یادداشت تخصصی

اختلال شرکت‌ها در طرف عرضه به دلیل بیماری کرونا

عنوان مقاله: ۷۳percent of companies experienced supply-side disruption due to pandemic
نویسنده: Matt Leonard
برگردان: سحر متین‌فرد (پژوهشگر موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران)
به سفارش: موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران
زمان انتشار: ۱۶ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی

 

خلاصه مطلب:
  • براساس گزارشی جدید از Resilience360 و مؤسسه Continuity Business از ژوئن تا هفته اول جولای، ۳۵۰ تولیدکننده و خرده‌فروش جهانی را مورد بررسی قرار داده است، هفتاد و سه درصد از شرکت‌ها در اثر تشدید آسیب ویروس کرونا دچار اختلال در عرضه شده‌اند.
  • نزدیک به ۳۰٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند که شرکت آن‌ها کمتر از خاور دور تامین می‌شود و دو سوم از پاسخ‌دهندگان گفتند که آنها سعی در تامین از یک یا چند تامین‌کننده محلی را دارند.
  • در این بررسی مشخص شد که نزدیک به ۲۰٪ از پاسخ‌دهندگان انتظار دارند که در نتیجه بیماری همه‌گیر، موجودی بیشتری را در اختیار داشته باشند، در حالی که ۲۷٪ دیگر قصد تغییر در سطح موجودی را ندارند اما قصد دارند مرکز تامین خود را تغییر دهند تا اطمینان حاصل شود که کالاها به راحتی خریداری می‌شوند.

میزان درک شرکت‌ها از زنجیره‌های تأمین موجود خود و تمایل آنها برای گسترش این دانش پیش رو، در بین پاسخ‌دهندگان در این تحقیق آمیخته بود. مشخص شد که ۳۶٪ از شرکت‌ها موقعیت جغرافیایی همه تأمین‌کنندگان رده ۲ را می‌شناسند، در حالی که ۴۷٪ گفتند که آنها فقط موقعیت جغرافیایی دو تأمین‌کننده بحرانی خود را می‌شناسند.

“این بیماری باعث اختلال در زنجیره‌های تأمین بسیاری از سازمان‌های فراتر از رده ۱ شد: به عنوان مثال، بسیاری از تولیدکنندگان مستقر در اروپا به اجزای وابسته به آسیا وابسته هستند و این امر باعث ایجاد مشکل برای بسیاری از تامین‌کنندگان رده ۱ سازمان‌ها شده است. “

نزدیک به ۷۷٪ از پاسخ‌دهندگان گزارش داده‌اند که اقدامات لازم را با تأمین‌کننده رده سوم به دقت انجام می‌دهند، اما این کاهش به ۱۲٪ از پاسخ‌دهندگان برای ردیف ۴ و ۱۱٪ برای ردیف ۵ و بالاتر رسیده است. چهل درصد از پاسخ‌دهندگان به دلیل بیماری همه گیر، برنامه‌ریزی کرده‌اند که دقت بیشتری را به پیش ببرند. دقت کافی به طور کلی درک وضعیت مالی، اطلاعات بیمه‌ای و سایر جنبه‌های تامین‌کننده از جمله خطرات سایبری و عملیاتی آنها در نظر گرفته می‌شود.

در این مرحله جای تعجب ندارد که این بیماری همه‌گیر باعث شده است که بسیاری از شرکت‌ها نگاه جدی به روند تدارکات و منابع خود داشته باشند. اصطلاح “اشتراک مجدد” در اوایل ماه آوریل در موتور جستجو به اوج خود رسید و طی چند ماه گذشته در سطح بالایی قرار گرفته است.

سانگو چه، استادیار مدیریت زنجیره تأمین در دانشگاه تیلبورگ در هلند، گفت: “شرکت‌ها اغلب پیچیدگی در زنجیره تأمین خود را پس از روبرو شدن با اختلالات ویرانگر بزرگ، کاهش می‌دهند”

اما جابجایی زنجیره‌های تامین به خارج از چین لزوماً آسان نخواهد بود. این کشور زیرساخت‌های قابل توجهی از تأمین‌کنندگان در صنایع مختلف ایجاد کرده است. به عنوان مثال، منسوجات، برای بازآفرینی یک محیط مشابه در ایالات متحده به میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارند.

در این گزارش آمده است: “با توجه به اینکه کشورهای دیگر در حال انجام کارهایی برای تشویق سازمانها به تجدید ساخت‌وسازها هستند، آینده چین نامشخص است: اگرچه تقاضای داخلی به ارائه تصویر مثبت برای تولید در ماه ژوئن کمک کرد، اما تقاضای بین‌المللی کم برای تولیدکنندگان این کشور اهمیت دارد.”

 

منبع: https://www.supplychaindive.com/news/coronavirus-supply-side-disruption-Resilience360-Business-Continuity

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *