یادداشت تخصصی

ابزار مسیریابی مبتنی بر هوش مصنوعی و ادغامی با WMS و ERP

DHL ابزار مسیریابی مبتنی بر هوش مصنوعی و ادغامي با WMS و ERP را ارائه می دهد
عنوان مقاله: DHL rolls out AI-based pick routing tool that integrates with WMS, ERP
نویسنده اصلی: Matt Leonard
برگردان: عطیه ایزدی (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
تاریخ انتشار: ۱۳ آگوست سال ۲۰۲۰ میلادی

 

خلاصه

  • شرکت DHL در حال راه‌اندازی یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی به نام IDEA در برخی از انبارهای خود برای بهبود مسیریابی و بکارگیری کارکنان است.
  • طبق گفته‌های Dietmar Steins ، کارشناس طراحی راهکار در زنجیره‌‌تأمین DHL ، این ابزار سفارشات را به صورت منطقی دسته‌بندی، مسیرهای انتخاب شده را بهینه و میزان کار را بین کارکنان انبار توزیع می‌کند. Steins در بیانیه‌ای گفت: این نرم‌افزار به اولویت‌بندی محموله‌های حساستر به زمان کمک می‌کند.
  • در اولین استقرارهای خود، مدل‌سازی نرم‌افزار باعث کاهش ۵۰% مسافت طی شده توسط کارکنان انبار شد و در کنار آن بهره‌وری را تا ۳۰٪ افزایش داد. بسته به قابلیت‌های سیستم مدیریت انبار موجود، درصدها از مکانی به مکان دیگر متفاوت خواهد بود.

مسیریابی انبار حوزه‌ای است که بسیاری از شرکت‌ها و محققان برای بهبود آن تلاش کرده‌اند زیرا رونق تجارت الکترونیکی اولویت بیشتری بر سرعت تحقق بخشیده است. مقالات پژوهشی، راه‌حل‌هایی را برای کارآمدترین راه‌های جابجایی در انبار پیشنهاد می‌دهند.

به گفته Adrian Kumar، رئیس علوم و تحقیقات عملیات جهانی در زنجیره تأمین DHL ،DHL بسیاری از این تحقیقات را در روند ساخت IDEA بررسی کرد. اما بسیاری از تحقیقات نظری است تا عملی. بنابراین DHL روی یک راه‌حل کار کرده است که می‌تواند توسط مشتریان مختلفی با فرآیندهای برداشت مختلف استفاده شود.

Kumar در یک مصاحبه گفت: “ما همچنین از دانش حمل‌ونقل در مورد چیزهایی که در آن مسیریابی و برنامه‌ریزی انجام می‌دهیم استفاده می‌کنیم و سعی داریم بهترین مسیرها را ایجاد کنیم و مشتریان مناسب را در یک مسیر خاص بدست آوریم.”

سیستم IDEA برای بهبود مسیریابی در محیط‌هایی که سفارشات معمولاً کم است، ایجاد شده است، اما در بسیاری از انبارها تعداد SKU  نسبتاً زیاد است – تنظیماتی که می‌تواند منجر به کاهش پیاده‌‎روی کارکنان انبار شود.

 Kumar با اشاره به انبارهای خودکار آمازون گفت: “بسیاری از شرکت‎ها، با افزودن اتوماسیون به این مسئله رسیدگی می‌کنند.” اما این لزوماً برای همه مناسب نیست و ما طیف وسیعی از مشتری‌ها را تأمین می‌کنیم و همه مشتریان ما نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که اتوماسیون را در انبار خود پیاده کنند.”

هدف از IDEA این است که اگر آن‌ها خواستار افزایش بهره‌وری باشند، مکان‌هایی را برای نگهداری قفسه‌ها انبار فراهم کند. هنگامی که سفارشات وارد سیستم می‌شوند، IDEA آنها را بر اساس مکان، در یک فرآیند معروف به خوشه‌بندی، گروه‌بندی می‌کند.

Kumar گفت: “اگر واقعاً منطقی در نحوه اختصاص سفارش به یک چرخ دستی بزرگ نداشته باشید، در پایان کل انبار را قدم خواهید زد.”

این نرم‌افزار خوشه‌بندی را در محیط‌های که متکی به ERP و کاغذ و در محیط‌های مدرن تری که WMS (سیستم مدیریت انبار) از خروجی IDEA استفاده می‌کند ، پیاده‌سازی کرده است.

وقتی DHL راهکاری را برای مشتری جدید پیاده‌سازی می‌کند، الگوریتم مربوط به تاریخ سفارش، نقشه تسهیلات و جزئیات محل ذخیره موجودی را آموزش می‌دهد و می‌توان آن را تنظیم کرد تا هنگام ساختن گروه به عوامل مختلفی توجه شود. آیا باید برای موجودی در همان راهرو بهینه شود؟ یا باید فاصله خطی را بهینه کند؟ پاسخ بسته به مکان، مشتری، عرض راهروها و سایر عوامل متفاوت خواهد بود.

Kumar گفت: WMS بدون منطق پیشرفته انتخاب، هنگامی که سفارش می‌رسد یک یا دو کار را انجام می‌دهد.

  1. سفارشات بر اساس این سیاست که اولین عملیات برروی اولین سفارشی که رسیده است انجام می‌شود، انتخاب می‌شوند.
  2. یا WMS از منطق اولین مکان، در جایی که سفارشات بر اساس اولین مکان برداشت گروه‌بندی می‌شوند، استفاده می‌کند.

وی گفت: “این می‌تواند منطق خوبی باشد اگر همه سفارشات بسیار بزرگ باشند و همه سفارشات اساساً در هر راهرو انتخاب شوند”، اما این منطق با سفارشات متنوع‌تر و کوچکتر از بین می‌رود.

در واقع آنچه IDEA از نظر برداشت‌کنندگان سفارش در انبار به نظر می‌رسد از نظر مکان متفاوت خواهد بود و گاهی اوقات هم آنها هیچ تفاوتی نمی بینند.

Kumar گفت: “با نسخه یکپارچه ما، که در سطح اول WMS ادغام شده است، برداشت‌کننده سفارش چیزی را نمی‌بیند.” “آنها هنوز هم دستورالعمل‌های خود را از طریق یک دستگاه کمکی انتخاب می‌کنند”

در حداقل محصول قابل دوام (نسخه‌ای که با سیستم‌های قدیمی مبتنی بر کاغذ کار می‌کند) ، انتخاب‌کننده به جای مجموعه‌ای از لیست‌های انتخاب، یک برگ انتخاب دریافت می‌کند. در سیستم قدیمی، اگر ۱۲ سفارش وارد شود، انتخاب‌کننده ۱۲ لیست انتخاب دریافت می‌کند.

Kumar گفت: “ما به آنها لیست انتخاب تلفیقی می‌دهیم.” این ۱۲ سفارش را گروه‌بندی می‌کند و به کارگر می‌گوید که از کجا سفارش را انتخاب کند.

یکی از مزایایی که Kumar در این فرآیند می بیند، توانایی افزایش کارایی بدون تغییرات سخت‌افزاری بزرگ است.

Kumar گفت: “ما زیرساخت فعلی را تغییر نمی‌دهیم، WMS را جایگزین نمی‌کنیم، در صورت تمایل، فقط یک سرویس خرد برای آن WMS فراهم می‌کنیم که به شما امکان می‌دهد که با زیرساخت‌های موجود کار کنید و هیچ سخت‌افزار جدیدی را اضافه نکنید.”

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/dhl-pick-routing-tool-wms-warehouses

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *