‌شوید، بنابراین می‌توانید خدمات و ارتباطات خود را با مشتریان بهبود بخشید. همچنین می‌توانید اطمینان داشته باشید که محصولات تحویل داده‌شده در طول فرآیند حمل‌ونقل ایمن هستند.

 

تاب‌آوری زنجیره تأمین

واکنش سریع و توانایی سازگاری سریع با اختلالات مسئله‌ی بسیار مهمی است. برای تحقق این مهم، شما باید بینش، ارتباط و قابلیت مشاهده داشته باشید تا آگاه باشید که در هرلحظه چه اتفاقی رخ می‌دهد. در یک پلتفرم واحد Navisphere Vision، نظارت اینترنت اشیا، یادگیری ماشین، تجزیه‌وتحلیل پیش‌گویانه و هوش مصنوعی (AI) را با هم ترکیب می‌کند تا بتوانید تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرید که به شما این اطمینان را می‌دهند که محصولات قطعاً و به‌موقع به مقصد می‌رسند.

 

منبع: https://www.chrobinson.com/blog/how-iot-connectivity-can-strengthen-the-worlds-supply-chains

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *