یادداشت تخصصی

پنج آسیب متداول که لیفتراک‌ها به قفسه‌ها وارد می‌کنند

پنج آسیب متداول که لیفتراک‌ها به قفسه‌ها وارد می‌کنند
عنوان اصلی مقاله:
Five frequent ways forklifts damage racks

نویسنده:
Nardine Fawzy

برگردان: عطیه ایزدی
پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تأمین آمادگران

به سفارش: شرکت دژپاد

لیفتراک از جمله ماشین‌آلات ضروری است که روزانه در انبارها برای بلند کردن و انتقال بارهای سنگین در فواصل کوتاه استفاده می‌شود. بااین‌حال، شیوه عملکرد عجولانه آن‌ها دلیل اصلی آسیب دیدن قفسه‌ها در انبارها است. همان‌طور که اکثر کارشناسان صنعت گواهی می‌دهند، سیستم‌های راک و نیز اجزای سازه‌های ساختمان در معرض برخورد با لیفتراک‌ها هستند که می‌تواند عواقب فاجعه‌باری را به دنبال داشته باشد. برای جلوگیری از تصادفات و محافظت از راک‌ها، مهم است که بدانیم چگونه لیفتراک‌ها به آن‌ها آسیب می‌رسانند.

در اینجا آسیب‌های متداولی که لیفتراک‌ها به قفسه‌ها وارد می‌کنند آورده شده است:

  1. مانور خارج از موقعیت (برگشت به سمت قفسه‌ها در سمت دیگر راهرو)

 

هنگام قرار دادن یک پالت بر روی قفسه، راننده باید تمرکز خود را بر جداسازی پالت از شکاف آن بگذارد و از عقب رفتن به داخل راهرو جلوگیری کند. به‌طورمعمول، یک راننده تازه‌کار بسیار دقیق است و در انجام این کار زمان زیادی را صرف می‌کند. با کسب تجربه و اطمینان راننده، سرعت ممکن است افزایش یابد بدون اینکه لزوماً صدمه‌ای ایجاد کند؛ اما اگر بالابر بیش ‌از حد نزدیک به قفسه موجود در راهرو قرار داشته باشد، به قفسه آسیب می‌رساند. انرژی منتقل‌شده به ستون متناسب با سرعت بالابر در مربع است. می‌توان گفت سرعت، قفسه‌ها را می‌کشد!

راهروهای بسیار باریک، خطر این نوع ضربه را افزایش می‌دهند. استفاده از نوع درست لیفتراک با توجه به ابعاد راهرو مهم است.

روش‌هایی شامل سنسورهای ضربه و مجاورت، آموزش کافی و مکرر برای رانندگان، آموزش اضافی برای “رانندگان جدید” و تعویض راهروهای باریک می‌تواند در کاهش این آسیب‌ها موثر واقع شود.

  1. ورود یا خروج از راهرو (چرخش به عقب هنگام حرکت به جلو)

 

در لیفتراک‌ها چرخ‌های عقب چرخ‌هایی هستند که جهت را تعیین می‌کنند. تصور کنید که اتومبیل شما رو به عقب است. از آنجا  که آن‌ها به ‌طور معمول در راهروهای نسبتاً باریک کار می‌کنند، چرخ‌های عقب می‌چرخند تا بالابر در حوالی شعاع کوتاهی بچرخد. هنگام رانندگی به جلو بدون پالت، اگر یک چرخش زودهنگام در انتهای راهرو اتفاق بیفتد، ممکن است پشت بالابر به‌شدت چرخش کند و با قفسه‌ها تماس پیدا کند. در این مورد سرعت کمکی نمی‌کند زیرا راننده فرصت برای واکنش نخواهد داشت.

این نوع ضربه می‌تواند به دلیل راهروهای حفره‌دار یا ارزیابی نامناسب ابعاد لیفتراک و شعاعی باشد که قسمت عقب لیفتراک در هنگام چرخش طی می‌کند.

به‌عنوان یک اقدام احتیاطی، استفاده از انتهای محافظ راهرو بسیار توصیه می‌شود، اما مانند نکته قبلی، آموزش نیز ضروری است. برخی از اپراتورها بالابر را به چراغ‌های ایمنی نصب‌شده در کنار دستگاه مجهز می‌کنند که به عابر پیاده در انبار و رانندگان کمک می‌کند تا فاصله خود را حفظ کنند.

  1. چنگال، دکل و Outriggers (به پایه‌های یک وسیله نقلیه چرخ‌دار گفته شود)

 

اجزای لیفتراک مانند چنگال، دکل بالابر و پایه‌ها، عوامل اصلی خسارت به راک‌ها هستند. وقتی اپراتورهای لیفتراک، راک‌ها را بارگیری یا تخلیه می‌کنند، این قطعات اغلب به‌طور تصادفی بر تیرها و ستون‌ها تأثیر می‌گذارند. به دلیل از دست دادن درک سه‌بعدی توسط اپراتورها هنگام قرار دادن پالت در ارتفاعات، اجزای راک در سطوح بالا می‌توانند در معرض برخورد چنگال قرار گیرند. در قفسه‌های عمیق نیز اغلب چند تیر که توسط دکل آسیب‌دیده است، مشاهده می‌شود؛ زیرا اپراتورها به‌اشتباه از آن‌ها به‌عنوان یک ابزار اندازه‌گیری عمق برای قرار دادن پالت‌ها استفاده می‌کنند.

نصب دوربین در سطح چنگال ممکن است از آسیب در ارتفاعات بالاتر جلوگیری کند. استفاده از ستون‌های بسیار محکم با استفاده از گارد و محافظ‌های پایه می‌تواند از آسیب دیدن لنگرها، ستون‌ها و تیرهای پایین جلوگیری کند.

  1. اصطکاک مکرر بین پالت‌ها و راک‌ها

 

اصطکاک مکرر بین پالت‌ها و مهاربندهای افقی یا مورب هنگام قرار دادن و برداشتن پالت‌ها از شکاف‌ها، یکی دیگر از روش‌های معمول آسیب رساندن به قفسه‌ها است. این مربوط به زاویه نزدیک شدن پالت است که به ‌نوبه خود با عرض و دهانه راهرو ارتباط دارد تا قبل از قرارگیری پالت یا پس از بازیابی آن، چرخش انجام شود. همچنین ممکن است پالت‌ها خیلی عمیق یا خیلی گسترده باشند تا جای شکاف را نداشته باشند.

صدمه معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که بار برای برداشتن بالا برود درحالی‌که پالت کمی با مهاربند در تماس است. این نوع آسیب اغلب خود را به‌صورت یک خمیدگی در یکی از لبه‌های مهاربند نشان می‌دهد.

نوع دیگر آسیب، خرد کردن ستون عقب هنگام ورود به شکاف است. تشخیص این نوع آسیب نیز مانند آسیب به مهاربندها، در بازرسی‌ها دشوار است.

راه‌حل‌های جلوگیری از این آسیب‌ها شامل اطمینان از مناسب بودن ابعاد پالت و عرض راهرو و همچنین استفاده از موانع محافظ جانبی یا صفحات کناری ایستاده است.

  1. جدا کردن و بارگذاری بیش‌ازحد تیرها

 

اگرچه استفاده از پین‌های ایمنی برای اتصال تیر اجباری است اما اتصالات تیرهای جدا یا نیمه جدا اغلب در طول بازرسی‌ها یافت می‌شوند. در طراحی قفسه برای هر پین ایمنی، ۱۰۰۰ پوند مقاومت را در نظر می‌گیرد. با دانستن اینکه برخی لیفتراک‌ها چقدر قدرت دارند، هنوز می‌توان هنگام بلند کردن یک پالت پر از محصولات سخت، این دستگاه‌های ایمنی را شکست.

بار بیش‌ازحد ممکن است باعث تغییر شکل دائمی تیرها شود که در نتیجه مجبور به تعویض آن‌ها هستیم. کاهش شدید بارها ممکن است تغییر شکل محلی در سطح بالای تیر را ایجاد کند. همچنین ممکن است به سوراخ‌های اتصال در ستون‌ها آسیب برساند. همه این نقاط بر عملکرد راک تأثیر می‌گذارند و حتی ممکن است باعث فروریختن شدید شوند.

راه‌حل‌های ایمنی برای حل این مشکلات، آموزش بهتر رانندگان و بازرسی منظم قفسه‌ها است.

اقدامات پیشگیرانه و نکات ایمنی

راک‌ها سازه‌های بسیار کارآمدی هستند که برای تحمل کامل بارهایی که بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد نیاز دارند که عاری از هرگونه آسیب باشند. آن‌ها معمولاً برای مقاومت در برابر ضربه طراحی نشده‌اند. اگرچه برخی از آسیب‌ها می‌توانند جزئی باشند، اما خسارات انباشته‌شده باگذشت زمان می‌تواند عواقب فاجعه باری از قبیل فروپاشی کامل سیستم مهاربندی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین، حفظ قفسه‌های سالم برای عملکرد آن‌ها ضروری است و اقدامات پیشگیرانه زیر راهی عالی برای جلوگیری از چرخه بی‌پایان تعویض قطعات آسیب‌دیده است:

  • اپراتورهای لیفتراک را به‌طور کامل و منظم آموزش دهید.
  • قفسه‌ها را مرتباً بازرسی کنید.
  • راهروها را عاری از هرگونه بهم ریختگی نگه‌دارید.
  • اندازه پالت، اندازه قفسه و عرض راهرو را با یکدیگر مطابقت دهید.
  • برای محافظت از پایه ستون و لنگرها از محافظ پایه و یا محافظ ستون استفاده کنید.
  • برای محافظت از تیرهای انتهایی از محافظ‌های پایه استفاده کنید.
  • برای محافظت از تیرهای بالا از دوربین‌های سطح چنگال استفاده کنید.
  • در لیفتراک‌ها از چراغ‌های ایمنی نصب‌شده در کناره‌ها استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از تصادف در عقب از آینه‌های دید عقب و حسگرهای مجاورت استفاده کنید.

در آخر، یک شریک ایمنی مطمئن و باتجربه در قفسه پیدا کنید که بتواند شما را در یافتن مناسب‌ترین و کارآمدترین راه‌حل‌های ایمنی در حوزه قفسه و راک راهنمایی کند و علاوه بر جلوگیری آسیب به سیستم‌های قفسه‌بندی یا ترمیم آن، به شما در بهبود ایمنی کلی انبار نیز کمک کند.

منبع اصلی: https://www.damotech.com/blog/five-frequent-ways-forklifts-damage-racks

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *