یادداشت تخصصی

چهارچوب تسهیل تجارت الکترونیک فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه

Framework Agreement on Facilitation of Cross-border Paperless Trade in Asia and the Pacific
عنوان مقاله: Framework Agreement on Facilitation of Cross-border Paperless Trade in Asia and the Pacific
برگردان: حسین عباسی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
زمان انتشار: ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی

 

توافق‌نامه چارچوب تسهیل تجارت الکترونیک فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه یک معاهده سازمان ملل با دبیر کل این سازمان در نیویورک است که هدف آن تسریع پیاده‌سازی تسهیلات و امکانات تجارت الکترونیک به منظور تجارت و توسعه است. این معاهده به عنوانی ابزاری فراگیر برای تمامی کشورها در هر سطحی از توسعه  طراحی شده است تا ظرفیت آن‌ها را در تجارت الکترونیک فرامرزی توسعه بخشد. متن نهایی این معاهده در ماه می ۲۰۱۶ مصادف با اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه تنطیم گردید.

 

Framework Agreement on Facilitation of Cross-border Paperless Trade in Asia and the Pacific

 

براساس وضعیت فعلی تجارت الکترونیک در کشورهای شرکت کننده در این طرح، انتظار می‌رود هزینه‌های تجارت با پیاده‌سازی کامل این طرح، در حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های معاملات موجود کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود از منطبق نمودن تجارت بین کشورها نیز مزایای قابل توجهی حاصل گردد.

پنج کشور عضو اسکاپ (ارمنستان، بنگلادش، جمهوری اسلامی ایران، چین و کامبوج) بطور رسمی توافق‌نامه چارچوب را در سال ۲۰۱۷ امضا کردند. آذربایجان در مارس ۲۰۱۸ و فیلیپین در دسامبر ۲۰۱۹ به این معاهده پیوستند. لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران این توافق‌نامه را در ماه می ۲۰۲۰ برابر با اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به تصویب رساند.

این توافق‌نامه به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی و چینی تهیه و به همراه لیستی از کشورهای شرکت‌کننده در این طرح در بخش معاهدات دفتر امور حقوقی سازمان ملل منتشر شده است. (دسترسی به نسخه‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی و چینی)

 

منبع: کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *